Urdebatten / Urforum
Submariner og GMT master - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Submariner og GMT master (/showthread.php?tid=73043)

Submariner og GMT master - pistol pete - 12-12-2009

Hej. Jeg har fulgt lidt med på dette forum siden min interesse for ure begyndte for alvor for et år siden. Jeg har sat stor pris på den gode læsning. Den har været medvirkende til at jeg har fundet ud af at jeg gerne vil have en brugt Sub ND eller en GMT master II (ikke den nye) og jeg er så småt begyndt at spare op (har ikke helt fundet ud af hvorvidt jeg synes det er "tosset" at bruge 20k på et ur, men jeg regner med jeg bedre kan forholde mig til det, når jeg står med pengene i hånden). Jeg vil gerne høre hvad muligheden er for at få fat på andre "bezel inserts" til en gmt II (hvis man nu gerne vil skifte), kan de købes hos en AD, eller hvordan - og hvad koster de?

Udover det helt konkrete spørgsmål vil jeg høre om i har inputs til følgende. Så vidt jeg har forstået er der overvejende begejstring herinde for den nye gmt master. Grunden til at jeg foretrækker den gamle er ikke så meget det økonomiske (selvom den er uden for mit budgets rækkevidde), men mere på grund at opdateringernes karakter. Ingen tvivl om at den nye er et flot ur, men det er faktisk det der er mit problem. Den nye skinnende keramiske bezel er for mig at se form over funktion, den tidligere af aluminium splintrer ikke og er billigere at udskifte hvis det endelig er. Den nye maxi-case og triplock crown er muligvis forbedringer, men jeg mener at have læst på et andet forum, at det svage punkt mht. vandmodstand er bagkassens tykkelse (det skulle så vidt jeg forstod også være derfor den stadig kun går til 100m), hvorfor disse forbedringer (for at sætte det lidt på spidsen) ikke er meget bevendt. Nuvel, lænken har fået opgraderinger, men de polerede centerled er igen form over funktion. De massive centerled og låsen er nok forbedringer, men jeg kan ikke se fordelen i at betale ca. 10k mere for den nyere version fordi låsen og lænken har fået en opgradering, når disse i forvejen har vist sig at være utrolig holdbare. Når man lægger oveni at de øvrige ændringer har trukket i retning af "fashion" snarere end funktion, bliver det et turn-off for mig. Især når uret for mig at se er et tool ur.

Jeg har prøvet at undgå de alt for subjektive betragtninger (såsom jeg bedre kan lide udseendet af den gamle kasse) og synes derfor godt det kan give mening at diskutere, og under alle omstændigheder høre hvordan i ser på det? (jeg undskylder hvis dette har været meget oppe før, jeg har bare ikke set det - derimod mindes jeg kun at have læst folk rose den nye gmt master).

Til en afslutning vil jeg gerne høre om i har nogen fornemmelse for hvordan brugtprisen på den nu værende sub reagerer når den nye sub kommer (der går lidt tid før jeg har råd til at købe)?

Jeg sætter pris på inputs fra folk der givet ved mere om rolex ure end jeg og på hvis i tager sig tid til at besvare dette.

Håber i har en god weekend. Peter

Re: Submariner og GMT master - Tukjær - 13-12-2009

pistol pete Skrev:(har ikke helt fundet ud af hvorvidt jeg synes det er "tosset" at bruge 20k på et ur, men jeg regner med jeg bedre kan forholde mig til det, når jeg står med pengene i hånden.
Det er tosset Icon_mrgreen . Da jeg havde for 100k i ure virkede det mere normalt end nu hvor jeg har omkring 30k stående i ure Icon_e_surprised

Men tænk på at der altid er en fin gensalgspris i Rolex.....

Undskyld, det var ikke det du spurgte om.... Icon_redface

Re: Submariner og GMT master - gufle - 14-12-2009

Lynette indlæg koster kr. 440,-

Re: Submariner og GMT master - bjorn_e58 - 17-12-2009

Hej Peter og velkommen!

Det er blevet sagt før, men det kan egentlig ikke siges for tit - du skal købe med hjertet. Om du vælger nyt eller brugt - og i så fald hvor gammelt; om du vælger GMT eller Sub; det skal være dit valg. Lad være med at spekulere i, hvad du kan få for det ved et senere salg, for du køber det vel ikke i første omgang fordi det skal sælges igen? Helt nye ure direkte fra en autoriseret forhandler taber selvfølgelig mere i værdi, end hvis du køber et brugt; men du skal overveje valget med din pengepung og smag. Og du vil helt sikkert komme til at glæde dig over dit ur i mange år. Og når/hvis du så på et tidpunkt gerne vil have noget andet, så er det jo sådan med et Rolex ur, at det kan altid sælges igen. Hvis det sker i panik, får du måske ikke helt så meget for det, som det ellers var muligt; men det bliver ved med at indeholde en værdi. Brugte ure med forskellige alder finder du bl.a. et udmærket udvalg af her på siden. Og hvis du er i tvivl om en sælger er seriøs, så se eventuelt på good/bad guys; useriøse sælgere lever ikke længe her!

Til dit konkrete spørgsmål, så er den nye GMT et fantastisk fedt ur og den nye bezel klæder GMT funktionen godt fordi den drejer i 24 hak på en omgang, hvor den gamle drejer i 120. Og du har jo styr på de andre ændringer, så det er igen dit valg om du vil betale for dem.

/Bjørn.