Urdebatten / Urforum
1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: 1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… (/showthread.php?tid=72335)

Sider: 1 2 3 4 5


1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - Kurt Brøndum - 12-08-2009

İmage

Årsagen til at nedenstående er skrevet på engelsk, er at jeg har postet det på TZ og fandt det unødvendigt at oversætte det til dansk.

A couple of years ago (after many years of collecting) I realized that a black / black 806 Navitimer with the “B” logo on the dial instead of the AOPA wing existed, it is by no doubt the rarest Navitimer ever produced, and I have seen less then 5 all together.

It is my believe that while Wakmann was the distributor of AOPA Navitimers in USA, Breitling produced a very limited amount of this watch, to be sold in Europe by themselves, I am building this believe on the fact that al of the ones I have seen have been in Europe, furthermore I have been in touch with Mark & Theresa Heist of Horological services, and they was surprised to see that it existed at all, as they had never seen it before.

As far as I know it was produced from 1954 to 1956, the first ones had a gold applied “B” logo and the movement used from the start was Valjoux 72, the one pictured here below is from 1956, the “B” logo is printed on the dial, and the movement is Venus 178, it is the only one like this one I have ever seen in close to 10 years of collecting them, a quest that have been carried out all over the world.

For those of you who know me, you also know that the standard of the watches that earns a place in my theatre is sky high, 100 % original, unrestored & unpolished, superb condition, so my hope of ever finding a black / black “B” logo Navitimer seemed to be a tough challenge.

Some time ago I was being contacted by an Italian gentleman who asked me for advice about a watch his wife had inherited from her father, the watch was obviously the one pictured above and the condition is as you can see outstanding, he was interested in selling it, so after some time of discussing the value of it we agreed on a price, and we met on a gas station just outside of Bergamo close to Milano in Italy, 2 weeks ago to complete the deal.

I do now owe what as far as I know and can imagine is the rarest of them all.

You can see my entire collection of vintage Navitimers here [url]"http://vintageure.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=109" onclick="window.open(this.href);return false;">http://vintageure.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=109[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;


Kurt B


Re: 1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - baun - 12-08-2009

Det må være som at stå med en speedmaster 1. genaration i perfekt stand i hånden.... og næsten uvirkeligt - også i samlingen.

Det er vist den måde jeg bedst kan "føle med dig" på. Og det største kompliment jeg kan give Breitling og Navtimer!

Det er bare så super, når det lykkes at erhverve sådan et pragtstykke! Og på en eller anden finurlig vis kan man - midt i en god film på dummeren - være nødt til at gå ind og finde den frem og se den igen! Jo. den er der . og den er virkelig i fantastisk stand - Huiiiiiiiiii Icon_e_wink

Kan du også nænne at bruge den?

Men..... hvad bliver så det næste?

vh Baun


Re: 1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - Kurt Brøndum - 12-08-2009

En 1. generations Speedmaster tåler ingen sammenligning med min Navitimer, det er den eneste jeg nogensinde har set, og det tog mig 8 år at finde den, Speedmasterne blev der lavet mange af, deres eksistens er kendt af alle, og de er løbende til at finde.

Nej, den vil aldrig blive brugt af mig.



/ Kurt B


Re: 1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - KlausM - 12-08-2009

Intet mindre end imponerende Kurt og hvilken passion. Jeg ser dig tit efterspørge Navitimere på TZ Icon_e_biggrin
Mvh
Klaus


Re: 1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - baun - 12-08-2009

Kurt Brøndum Skrev:En 1. generations Speedmaster tåler ingen sammenligning med min Navitimer, det er den eneste jeg nogensinde har set, og det tog mig 8 år at finde den, Speedmasterne blev der lavet mange af, deres eksistens er kendt af alle, og de er løbende til at finde.

Nej, den vil aldrig blive brugt af mig.

