Urdebatten / Urforum
At stille på klokken - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: At stille på klokken (/showthread.php?tid=74913)

Sider: 1 2 3


At stille på klokken - BobT - 02-11-2010

Jeg er jo nok ikke den eneste, der i weekend har hygget mig med at stille lidt på uret/urene.

Jeg bruge altid et atom ur på nettet når jeg skal stille klokken, og går meget op i at det passer på sekunder. Ligesom det er vigtig for mig, at sekundviseren står på 0/60 når minut viseren står på 12 (altså en hel time)

Til min store overraskelse skete der noget uventet, da jeg skulle starte værket efter at have stoppet det med sekundviseren præcist på 0/60 og time anvisningen til kl. 17.00 (Det var en weekend der bød på lidt anden end hygge med urene)
Da jeg trykker kronen ind præcist kl. 17.00.00 efter atom uret, springer minutviseren et par minutter frem... Det var jeg ikke just det jeg havde forventet at en ure med "sekund stop"

Er der nogen der har lignende erfaringer eller er det et tegn på der er noget galt?

(Jeg ved godt det nok er en bagatel for mange, men når man nu går op i at stille klokken præcist og måle lidt på hvordan værket egentlig går er det jo noget af en usikkerhed at ligge ud med)

De bedste hilsner
BobT


Re: At stille på klokken - Geodoc - 02-11-2010

BobT Skrev:... Det var jeg ikke just det jeg havde forventet at et ur med "sekund stop"
... tror nok at de fleste har oplevet det irritationsmoment. - Når man har gjort sig stor umage, og er klar "på slaget", så skrider det.
Så vidt jeg kan se, skyldes det et indtrykningen af kronen ikke har været fuldstændigt aksial; men har haft et "lille vrid", ligesom når man stiller uret.

Ved vintertidsjusteringen, havde jeg så til gengæld fornøjelse af "rokkende viser" ved indtrykning. Det var på mit Constellation Marine Chronometer med TSA.
TSA = Timezone Second Adjustment, hvor man i "TSA mode" kun stiller på timeviseren, mens uret tikker uforstyrret videre.
Når man har stillet timeviseren cirka en time tilbage, og afslutter TSA mode, synkroniserer timeviseren sig med (den fortsat gående) minutviser, ved "et lille spjæt".

TSA findes på flere ure, f.eks. kaliber 1342, med brugsanvisning her

Med venlig hilsen - Geodoc


Re: At stille på klokken - BobT - 02-11-2010

Geodoc Skrev:Så vidt jeg kan se, skyldes det et indtrykningen af kronen ikke har været fuldstændigt aksial; men har haft et "lille vrid", ligesom når man stiller uret.

Ja det var en nærliggende antagelse, men jeg er faktisk altid meget omhyggelig med at trykke kronen lige ind.

Der er faktisk et lille frirum til begge sider når man drejer kronen hvor den ikke (tage fat) rykker på tiden/stiller på værket.

VH BobT


Re: At stille på klokken - bjorn_e58 - 02-11-2010

Jeg oplever - eller skulle jeg sige oplevede - næsten altid på min JLC 8 days. Men jeg har vænnet mig til at sikre mig, at der er lidt frirum til at dreje kronen til begge sider før jeg trykker den ind, og så sker det ikke. Det sker iøvrigt aldrig på mine Rolex'er.

Iøvrigt havde jeg et af min GMT'er på netop i søndags, og så går det jo nemt - helt som Geodoc's beskrivelse. Når jeg har et GMT i gang stiller jeg det altid så 24h viseren viser UTC med kransen i "hjemme" stilling, hvilket gør sommer/vinter tid skift til en simpel flytning af 12h viseren.

/Bjørn.


Re: At stille på klokken - BobT - 02-11-2010

bjorn_e58 Skrev:Jeg oplever - eller skulle jeg sige oplevede - næsten altid på min JLC 8 days. Men jeg har vænnet mig til at sikre mig, at der er lidt frirum til at dreje kronen til begge sider før jeg trykker den ind, og så sker det ikke.

Det er måske generelt for JLC at der er lidt frirum til at dreje kronen?

Hvis det er laver for at undgå at hvis indtrykningen af kronen ikke er fuldstændigt aksial; men får et "lille vrid", er det da ret gennem tænkt af JLC.

