Urdebatten / Urforum
Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? (/showthread.php?tid=74150)

Sider: 1 2

Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - rcb68 - 23-06-2010

Jeg har gennem længere tid haft en spirende interesse for Heuer ure, især de mere "funky" kronografer fra 60 - 70'erne.

I dette forum er Heuer (Tag Heuer) kvaliteten dog jævnligt blevet kritiseret, og jeg er derfor interesseret i at høre, hvornår det begyndte at gå galt for Heuer (Tag Heuer) og hvilke perioder, der er urmæssigt uinteressante.

Håber mit spørgsmål giver mening Icon_e_smile

//Rune

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - jkjaers - 30-06-2010

Egentligt et interessant spørgsmål. Kan ikke svare men genopliver lige tråden

Har aldrig selv været den store Tag Heuer fan, men et Monaco kunne da nok finde vej til urkassen

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - Bjarne - 30-06-2010

Tror du skal frem til 1985 hvor Heuer fusionerede med TAG som står for teknikker d'Avant Garde, og som i teorien ikke havde det fjerneste med ure at gøre men derimod et firma der producerede turboladere til Formel 1. biler og var ejet af en hovedrig Saudi arabisk ejer.

Det bliver let en giftig cocktail da produktion af ure og biler ikke umiddelbart har så meget med hinanden at gøre samtidigt med at focus let bliver flyttet så urene kun bliver et biprodukt.

Desværre nok det der er sket.

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - Mads Gjødesen - 30-06-2010

Delvis enig med Bjarne i at det gik HELT galt med TAG i 1985, men vil nu stadig mene at Heuer havde en knap så heldig periode fra start/midt 70´erne og frem til TAG-perioden. Dette var dog ikke kun Heuer der blev ramt her, men 70-90 % af HELE den schweiziske urindustri der led et knæk Icon_e_sad Her tænker jeg på cal. 11, 12, 14 og Valjoux 7733 og 7734 som ikke just er kendte som horologiske skønheder Icon_e_confused

Skal du have lækre Heuer ure vil jeg mene du skal tilbage i 50-60´erne, hvor de havde gang i Valjoux cal. 22, 23, 71, 72, 72c, 92, 230 og andre fine kolonnehjulsmaskiner Icon_cool

/Mads

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - Jacob H_phpbb3_import15808 - 30-06-2010

Mads Gjødesen Skrev:Delvis enig med Bjarne i at det gik HELT galt med TAG i 1985, men vil nu stadig mene at Heuer havde en knap så heldig periode fra start/midt 70´erne og frem til TAG-perioden. /Mads

Undskyld, men i mangel af bedre udtryk så ... bollocks ..Mads Icon_exclaim

Jeg tror de fleste heuer-entusiaster kan finde overodentligt samleværdige ure fra start halvfjerdserne og frem til midt/sen halvfjerdserne, ex. Monaco, Joe Siffert udgaver af Autavia, Carrera i guld, der hovedsageligt tilgik Ferrais F-1 kører, bare for at nævne et par stykker. Faktisk er det vel netop ure fra denne periode der er mest eftertragtede.

At Heuer/Tag-Heuer Havde en uheldig periode fra sluthalvfjerdserne og frem til og med et stykke efter 1985, (skal vi sige til omkring 1998, for at være flinke) kan vi derimod ikke blive uenige om, men det er vist et fåtal af fabrikanter der ikke havde det.
Det forhindrede dog ikke Heuer i at levere James Bond uret til The Living Daylights i 1987, hvilket to andre urmærker ellers kun har kunne prale af mens de var/er på højden af deres tinder Icon_e_wink

Hvis der mangles inspiration fra en rigtig Heuerekspert, til at finde ud af, hvad der er samleværdigt, kan der eksempelvis kigges her:

[url]"http://onthedash.com/priceguide.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;">http://onthedash.com/priceguide.shtml[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Priserne er dog noget forældede, men giver dog et indtryk.

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - rcb68 - 30-06-2010

Tak for svarene.

Jeg havde selv en mistanke om at det var ved overgangen til Tag-Heuer at det gik helt galt.

Den konkrete værksreference er meget brugbar, også i relation til andre mærker (fx. Breitling etc.), så den bliver helt sikkert gemt Icon_e_smile

Mit indtryk er at de gamle Heuer-kronografer (og andre mærker) med kolonnehjulsværker er kraftigt på vej op i pris, mens modeller som Camaro og Autavia stadig kan fåes til menneskepenge (læs den lave side af 10K). Samtidigt har de en størrelse, der også er attraktiv i dag, selvom jeg egentlig ikke er skræmt af ure på ned til 36 mm.

Monaco er da helt klart et fedt ur, og kæresten har forelsket sig i et Silverstone. De er dog lidt mere pebret Icon_cool

//Rune

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - Jacob H_phpbb3_import15808 - 30-06-2010

Bjarne Skrev:Det bliver let en giftig cocktail da produktion af ure og biler ikke umiddelbart har så meget med hinanden at gøre samtidigt med at focus let bliver flyttet så urene kun bliver et biprodukt.

