Urdebatten / Urforum
Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. (/showthread.php?tid=75276)



Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - pomskie - 23-01-2011

Hejsa,

Jeg har netop fået skiftet batteri i mit digitalur. Efter skiftet er alle felter - som normalt burde være sorte/skjulte - nu synlige. Hvis jeg aktivere lyset i uret, virker det som det skal og viser klokken som det burde, uden at aktivere lyset.

Batteriet er blevet skiftet ved en urmager, som i første omgang beklagede sig med at de ikke havde det rigtig batteri, og satte derfor et andet et i. Det brokkede jeg mig over, og så ville de skaffe det korrekte hjem, da det ville løse problemet. Det har det så ikke gjort, og nu forsvare han sig med at krystallerne i uret er blevet beskadiet da det løb tør for strøm. Da det er et relativt dyrt ur, og jeg synes det virker underligt - ville jeg rigtig gerne hører om dette virkelig kan være rigtigt? Eller om det faktisk kan være forsaget af en fejlstrøm, fra det forkerte batteri?

Håber på svar.

Pft.


Re: Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - Tommy Munk - 24-01-2011

Øhh

du snakker sort!! -når du trykker på lyset virker uret og viser tallene uden at du trykker på lyset - øhhh.

Det lyder som du har været hos en af de her batteri krejlere der sælger batterier til 28 kr - der kun har en mikroskopisk viden om ure. Desværre er urmager ikke nogen beskyttet titel, så alle kan kalde sig det. Den du har snakket med kan umuglig have faglig uddannelse indenfor ure.

At krystallerne er blevet beskadiget fordi det løb tør for strøm er nonsense.
Hvis displayet er knækket/fysisk defekt vil krystallerne være sorte hele tiden og ikke vise noget.

Der findes to hovedtyper af batterier: sølvoxid typen (~1.55v) og lithium typen (~3.0v), de er så forskellige at han umuglig kan sætte en forkert type i, med mindre han har banket det på plads med en 6 kg's forhammer. Selvom han har sat et for lille batteri i (i højde eller diameter) ville det ikke beskadige uret da spændingen er den samme så længe kemien i batteriet er uændret - det er kun levetiden der vil være påvirket. Digital ure brugere lithium (3v), hvis der er isat et sølvoxid batteri vil spændingen være for lav til at uret kan fungere (vil næppe påvirke uret så det bliver beskadiget)

Du beskriver ikke urets mærke eller model så jeg har inget klue omkring uret. Hvis det er et Casio ur - kan det været fordi at uret ikke er resettet korrekt efter batteri-skift eller at den ikke er indstillet korret hvis displayet har flere modes (næste alle digitalure resettes efter batteriskift)

Vh Tommy


Re: Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - RunesS_phpbb3_import15750 - 24-01-2011

Tommy Munk Skrev:...kan det været fordi at uret ikke er resettet korrekt efter batteri-skift eller at den ikke er indstillet korret hvis displayet har flere modes (næste alle digitalure resettes efter batteriskift)

Det tænkte jeg også på!


Re: Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - Lars - 24-01-2011

Det ville godt nok være lettere at snakke med. Hvis man vidste hvilket ur vi snakker om Icon_exclaim Icon_exclaim Icon_exclaim
Icon_e_surprised


Re: Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - RunesS_phpbb3_import15750 - 24-01-2011

Jeg ved det ikke, men det var det eneste jeg kunne tænke på, ud af det lettere kryptiske indlæg...

Nu må vi se, når der kommer lidt flere informationer, om vi kan nærme os en løsning...


Re: Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - Lars - 24-01-2011

Ja det skulle da ikke være så svært, men vi skal jo vide om det er datteren eller moderen vi snakker om Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised


Re: Digitalt ur gået - underligt efter batteri skifte. - hannover_dk - 25-01-2011

Jeg tror nu godt jeg måske kan forstå hvad der står:
Efter skiftet er alle felter - som normalt burde være sorte/skjulte - nu synlige. Hvis jeg aktivere lyset i uret, virker det som det skal og viser klokken som det burde, uden at aktivere lyset.

Når han holder knappen som skal aktivere lyset inde, så virker uret som det skal og viser klokken, men der kommer ikke lys. Når den slippes kan man intet se - TROR jeg måske.

Hvad det vil sige at de felter som normalt er sorte/skjulte nu er synlige ved jeg ikke rigtigt hvad betyder, nok noget med at man kan se felterne, men ikke tal i dem, før man holder lysknappen inde??
vh