Det næste ? Tjah – Breitling har kontaktet mig og forespurgt om jeg er interesseret i at sælge min samling, men det ser ikke ud til at de vil betale, så ”det næste” er uvist……


/ Kurt B

Jamme, jammen så er jeg måløs. Det med om den er kendt - eller kke så kendt, kan jeg ikke helt vurdere betydningen af. Nogen skal jo kende den for ar der er en efterspørgsel - og for at den er eftertragtet.

Jeg har fx. en Mint Condition De Ville med caliber 565.

Ikke noget der i almindelighed siger nogen noget. De Ville er ret almindeligt - og caliber 565 er også ret almindeligt.

Det er kombinationen der er usædvanlig. Seamaster De Ville blev produceret indtil ca 68 - og her med bla caliber 565, men herefter blev det jo til De Ville med de nye værker 1xxx serien - men overgangs modellen - en De Ville med den gode gamle caliber 565 er enkeltstående - og ret ukendt.

Den er sjov at have i samlingen, men ikke specielt kostbar. Selvfølgelig sælger jeg den ikke - jeg nyder den - og nyder at jeg ved det ikke er hverdagskost!

vh baun


Re: 1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - hannover_dk - 12-08-2009

Fantastisk god stand. Det er sjovt så forskelligt skiveproducenter viser sig mere eller mindre dygtige - og mange patinerer jo langt grimmere end den utroligt smukke patina, ikke bare på dit nye "holly grail" men også på rigtigt mange af de andre i din store samling, hvor visse simpelthen er så smukt patineret at det kan give gåsehud.

Som kolonnehjulsmand må jeg vel se at få fat i en af de gamle - gerne valjoux 72, men jeg lever også med venus 178 tror jeg Icon_redface Icon_e_smile Tillykke med den fantstisk sjældne erhvervelse
vh


Baun, - Kurt Brøndum - 12-08-2009

Du har ret ”Nogen skal jo kende den for at der er en efterspørgsel - og for at den er eftertragtet”, og netop derfor kan den ikke umiddelbart værdisættes som en 1 gen Speedmaster, men den er meget mere sjælden.




/ Kurt B


Re: Baun, - baun - 12-08-2009

Kurt Brøndum Skrev:Du har ret ”Nogen skal jo kende den for at der er en efterspørgsel - og for at den er eftertragtet”, og netop derfor kan den ikke umiddelbart værdisættes som en 1 gen Speedmaster, men den er meget mere sjælden.

Men du kan være sikker på at den dag jeg sælger min samling, (og indtil det sker så er skal jeg bare arbejde målrettet på at oplyse om Navitimere og gøre dem eftertragtede) så bliver netop det ur prissat meget højt, betydeligt højere end den nuværende pris på en 1.gen Speedy.


/ Kurt B

Hæ hæ....

ligesom alle de andre læsere bliver jeg selvfølgelig mere og mere nysgerrig - snakker vi mere som en 1957'er Speedy i mint condition?... - sådan en gætter jeg på vil koste 200 K - men indrømmet vurderingsgrundlaget er tyndt - dem handles der ikke mange af! Mig bekendt.

vh baun


Re: Baun, - Kurt Brøndum - 12-08-2009

Uden at påråbe mig nogen som helst form for ekspertise på en 1957 ref. 2915 Speedmaster, så skyder du nok lige højt nok [url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=220450600557" onclick="window.open(this.href);return false;">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0450600557[/url]


/ Kurt B


Re: 1956 Breitling Navitimer with matt silver polished hands…… - baun - 12-08-2009

Nej jeg regnede heller ikke med at du ville ud med en vurdering - det kommer jo an på så meget.

lot 200 og 201 var lignende ure på Omegamania og de gik for godt 100 K CHF..... så jeg regnede med at det halve er realistisk!

Det blev også solgt en der lignede lort på Lauritz sidste år til over 100 K.

Men jeg må indrømme at ure over 30 - 40 K følger jeg slet ikke med i!

vh Baun