Urdebatten / Urforum
Diver quartz - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Diver quartz (/showthread.php?tid=73854)

Diver quartz - Juggernaut - 04-05-2010

Efter igennem længere tid at have ledt efter en økonomisk fornuftig beater, fandt jeg Seiko's monster SKX781. Rigtigt godt til prisen og auto (som jeg rent faktisk troede at jeg ville sætte pris på). I starten kunne jeg nærmest nedstirre uret. Det er jo så lækkert at betragte når sekundviseren glider rundt.

Men men men.... Nu forstår jeg ikke hvorfor jeg valgte auto. Det driver mig til vanvid at man skal indstille det (tid og dato) hver gang det skal bruges, som i øvrigt er et par gange om ugen. Så nu kigges der grundigt efter en afløser. Ikke at der skal købes lige nu, men jeg er ret god til at bruge en masse tid på at kigge efter de lækre værker.

Kravet er quartz og skal være en kraftig simpel dykker. Jeg har selv kigget på Breitling Superocean Steelfish, men den er desværre også auto og pt lige lidt i overkanten rent økonomisk. Om det er brugt eller nyt, er stort set ligemeget. Faktisk vil jeg hellere have et ur med historie.

På forhånd tak.

Re: Diver quartz - Joepete - 04-05-2010

Jeg kan sagtens følge dine tanker, og jeg er selv glad for at have nogle quartz ure at smække på armen, når jeg ikke gider stå og rode med at indstille uret osv. Til andre tider, så hygger jeg mig rigtig meget med at sætte et mekanisk ur igang, så i min verden der skal man da have lidt af hvert Icon_e_wink

Nu ved jeg jo ikke helt præcist hvad du mener med, at uret skal have historie, men jeg har da nogle bud på gode quartz divere:

Både SBBN007 (Tuna Can) og SBBN011 (Darth Tuna) kunne være interessante bud, såfremt du er til designet. Begge modeller hører for øvrigt under Seikos "Marinemaster" brand. Værket (7C46) i urene, er et håndsamlet japansk kvalitets quartz værk, som er specialdesignet til at sidde i disse store shroudede divere. Da quartz værket i sin tid afløste det gode 6159 Hi-Beat Grand Seiko værk, der anså man det faktisk for en teknologisk forbedring, at man nu kunne isætte et mere robust værk i sådan en diver Icon_e_smile

Darth Tuna
İmage

Tuna Can
İmage

Af vintage modellerne, der finder jeg både 7548-7000 og 7C43-7010 modellerne meget interessante. 7548 var først gang, hvor Seiko introducerede deres slimmed down case design, og 7C43-7010 var Seikos første "Professional" slim-case diver.

7C43-7010
İmage

7548-7000
İmage

Et spændende - og designmæssigt lidt "anderledes" valg - kunne være Seikos SBBDD001/003. De er begge henhørende under Seikos "Marinemaster" brand, og de er spændende på flere punkter: Værket er et 5D22 Kinetic Direct Drive værk, som både kan lades op ved bevægelse og ved kroneoptræk. Urkassen er fremstillet i en titaniumslegering, som er væsentligt stærkere end stål, og uret kommer i en stål-lignende version samt i en helt sort version.

SBDD003
İmage

SBDD001
İmage

Der er dog også mange andre interessante Seiko quartz divere: Sawtooth modellerne og Knight modellerne, synes jeg, giver særligt meget for pengene.

Jeg har i ovenstående fokuseret på Seiko, da det mærke ligger mit hjerte nært, men både Omega og Sinn laver også nogle super gode quartz divere, ligesom andre producenter også gør det Icon_e_smile

Re: Diver quartz - Peter - 05-05-2010

Hej

Jeg har selv et par quartz ure fra Seiko, og det er begge keepere, den ene har jeg ejet siden 1988 og den anden købte jeg i torsdags, men begge ure er nok ikke de nemmeste at finde, men en Seiko Quartz Diver går man aldrig fejl af. Icon_e_biggrin

MVH Peter

Re: Diver quartz - Juggernaut - 05-05-2010

Joepete Skrev:Både SBBN007 (Tuna Can) og SBBN011 (Darth Tuna) kunne være interessante bud, såfremt du er til designet. Begge modeller hører for øvrigt under Seikos "Marinemaster" brand.

Jeg har skam haft luret på SBBN007. Den blev dog vraget da jeg synes at skruerne i kraven virker lidt flimsede. Ja, lyder tosset, men ikke desto mindre sådan jeg oplever det Icon_razz
SBBN011 er dog LANGT federe. Den grænser næsten op til det perverst fede. Men er prisen ikke små 10k hvis det skal importeres? Her tænker jeg bl.a. på tolden.

Re: Diver quartz - Joepete - 05-05-2010

Hvis du pønser på at anskaffe dig en SBBN011, så hold øjenene åbne på brugtmarkedet. Det burde være muligt at lande et pænt eksemplar for mellem 6-7K. Skulle man med et enkelt ord kategorisere de to ure, så ville SBBN007 være det "fornuftige" valg, imens SBBN011 ville være at betegne som det "kompromisløse" valg Icon_e_wink

Man kan næsten fornemme skumsprøjtet fra tsunamien på bagkassen:
İmage

I det rette lys, der kan man godt se slægtskabet med de historiske "Golden Tuna" modeller Icon_cool
İmage

Re: Diver quartz - Juggernaut - 05-05-2010

De priser du nævner her, er vel på det internationale marked? Der er nok ikke mange af disse herhjemme.

Re: Diver quartz - Joepete - 05-05-2010

Ja, du skal nok kigge lidt mod udlandet, i fald du vil finde en Darth til rimelige penge Icon_e_wink Det kan dog sagtens lade sig gøre at finde disse - jeg er selv ved min tredie Darth på to år Icon_razz

Re: Diver quartz - Peter - 07-05-2010

Hej Joepete

Nu må du snart skrive prisen på grisen, og ja jeg ved godt at det ikke er tilladt at sælge ure på forummet, men kan du for sjov skyld ikke skrive hvad du vil have for din Darth Tuna, hvis du vil af med den. Icon_question

MVH Peter

Re: Diver quartz - Joepete - 07-05-2010

Hvis du kigger lidt længere oppe i tråden, Peter, så har jeg angivet en pris på mellem 6-7K for en SBBN011 i pæn stand - det finder jeg som værende et realistisk leje. For tiden, der sælges SBBN007 ret dyrt, synes jeg, imens man kan gøre sig nogle gode SBBN011 køb - så bare spring ud i det, Juggernaut Icon_e_wink

Der er en til salg på ebay (fra Italien, vistnok) for tiden:

[url]"http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320524850788&ssPageName=STRK:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT[/url]

Min Darth er dog IKKE til salg Icon_exclaim

Re: Diver quartz - Peter - 12-05-2010

Hej

Jeg har lige set at der et Darth Tuna tilsalg for kun 6000 kroner her på siden, og det er en superpris for det ur. Icon_e_biggrin

MVH Peter