Urdebatten / Urforum
Problemer med cal 3301 ? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Problemer med cal 3301 ? (/showthread.php?tid=72356)

Sider: 1 2

Problemer med cal 3301 ? - Joepete - 16-08-2009

Kender nogle af vintageures brugere til problemer med cal 3301 ?

Jeg har på nettet set flere, som har haft problemer med ukorrekt reset af chrono funktion samt en skrabende lyd fra rotoren - deraf mit spørgsmål ...

Ville du foretrække cal 3301 eller 1164 ?

Re: Problemer med cal 3301 ? - hannover_dk - 16-08-2009

Personligt ville jeg langt foretrække 3301 som er F Piquet baseret kolonnehjulsværk. Piquet baserede værker finder man en del steder, ex også i fine Blancpain kronografer. Jeg tror 3303 versionen er den oprindelige (ex i Broad arrow) og at den i co-axial hedder 3313 og at 3301 blot er en lidt mindre dekoreret og evt?? mindre finisheret 3303

Jeg har også læst at der kan være problemer faktisk, og kolonnehjul er besværligere og dyrere at reparere - men sammenlignet med 1164 som er en forbedret Valjoux 7750 knasthjuls maskine, er jeg ikke i tvivl om at 3301 er horologisk finere og sjovere.

Skrabelyde fra roter vil ofte være skadet aksel og er jo ikke godt i en 3301, 1164 vil derimod have den der berømte woblen effekt fra rotoren, men naturligvis er 7750/1164 mere end vel gennemprøvet, let at reparere og ikke et dårligt valg

Er du forvirret som det hed i en skum serie i fjernsynet???

Så håb Mads G melder ind, han kan det bedre Icon_e_smile
vh

Re: Problemer med cal 3301 ? - Joepete - 16-08-2009

Jeg har fundet en artikel, hvori det betvivles, at 3301 er i familie med F. Piguet´s 1185. De to værkers specifikationer er da også noget fra hinanden ... Hvad siger I ?

http://www.chronocentric.com/forums/omega/index.cgi?noframes;read=36255

Ikke for at skyde den finere horologi ned, men hvad søren hjælper et smukt værk, såfremt maskinen ikke kører upåklageligt, længe og præcist ... ?  Icon_redface

Omegas ETA 7750 og lagkagechrono baserede værker har fungeret i en årrække, så jeg antager, at de er knapt så "fejlbehæftede" som cal 3301 ... ?

Re: Problemer med cal 3301 ? - hannover_dk - 16-08-2009

Jeg kan også tage fejl, det er for nye ure for min baggrundsviden Icon_redface Jeg mener dog som minimum at 3301 baserer mange principper på Piquet 1185 - men jeg er enig, når jeg ser billeder, at de er langt fra identiske.
Nej hvad hjælper det med et smukt værk hvis det ikke går? Så det er jo en del af forklaringen på ETA 2892 succes - holdbarhed, reservedele og let at reparere - (nævner kun modvilligt at det var Eterna der fandt på det, og giver lidt opmuntring ved at mange Seiko sandeligt også holder godt Icon_redface )

Det har altid været lidt en kæphest for mig, den der underlige modsætning. Jeg elsker den lidt finere horologi - Valjoux 72C - og ville elske at have et PP - men jeg er godt klar over, at man i tilfældet af nye ure med PP kvalitet - der får man fat i den højere horologi (hov Willy kan læse med - Læs så Lange + sohne i stedet) - men ikke lavere driftsomkostninger over tid

Lidt som Ferrari i den dyre ende - eller Alfa Romeo noget længere nede - de vælges ikke, som Kia og Passat - for deres lave driftsomkostninger (hvordan fik vi nu igen rodet biler ind i det Icon_redface )
Forfiningen - detaljerne i arbejdet - slibning over masser af gange, til slut med hjorteskind - eller kolonnehjuls præcision osv. - det øger ikke holdbarhed, det giver bare gåsehud på en anden måde
Håb stadigt på Mads G siger noget om 3301 og evt. Piquet, og tag mine ord med et par kg salt indtil da
ps:
som jeg ser nettet - så stoppede de fundne problemer med 3301 i 2002 - så du kan jo gå efter en efter det?
vh