Det var da lidt af en påstand - er Zenith, Hublot og TAG Heuer så også påvirket af dårlig indflydelse fra campagne, lædertasker og cognac Icon_question Icon_e_biggrin

Zenith, Hublot og TAG Heuer ejes af et og samme holdingselskab - LVMH - der til orientering, blandt andet også ejer/producere Moët et Chandon, Dom Pérignon, Krug, Louis Vuitton og Hennessy.

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - hannover_dk - 30-06-2010

Om vi taler start - eller midt halvfjerserne svinger lidt fra mærke til mærke, men det er klart, at meget store dele af den schweiziske urindustri gik fra at producere kronografer med kolonnehjul, til at køre knasthjul.

Den overgang kom vist allerede sent i 60 erne for de fleste - inkl. Omega som gik fra kaliber 321 til 861 - og faktisk kan der sikkert diskuteres om ikke den nyere knaststyrede, rent teknisk var fuldt på højde med den gamle kolonnemaskine, men generelt set - så kom knastmaskiner som Landeron 48 (og dens efterfølgere 148 osv) samt valjoux med deres 7733 og 34 bragende ind, og det var bestemt et samlet tilbageskridt

Selv om de jo faktisk fungerer ganske flot ofte, så var de ikke horologiske skønheder og ikke i nærheden af de gamle kolonner de afløste, men væsentligt billigere at bygge og servicere.

Det var en lidt skidt tid for mange schweizer mærker, også selv om en del, som Heuer, også havde andre ure som samlerobjekter stadigt.

En lille liste - som absolut ikke er komplet, kan vise hvilke maskiner man kan gå efter hvis man vil have kolonnehjul:

Valjoux 22, 23, 72, 72 c 92 232 og 234 samt VZ og maskiner baseret på disse - som så starter med samme to numre
Landeron 11, 13, 39 (smuk og ikke så helt sjælden) 52, 55, 71, 77 ,88, 92
Venus 150, 151, 152, 170 (den med subdials kl 12 og 18 - meget alm. i ex Breitling) 170, 175, 176, 178 (og man kan tænke navitimer med kolonne) 183, 184, 186, 187, 191
Universal geneve (ofte deres compax serier) 281, 282, 283, 284, 285, 287, 288 , 292
Zenith - som aldrig har brugt knasthjul - 156 i div versioner, 400 - 410, 420 og afledte - ElPrimero
Lemania 19, 21, 27 (27CH også Omega 27 CH - senere Omega 321 forenklet sagt)

og så lidt sjældnere mærker
Minerva 9, 10, 11 , 13, 19, 29 - efterspurgte men ikke almindelige
Angelus - også en række numre - nok mest 250 man ser
Hanhart - mest 40 og 50
og så en anderledes
Pierce 134 - kolonnehjul men særlig kobling til returstyring mener jeg - som Venus 170 i skiveopsætning med subdials kl 12 og 18) - skal gerne ha haft ny udskiftning af kobling - ellers ikke så let at reparere, men ofte med skønt bevarede skiver.
Og skal vi tage noget moderne i kolonne - rolex 4130 i Daytona

Som sagt absolut ikke dækkende, men en vis basis for det jeg ofte søger efter på div sites, hvis det skal være smukke kolonneværker.
vh

Re: Heuer - Hvornår begyndte det at gå galt? - Bjarne - 30-06-2010

Jacob H Skrev:
Bjarne Skrev:Det bliver let en giftig cocktail da produktion af ure og biler ikke umiddelbart har så meget med hinanden at gøre samtidigt med at focus let bliver flyttet så urene kun bliver et biprodukt.

Det var da lidt af en påstand - er Zenith, Hublot og TAG Heuer så også påvirket af dårlig indflydelse fra campagne, lædertasker og cognac Icon_question Icon_e_biggrin

Zenith, Hublot og TAG Heuer ejes af et og samme holdingselskab - LVMH - der til orientering, blandt andet også ejer/producere Moët et Chandon, Dom Pérignon, Krug, Louis Vuitton og Hennessy.

Jeg skrev da vist også " bliver let en farlig cocktail" Icon_e_wink

Dermed ikke sagt at andre fusioner fungerer, men i tilfældet Tag Heuer behøves man bare at kikke på historikken.

Bjarne Skrev:
Jacob H Skrev:

Jeg skrev da vist også " bliver let en farlig cocktail" Icon_e_wink

Dermed ikke sagt at andre fusioner fungerer, men i tilfældet Tag Heuer behøves man bare at kikke på historikken.

Du skrev også:

Bjarne Skrev:Desværre nok det der er sket.

Og på baggrund af det specielle - Turboladerfabrikant køber ur-producent - at drage konklusioner og udlede til det almene, at det ikke fungerer, er nok en tvivlsom deduktion.

Empirien halter en anelse.

Jeg ville nok nærmere tilskrive den japanske invasion skylden for Heuers/TAG Heuers dårlige periode, da andre ur-producenter havde tilsvarende problemer som Heuer, på samme tidspunkt, forårsaget af Quartz-invasionen. Icon_e_smile