Urdebatten / Urforum
Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! (/showthread.php?tid=72379)

Sider: 1 2

Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - Magnum - 21-08-2009

QUARTZ Icon_e_surprised

İmage

Beklager, men måtte have en igen.
Jeg havde for nogle år siden både en 17000 og en 17014, men af en eller anden årsag, blev de solgt. Har i det sidste års tid savnet modellen lidt, synes den har et eller andet. Det er ihvertfald en atypisk Rolex: Quartz. En af de eneste Rolex modeller med integreret lænke. Lænken har ikke skruer, men rør og stifter. Modellen var også en af de første safirglas modeller.

Har kigget hist og her, men de fleste der dukker op er overpolerede og runde kanter over det hele.
Så kom ham her, fra 2001 (solgt 2003), hvilket er det sidste år den blev fremstillet i. Medfølgende boks, papirer og alt tilbehør. Det er også sjældent man ser den sorte skive.
Man mener der kun er blevet fremstillet 25.000 Qysterquartz i alt, fordelt på alle de forskellige modeller.

Man kan elske eller hade quartz, jeg gider ihvertfald kun quartz hvis det er den bedste kvalitet, eller det er specielt. (såsom Omega X33 osv)
Rolex´svar på et quartzværk, er et meget atypisk quartzværk. Det er lidt en klon imellem et mekanisk og quartz værk. Her er det et anker der går fra side til side 1 gang i sekundet, og driver et ganghjul frem (det er det hjul sekundviseren sidder på). Dette system gør at sekundviseren tager et helt præcist hop hver gang, da ganghjulet bliver låst. Hos normale quartzure, der hopper sekundviseren lidt frem og tilbage, ved hvert skridt. Dette var også det første temperatur kompenserende quartzværk. Som noget helt unormalt, både for mekanisk og quartz, så er uret antimagnetisk til 1000 Ørsted, og det er helt uden hjælpemidler.

Værkets finish er samme standard som deres mekaniske ure. Alle dele er lavet robust og finisheret, hvilket indikerer at Rolex har fremstillet det til at være et "livstids" værk, ligesom de mekaniske. De fleste almindelige quartzværker er lavet, så man bare isætter et nyt værk til service. Værket har endvidere en mekanisk trimmer, der gør at præcisionen kan indstilles helt præcist. Et quartz-chronometer må maksimalt have en afvigelse på +/- 0,2 sekund pr. dg.

İmage

Anker og ganghjulet:
İmage

Der er enda en spiral i:
İmage

İmage

İmage

İmage

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - KlausM - 21-08-2009

Kvarts eller ej det er et fantastisk flot ur der helt klart har sin berettigelse.
Mvh
Klaus

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - Joepete - 21-08-2009

Jeg er helt enig: Quartz er ikke "bare" quartz ! Der er helt klart kvalitetsforskelle, og også håndværk indblandet i de bedre quartz ure - som du helt klart har fået fat i her Icon_cool Jeg kan godt forstå, at du ville have sådan et igen Icon_e_wink Til lykke Icon_e_smile

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - hannover_dk - 21-08-2009

Jeg vidste slet ikke at der var SÅ stor forskel på quarts og quarts - men dette er jo et godt bevis for Rolex vil lave noget der holder - FLOT
vh

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - Geodoc - 21-08-2009

Kig ikke, hvis du har dårlige nerver!
... kigger meget gerne. Icon_e_wink (Har nerver af kvarts & stål) - og nyder ligeledes disse specielle kvartsure, der trods teknologien oser langt væk af gedigent urmagerhåndværk.
Formoder at Qysterquartz har tilsvarende karakteristiske ganglyd som Marine Chronometer, der er opbygget på lignende måde?

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - Tais Brüniche-Olsen - 22-08-2009

Er normalt ikke meget til quartz, men Qysterquartz er nu noget specielt - superflot og interessant ur Icon_e_smile

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - lajzen - 22-08-2009

Hej Magnum.

Super flot ur og totalt stilet caliber Icon_e_wink

Se lige det her Seiko, det lige noget katten har slæbt hjem i en brændert i forhold til

İmage

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - hannover_dk - 22-08-2009

lajzen Skrev:Hej Magnum.

Super flot ur og totalt stilet caliber Icon_e_wink

Se lige det her Seiko, det lige noget katten har slæbt hjem i en brændert i forhold til
Slemme slemme kat, og slemme slemme Magnum som nu gør at vi sikkert er nogen som vil kigge efter en Oysterquarts
vh

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - Magnum - 22-08-2009

Geodoc Skrev:Formoder at Qysterquartz har tilsvarende karakteristiske ganglyd som Marine Chronometer, der er opbygget på lignende måde?

Tæt på, værket er kendt for at tikke ret højt. Det er ikke larmende, men mange bliver overrasket over at det er så hørbart. Det minder lidt om lyden fra vægure, bare lidt højere toneleje.

En ting jeg synes der er lidt sjov ved værket, det er tegningen på batteri-bøjlen, som viser hvorden batteriet skal sættes ned i platinen. Andre fabrikanter ville bare have lavet en "minus" på bøjlen, da det er denne side der skal vende op. Tegningen forvirrer næsten mere end den gavner. (de fleste quartz-ure har "plus" opad)

hannover_dk Skrev:Slemme slemme kat, og slemme slemme Magnum som nu gør at vi sikkert er nogen som vil kigge efter en Oysterquarts

Undskyld Icon_redface Men det kan anbefales hvis man kan lide "skæve" modeller/værker.
Jeg må nu også indrømme at man efter et stykke tid med sådan en på armen, godt kan blive lidt doven/ glad for quartz: Tag det på og gå med det. Ingen dikkedarrer eller noget, og det er præcist hele tiden. Og når man ved det er ordentligt lavet, så er man også tilfreds med helheden/kvaliteten af uret. Icon_cool

Re: Advarsel: Kig ikke, hvis du har dårlige nerver! - morgan - 22-08-2009

Jeg elsker OysterQuartz. Har haft MANGE. Har også haft en 18kt OQ President med b+p. Æskerne er næsten mere sjældne end urene. Icon_e_wink

Ønsker mig en 5100 i WG. Et af verdens mest sjældne Rolex'er. 99 stk.

Morgan