VH BobT


Re: At stille på klokken - Lars - 02-11-2010

Hmmm. Nu knækker min film snart. Undskyld.... Icon_e_sad
Der være det der kaldes tandluft i mellem tandhjulene ellers kan de ikke køre rundt. Så derfor er der altid friluft.
Det der sker når man mener man trykker sin krone lige ind på uret og viserne alligevel flytter sig er (som det også omtales) at man drejer krone til den ene eller den anden side, enkelt og lige til. Alt andet kan ikke lade sig gøre. Det er fysisk umulig i konstruktionen af urene, det med at komme til ubevidst at dreje kronen, kan til gengæld vældig nemt lade sig gøre.
Sorry, men sådan hænger det altså sammen Icon_e_sad Icon_e_sad Icon_e_sad


Re: At stille på klokken - BobT - 03-11-2010

Lars Skrev:Hmmm. Nu knækker min film snart. Undskyld.... Icon_e_sad
Der være det der kaldes tandluft i mellem tandhjulene ellers kan de ikke køre rundt. Så derfor er der altid friluft.
Det der sker når man mener man trykker sin krone lige ind på uret og viserne alligevel flytter sig er (som det også omtales) at man drejer krone til den ene eller den anden side, enkelt og lige til. Alt andet kan ikke lade sig gøre. Det er fysisk umulig i konstruktionen af urene, det med at komme til ubevidst at dreje kronen, kan til gengæld vældig nemt lade sig gøre.
Sorry, men sådan hænger det altså sammen Icon_e_sad Icon_e_sad Icon_e_sad

Hej Lars

Tak for din opklaring omkring tandluft.

Min manglende viden omkring konstruktionen af værkerne skal jeg nok fremover udlade at udlægge som gennemtænkte tiltag... Icon_redface

VH BobT


Re: At stille på klokken - Geodoc - 03-11-2010

Vedrørende processen, "at stille ure" - sker dette mere eller mindre elegant, afhængig af urtype og finesser såsom sekundstop, TSA eller andet.
Må blot konstatere, at X-33 absolut er en "elegantier", vedrørende overgang fra sommertid til vintertid.

Her er de enkelte trin i processen:
1) I menuen vælges tid, og kronen trækkes ud, som kommando for at tiden ønskes stillet.

İmage
Det er jo en "alvorlig sag" at ændre klokken, og advarselsspørgsmålet "Go On?" dukker op. - "Go On?" konfirmeres med knap 1 (kl. 2)

2) Menuen viser "SEC"
İmage
Herefter "bladres" forbi SEC og MIN (ved at trykke på knap 1)

3) Menuen viser "HOURS"
İmage
I dette mode har tryk på knap 2 (kl. fire) betydningen PLUS - og tryk på knap 3 (kl. otte) betydningen MINUS

4) Et lille videoclip viser hvordan "vintertids kommandoen" eksekveres. - Klik for video clip

.... let og elegant. Intet sekund "flimmer" - Det kører faktisk som et urværk Icon_mrgreen

Med venlig hilsen - Geodoc


Re: At stille på klokken - hannover_dk - 03-11-2010

Ploprof 8500 kaliber inhouse går også at stille fint i timehak - lidt simplere - ud med kronen i hak 1 og drej en smule, og du har hoppet en time, uden at påvirke urets gang overhovedet Icon_e_biggrin
vh


Re: At stille på klokken - Geodoc - 03-11-2010

hannover_dk Skrev:Ploprof 8500 kaliber inhouse går også at stille fint i timehak - lidt simplere - ud med kronen i hak 1 og drej en smule, og du har hoppet en time, uden at påvirke urets gang overhovedet Icon_e_biggrin
vh
Den kaliber 8500 er da fuld af tricks Icon_e_wink - interessant at høre, at den også er udrustet med TSA.
Bliver mere og mere overbevist om, at der venter en HV 8501 på mig "derude et sted"

Syntes også, at det lød noget knudret med X-33'eren, og når først man er presset Icon_redface - griber man jo fat i brugervejledningen.
Ifølge den er "time frem / tilbage" så enkelt, som nedenfor beskrevet.

İmage

Skal dog retfærdigvis anføre, at den først anførte procedure er standard for at kunne stille alle værdier; men genvejen til udelukkende at stille timer var altså ligefor.

Med venlig hilsen - Geodoc