Urdebatten / Urforum
små 50 missioner i rummet - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: små 50 missioner i rummet (/showthread.php?tid=72705)



små 50 missioner i rummet - hannover_dk - 16-10-2009

Jeg mistede min Bulova accutron astronaut stemmegaffel, da en urmager sendte den til en anden for at få nyt glas. Nå han dækker gerne problemet og nu har jeg fundet en magen til og fået den hjem, og jeg er stadigt lige begejstret for det ur. Både for præcisionen (den nye skal llige kallibreres lidt) og for den helt flydende sekundviser, den flotte skive og krans til gmt viseren+ de spcielle lugs og bagkassen med batteri dæksel (mekanisk ur, batteriet er bare til stemmegaflen som er impulsgiver) og kronen til indstilling af tiden, med sin lille bøjle til at vippo op, som samtidigt hacker uret så sekundviseren stopper
İmage
ingen krone herİmage
og ingen her hvor de sjove lugs også kan bemærkes på den velholdte kasse İmage
så er kronen jo heromme bagi İmage
İmage

Og en længere gennemgang af deres milepæle i rumfarten fra 1952 til 1976 og lidt andet:

1952
Bulova begins developing Accutron, the first breakthrough in timekeeping technology in over 300 years. Accutron, the first fully electronic watch, promises to keep time to within 2 seconds a day.
1960
NASA asks Bulova to incorporate Accutron into its computers for the space program. Bulova timing mechanisms eventually become an integral part of 46 missions of the U.S. Space Program.
October 25, 1960
Accutron, the first watch to keep time through electronics, is introduced. It is the most spectacular breakthrough in timekeeping since the invention of the wristwatch. This revolutionary timekeeping concept of a watch without springs or escapement is operated by an electronically activated tuning fork. The Accutron watch goes on to become a presidential gift to world leaders and other dignitaries. President Johnson declares it the White House's official Gift of State.
1962
The Accutron Tuning-fork watch becomes the first wristwatch certified for use by railroad personnel.
1967
Accutron clocks are the only clocks aboard Air Force One.
1969
An Accutron watch movement is part of the equipment placed on the moon by Apollo 11 astronauts, the first men on the moon. A Bulova timer is placed in the moon's Sea of Tranquility to control the transmissions of vital data through the years.
1973
Three specially designed Accutron portable alarm clocks are placed on board NASA's Skylab, the world's first space laboratory, launched from Cape Kennedy. Also this year, Bulova wins the world's first design competition for solid-state digital watches at the Prix de la Ville de Genève watch-styling competition, the world's most prestigious international watch-styling competition. Bulova also wins two of the three honorable mentions awarded at the competition.
1976
NASA Skylab includes an Accutron "space alarms" mounted onboard.

vh


Re: små 50 missioner i rummet - Geodoc - 16-10-2009

Tillykke med den generhvervede accutron, det ser ud til at være et virkeligt flot eksemplar.

Selv har jeg altid haft en vis svaghed for Space view, der så vidt jeg husker kun blev fremstillet til demonstrationsbrug; men som blev en publikumstræffer.
Dejligt at se, at det ikke nødvendigvis skal være fjeder mekanisk.

Var der ikke noget med, at den ikke burde lægges på et hårdt sengebord af hensyn til "brummeri" ?

Med venlig hilsen - Geodoc


Re: små 50 missioner i rummet - Clubman - 16-10-2009

Nydelig klokke. Icon_e_biggrin

Hvor stor er sådan en fætter egentlig Icon_question og hvordan er bærekomforten, med sådan type horn Icon_question .


Re: små 50 missioner i rummet - hannover_dk - 16-10-2009

Top i bærekomfort. Bagkassen er lidt assymetrisk - højere op ad armen end nedad og hornene flyder og rør i princippet ikke armen men styrer remmen godt.

Størrelsen (tommestok, ingen skydelære lige her) 39 mm

vh


Re: små 50 missioner i rummet - Speedy - 16-10-2009

Superflot John, ligner en fuldfed erstatning for den gamle så vidt jeg husker?

Var din gamle forøvrigt ikke uden "Astronaut" på skiven??


Re: små 50 missioner i rummet - hannover_dk - 16-10-2009

Du har helt ret - og du husker som en elefant eller det der er bedre - jo vist var den uden astronaut på skiven - drøn imponeret over du kunne huske det

vh


Re: små 50 missioner i rummet - Speedy - 16-10-2009

hannover_dk Skrev:Du har helt ret - og du husker som en elefant eller det der er bedre - jo vist var den uden astronaut på skiven - drøn imponeret over du kunne huske det

vh

De vigtige ting husker man jo, nej vi har jo snakket om dem nogle gange efterhånden. Vi er ikke så mange herin de der har en tror jeg?

Det slørede billede var det eneste jeg lige kunne finde i spanden;
İmage