Re: Problemer med cal 3301 ? - Joepete - 16-08-2009

Kia og Passat i samme sætning - som værende nærmest sammenlignelige, John ... den kan godt give et par rap over fingrene ...   Icon_lol

Re: Problemer med cal 3301 ? - columbo - 16-08-2009

3301(Piguet 1285) er et godt værk og er bygget specielt til Omega pga. at de skulle have et værk der var mere robust(det ved jeg så ikke om det er) end 1185 og at der skulle være mulighed for at bygge Co-Axial og andre funktioner som gmt og split. Chopard får fx. også leveret et Piguet værk med split sekund.

Det er rigtigt at der har været nogle børnesygdomme med de værker der blev leveret til Omega og det er ikke nogen hemmelighed. Der er nogle A og B værker og dem der B er de forbedret udgaver. Omega omskifter de mindre gode dele ud når man sender uret ned til Omega i forbindelse med et eftersyn eller reklamation.

Valjoux 7750 er et kanon værk der altid kan servicers hos de fleste urmagere og er et solidt værk. Der kan dog være lidt bøvl når man skal fin regulere dem fordi de ikke er særlig følsomme på reguleringen.

Re: Problemer med cal 3301 ? - Mads Gjødesen - 17-08-2009

Columbo har vist skrevet det der er at sige om 3301 og dets familiemedlemmer. FP har været inde over udviklingsdelen og mange elementer stammer fra FPs egne værker. Men Omega 33xx er IKKE et 1185 ebauch. Mener vi har haft emnet oppe før så søg evt. på Frederic Piguet 1185 på forumet.

Vi har dog stadig fat i et horologisk langt finere værk end Valjoux 7750, så selv om Omega cal. 33xx ikke er et FP 1185 ebauch, er der stadig tale om et relativt flot kolonnehjulsværk.

Børnesygdommene begrænsede sig til den første generation. Jeg har haft 5-7 Speedys BA med cal. 3303 som alle har fungeret upåklageligt så ville ikke være bekymret for at investere i et igen.

Frederic Piguet 1185 findes i lidt finere automatic kronografer fra bla. Blancpain, Audemars Piguet, Vacheron Constantin, Chopard, Cartier, Panerai, Breitling, Bvlgari, Franck Muller, ect. Dog er værket ofte forbeholdt LE/SE versioner da ebauchen er ret peberet. Pt. er det kun Blancpain, AP og VC der bruger værket som standard i deres automatic chronos.

/Mads

Re: Problemer med cal 3301 ? - Geodoc - 17-08-2009

Joepete Skrev:Kender nogle af vintageures brugere til problemer med cal 3301 ?
Jeg har på nettet set flere, som har haft problemer med ukorrekt reset af chrono funktion samt en skrabende lyd fra rotoren - deraf mit spørgsmål ...
Ville du foretrække cal 3301 eller 1164 ?
Jeg ville foretrække 3301!
Begrundelsen er, at jeg er ejer af et af de 5-7 SPM BA 3303, som Mads har haft gennem hænderne, og som han anfører har været problemfri.

Uret er det bedst gående af 10 kronografer, heraf 4 automatiske.
Det er velkendt, at jeg er nidkær (hys?) med mine ures driftsydelse, og jævnligt måler dem ud på min TYMC MTG-3000 Timegrapher.
Ved bedst gående skal forstås: Uret med de bedste og mest konstante driftsparametre.

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Problemer med cal 3301 ? - Mads Gjødesen - 17-08-2009

Sagt på en anden måde: Det er Torbens BA´er de stiller atom-urene efter  Icon_lol

/Mads

Re: Problemer med cal 3301 ? - Joepete - 17-08-2009

Tak for de fyldestgørende svar Icon_e_biggrin