Urdebatten / Urforum
Perpetual Date - indstilling - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Perpetual Date - indstilling (/showthread.php?tid=72322)

Sider: 1 2

Perpetual Date - indstilling - fjelsten - 10-08-2009

Jeg er for første gang ejer af et fuldmanuelt ur med dato, endda "perpetual date" (hvilket jeg formoder hentyder til det selv kan finde ud af hvor mange dage der er i måneden).

Nu kommer spørgsmålet: Da jeg ikke kan indstille måneden (old skool SD) - hvordan kan jeg så indstille så datoen skifter på det korrekte tidspunkt? Og hvordan sikrer jeg at den kun tæller til 28 i feb. (på forhånd)?

PS. Jeg ved godt hvordan man indstiller datoen.

Re: Perpetual Date - indstilling - KlausM - 10-08-2009

Du skal manuelt køre dato'en frem. Det sker ikke automatisk ved eks. 28 eller 30 dage.
Fuldmanuelt er ikke et begreb der bruges. Dit er manuelt eller automatisk og hentyder kun til hvordan værket trækkes op og ikke hvordan dato'en skiftes Icon_e_wink
Mvh
Klaus

Re: Perpetual Date - indstilling - fjelsten - 10-08-2009

Hvis det er tilfældet er det svært at forstå hvad "Perpetual Date" refererer til.

I Rolex terminologi refererer Perpetual ikke til evigheds kalender (Perpetual Calendar) som man skulle tro men til automatisk optæk.
Mvh
Klaus

Lidt skuffende (selvom det jo stadig er et super ur)

Lyder lidt som om du ikke helt har gjort dig klart hvad du har anskaffet dig Icon_e_confused
Ved du hvad reference nummer uret er?
Mvh
Klaus

Nu vælger jeg ur efter hvordan datoen fungerer Icon_smil

For øvrigt synes jeg ikke, jeg har set det forklaret på nogen af de sites jeg har læst (og det er rigtig mange).

Jeg har længe villet have en 16600 og har netop købt en V-serie.

Du kan finde lidt på TZ.
Se en 16600 er et fedt ur!
Mvh
Klaus

Re: Perpetual Date - indstilling - Seifert - 10-08-2009

Jeg tror ikke man kan lave et ur, som selv holder styr på hvilken dato det skal skifte måned, og dog, er der ikke nogen ure der har evighedskalender, så det også holder styr på måneden, f.eks Montbrilliant fra Breitling?

Anyways, så gør mit ur ikke, og jeg er ikke bekendt med at Rolex laver evighedskalender.

Som der bliver sagt, refererer navnet Perpetual-date til to ting: Perpetual til at det er automatisk og Date til at det er med dato.

Men uanset hvad er det et lækkert ur du har fået, og det er jo ikke så tit det skal skiftes.

God fornøjelse med det.

KlausM Skrev:Du kan finde lidt på TZ.
Se en 16600 er et fedt ur!

Efter nærmere eftertanke synes jeg faktisk at en af grundene til jeg synes det er federe end en Sub er at det "svæver" mere på armen da bagkassen - efter min vurdering - er omkring 1 mm højere end en Sub. Kan det passe (har ikke en Sub så efter hukommelsen)?

At skiven er 0,5 mm mindre er også kewl.