Urdebatten / Urforum
Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? (/showthread.php?tid=71724)

Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - hannover_dk - 09-05-2009

Bare af interesse bland os/jer - urnørder

Hvis vi tager denne Zenith ElPrimero DeLuca som er lavet i få tusinde eksemplarer - in house i den grad, med samme maskine som ligger i Rolex daytona fra ca samme tid, hvor Rolex dog går langt færre omdrejninger (den originale Zenith med 36.000) og har droppet datoen - Hvorfor er det lige at Rolexen koster 4-6 gange mere end in-house maskinen som er lavet i færre ex??
Jeg ved godt at Rolex er super, men nu har jeg et par dage haft min DeLuca med med stor glæde
İmage
İmage
vh

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - Tukjær - 09-05-2009

Jeg valgte den sidste mulighed...... Merprisen følger genkendelsesværdien....

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - KlausM - 09-05-2009

Fordi:
Zenith er et af mange kvalitets mærker der har haft en omtumlet tilværelse i nyere tid og i flere omgange påny har skulle finde egne ben at stå på med større eller mindre held.
Zenith grundet ovenstående ikke har fået opbygget, konsekvens i produkt linie, præstige og brand.
Zenith/LVMH jævnligt holder lagersalg og det skaber ikke tillid til deres høje prissætning.
Daytona'en generelt er bedre kvalitet og finish end De Luca'en.
Fordi Daytona/El Primero er en bedre historie end Zenith/El Primero.
Sidst men absolut ikke mindst har Zenith et samler community der ikke kan måle sig med Rolex ditto.
Mvh
Klaus

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - hannover_dk - 09-05-2009

KlausM Skrev:Fordi:
Zenith er et af mange kvalitets mærker der har haft en omtumlet tilværelse i nyere tid og i flere omgange påny har skulle finde egne ben at stå på med større eller mindre held.
Zenith grundet ovenstående ikke har fået opbygget, konsekvens i produkt linie, præstige og brand.
Zenith/LVMH jævnligt holder lagersalg og det skaber ikke tillid til deres høje prissætning.
Daytona'en generelt er bedre kvalitet og finish end De Luca'en.
Fordi Daytona/El Primero er en bedre historie end Zenith/El Primero.
Sidst men absolut ikke mindst har Zenith et samler community der ikke kan måle sig med Rolex ditto.
Mvh
Klaus
Du er jo en virkelig ekspert på begge mærker som Zenith frafalden Icon_e_smile - så det var faktisk i meget høj grad din mening jeg håbede på. Jeg er enig i det meste du skriver, måske pånær at Daytona er en - i alle fald væsentlig - bedre kvalitet end De Luca - når alt samles - high beat - dato osv - men ingen tvivl, flot finish i Daytona
ET spørgsmålstegn også ved om Daytona med ElPrimero er en bedre historie end Zenith med sin egen inhouse ElPrimero - historiemæssigt synes jeg Zenith står flot med den første full-rotor automatik chronograf faktisk
vh

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - KlausM - 09-05-2009

John jeg er absolut ikke ekspert.
Mht. kvalitet mener jeg Daytona'en generelt er bedre end De Luca'en.
Mht. historien mener jeg Zenith lever højt på El Primero'en og ikke på mærket Zenith som helhed. Derfor får Daytona'en et ekstra pift med at få El Primero vinklen med.
Mvh
Klaus

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - hannover_dk - 09-05-2009

KlausM Skrev:John jeg er absolut ikke ekspert.
Mht. kvalitet mener jeg Daytona'en generelt er bedre end De Luca'en.
Mht. historien mener jeg Zenith lever højt på El Primero'en og ikke på mærket Zenith som helhed. Derfor får Daytona'en et ekstra pift med at få El Primero vinklen med.
Mvh
Klaus
Du er nu lidt ekspert Icon_e_smile
Jeg er ikke enig i at daytonaen er bedre end DeLuca, men det er ikke nemt at sammenlige når Rolex har ændret fuld blods 36000 highbeat til dagligdag og har taget datoen af, men min mening er at zenith maskinen samlet er klart bedre i deres version - og så erkender jeg at Rolex har gjort service og levetid en tjeneste

Ja Zenith har ikke noget stort at prale af som mærke i nye ure - men det her er De Luca mod Daytona- uden hensyn til tiden efter
vh

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - KlausM - 10-05-2009

Citat:Ja Zenith har ikke noget stort at prale af som mærke i nye ure - men det her er De Luca mod Daytona- uden hensyn til tiden efter
Tiden efter har absolut indflydelse på et vintage (semi) urs popularitet. Mon ikke De Luca'en havde været mere populær idag havde der været et par nyere gode lanceringer der holdt stilen.
Dit spørgsmål går meget bredt ud med hvorfor det ene ur koster x gange mere end det andet. Det er vel egentlig kun value for money du gerne vil spørge til.
Mvh
Klaus

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - hannover_dk - 10-05-2009

KlausM Skrev:
Citat:Ja Zenith har ikke noget stort at prale af som mærke i nye ure - men det her er De Luca mod Daytona- uden hensyn til tiden efter
Tiden efter har absolut indflydelse på et vintage (semi) urs popularitet. Mon ikke De Luca'en havde været mere populær idag havde der været et par nyere gode lanceringer der holdt stilen.
Dit spørgsmål går meget bredt ud med hvorfor det ene ur koster x gange mere end det andet. Det er vel egentlig kun value for money du gerne vil spørge til.
Mvh
Klaus
Det kan du har ret i begge dele. Naturligvis kan enith ikke undgå at skade sig selv hvis nyudgivelser ikke har flot stil, jeg mener bare ikke det ændrer ved stilen på ex DeLuca eller Rainbow
Jo det er vel lidt value for money diskutionen, men her er den måske lidt anderledes i og med det er samme maskine som basis i begge, og to helt totalt forskellige prissætninger

vh

Re: Hvorfor koster en Daytona 4-6 gange så meget? - johnfyn - 11-05-2009

En stor del af mer-prisen kommer givetvis af den "hype" (moderne dansk!) der er omkring Rolex...derfor valgte jeg også den sidste mulighed!