Urdebatten / Urforum
Hittegods, en sandfærdig historie . - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hittegods, en sandfærdig historie . (/showthread.php?tid=74814)

Sider: 1 2

Hittegods, en sandfærdig historie . - jez - 10-10-2010

Slettet 24/1o-2012

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - Tifosi - 10-10-2010

Kunne være spændende at vide hvilke ure vi her taler om...

Selvom man ikke "har styr på sine stumper..", er tabt ikke nødvendigvis tabt.

Der er trods alt stadig håb for menneskeheden, i en tid hvor een er sig selv nærmest, og folk generelt kun tænker på at rage til sig.

Quod felix faustumque sit

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - hannover_dk - 10-10-2010

Skøn historie. Jeg troede først det var tyve som havde glemt udbyttet. I har i sandhed fortjent den stille pilsner der ved søerne. Hvilken katastrofe at kunne glemme sådan en taske, og hvilket held det var jer der så det Icon_e_biggrin

vh

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - Hans Jørgen - 10-10-2010

Hej Jez

Det er aldrig forkert at handle rigtigt, og det gjorde du Icon_smil

Både med hensyn til at levere tilbage, men også med at spørge først. De kunne jo have været tyveknægte der havde glemt deres bytte....
500kr var vel også en formue dengang...købte du dit første ur..?

God søndag

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - alsendk - 10-10-2010

Et dejligt indlæg om ærlighed.
Om det betaler sig - ud fra et økonomisk sysnpunkt, er måske tvivlsomt, men inden i een selv, må det føles langt bedre, at tilbagelevere et mistet objekt, frem for at rage det til sig.

Dette emne har vist været oppe at køre før, så jeg vil lade det ligge, og istedet fortælle en sandfærdig historie om at tilbage levere en tabt genstand Icon_e_biggrin

Jeg var gæst i et hus beliggende i Brandelev vest Sjælland, en stormende og regnfuld aften engang i start firserne, da det bankede på døren.
En våd og tilsølet mand, som viste sig at være bygge matador Bøje Nielsen, var kørt galt, om spurgte han måtte låne en telefon.
Han fik ikke fat i vedkommende han ringede til, og da det var sent på aftenen, og jeg egentlig selv var på vej hjem, tilbød jeg ham at køre ham hjem.
På høfligste måde takkede han for tilbuddet, og sammen skramlede vi afsted i min gamle Landrover - af små landsby veje ud til hans residens, - Fodbygård, et større hus, må jeg nok sige.
Han bad mig vente, og kom tilbage med nogle sammenkrøllede sedler i hans hånd, og takkede mange gange for turen, og vinkede farvel til mig på gårdspladsen, da jeg kørte derfra.
Det sammenkrøllede bundt af sedler viste sig at indholde 8.000,- kr,
Jeg ringede til ham nogle dage senere, for at fortælle ham at dette var klart for meget for mig, at kunne tage imod.
Jeg kom aldrig længere end til en sekretær, som smilende fortalte mig at det kunne jeg roligt tage imod, " Bøje var et meget generøst menneske" forklarede hun.
Efterfølgende blev jeg ked af at læse om hans finansielle deroute. Jeg husker ham som en yderst høflig og generøs mand.

vh
Allan

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - Jeremy - 10-10-2010

500,-??? Sikke da en nærigrøv af en urmager. Du skulle have afleveret tasken til politiet, så havde du mig bekendt fået 10% af værdien i findeløn Icon_e_wink .

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - willy - 10-10-2010

Jeremy Skrev:500,-??? Sikke da en nærigrøv af en urmager. Du skulle have afleveret tasken til politiet, så havde du mig bekendt fået 10% af værdien i findeløn Icon_e_wink .
Citat:
I would have acted like Jeremy.You do not in my world give people their property back to get a reward.Imagine if it cost you 10% every time you made a mistake. Icon_e_sad Willy

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - hannover_dk - 10-10-2010

willy Skrev:
Jeremy Skrev:500,-??? Sikke da en nærigrøv af en urmager. Du skulle have afleveret tasken til politiet, så havde du mig bekendt fået 10% af værdien i findeløn Icon_e_wink .
Citat:
I would have acted like Jeremy.You do not in my world give people their property back to get a reward.Imagine if it cost you 10% every time you made a mistake. Icon_e_sad Willy
I think you would have written that you would have acted like Jez. I agree - I would give a reasonable reward, but the 10% is just to get people to go to the police with it, rather than sticking it in their own pocket - so I would anyway as receiver not worry about the percentage - Good point that it would not be so nice if it costed 10% every-time you made a mistake Icon_redface I would be a poor man then.
br

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - Hans Jørgen - 10-10-2010

hannover_dk Skrev:
willy Skrev:
Citat:
I think you would have written that you would have acted like Jez. I agree - I would give a reasonable reward, but the 10% is just to get people to go to the police with it, rather than sticking it in their own pocket - so I would anyway as receiver not worry about the percentage - Good point that it would not be so nice if it costed 10% every-time you made a mistake Icon_redface I would be a poor man then.
br

The right decision is to act like Jez
10% on every mistake, and I would've been down more than 100% Icon_smil

Re: Hittegods, en sandfærdig historie . - makita - 11-10-2010

jeg må indrømme at jeg havde afleveret det til politiet! Hannover var inde over, at han fik den opfattelse at det muligvis kunne være tyvekoster, samme tanke her! Og jeg ser ingenting gennem historien der overbeviser mig om at det ikke sagtens kunne være tilfældet.

Faktisk vil jeg tværtimod sige at der er en hel del "ugler i mosen" ved forløbet, som sagtens kunne indikere at der var tale om tyvekoster. Forsikringer dækker jo normalt kun når det forsikrede er opbevaret efter de forskrifter som forsikringen påkræver. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at forsikringen ville dække hvis de pågældende personer blev berøvet under disse omstændigheder, eller som tilfældet her, selv glemte tasken på fortovet???

Iøvrigt, hvis de, som personerne selv proklamerede, var forsikrede, så er man givetvis også forsikret i week-end osv. Jeg kan slet ikke forestille mig at en mand/eller kvinde hver aften ved lukketid skulle tonse ud af Klarlund med en spækket taske af AP, VC og guld en masse. Man må for pokker have af forsikringen godkendte faciliteter til at låse værdigenstandene inde

Udover at aflevere tasken til politiet, ville jeg oplyse nummerpladen og signalement af de personer som gik ængsteligt og ledte efter tasken. Hvis udsynet ikke var tilfredsstillende så ville gå ned på gaden igen og spadsere forbi, så at jeg kunne give et korrekt signalement.

Skulle det forhåbentligt senere hen vise sig at det var de korrekte ejere var der jo som sådan ingen skade sket. Politiet ville jo nærmest finde hurtigere frem til dem, end omvendt.

Angående findeløn, så synes jeg også at 10% er liige i overkanten. Hvis man "fandt" og afleverede en taske indeholdende værdier for 1,5 mill., så ville 150 k jo være absurd for den smule anstrengelser, der ved at slæbe dem ned til politistationen. Så jeg ville pænt afstå, hvis politiet formanede ejeren til at aflevere 10%, til gengæld ville jeg i dette tilfælde heller ikke acceptere en findeløn på 500 kroner. Det dækker jo knapt nok for taxaomkostningerne. 15 k ville jeg bestemt ikke synes var urimeligt, hvis værdien lå på de 1,5 mill. Det svarer til sølle 1%, eller avancen på blot et af de ure tasken indeholdt.