Urdebatten / Urforum
Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset (/showthread.php?tid=71583)

Sider: 1 2

Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - clausdahl - 13-04-2009

Hej,
Jeg har desværre fået en lille ridse i mit speedmaster pro. fra 1998 (i glasset). Hvordan fjerner jeg den, og kan man det, eller skal man have nyt glas (og hvad koster det?).
Har hørt at man kan polere den væk, men hvad skal man bruge og hvordan gøres det.

Håber I kan hjælpe.

Mvh¨
Claus

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - hannover_dk - 13-04-2009

Jamen det bør du kunne klare. Det skal jo være hersalit/acryp/plast på sådan en sag går jeg ud fra (er ikke til nyere ure, men pro må jo være det)

Der findes special midler (polywatch - kan findes på ebay.de) men faktisk klarer tandpasta jobbet ganske udmærket.

Smør lidt på, giv det en anelse varmet vand på fingeren, og kør rundt og rundt i cirkler, med lidt tryk på i 1 til 5 min - afhængigt af ridsen.
Lad være med at glide meget på kransen / lunetten så du slidder der, hold dig til glasset. Det går normalt ret let. Jeg kan ikke priser på glas, jeg tror ikke du skal skifte, men det er nu i alle fald ingen herregår mig bekendt - men prøv med tandpasta (eller keramik konfur plade rens - som også har let slibemiddel - og bliv glad igen Icon_e_smile
vh

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - Clubman - 13-04-2009

hannover_dk Skrev:Jamen det bør du kunne klare. Det skal jo være hersalit/acryp/plast på sådan en sag går jeg ud fra (er ikke til nyere ure, men pro må jo være det)
vh

hmm ja, ikke alle proér er med hesalit, hvis det var det, som hannover_dk mente Icon_e_wink . Mit Limited Pro er med glas. Måske den gamle tråd kan hjælpe dig med, at se det. Hesalit til venstre, glas til højre.

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=8931&hilit=gl%C3%B8den&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=8931&hilit=gl%C3%B8den&start=0</a><!-- l -->

Mvh Clubman

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - hannover_dk - 13-04-2009

Clubman Skrev:
hannover_dk Skrev:Jamen det bør du kunne klare. Det skal jo være hersalit/acryp/plast på sådan en sag går jeg ud fra (er ikke til nyere ure, men pro må jo være det)
vh

hmm ja, ikke alle proér er med hesalit, hvis det var det, som hannover_dk mente Icon_e_wink . Mit Limited Pro er med glas. Måske den gamle tråd kan hjælpe dig med, at se det. Hesalit til venstre, glas til højre.

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=8931&hilit=gl%C3%B8den&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=8931&hilit=gl%C3%B8den&start=0</a><!-- l -->" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Clubman
Ja det var det - og det var så fejl. Som jeg skrev, det var nok for nyt til at jeg kunne være sikker. Lad os håbe det er plast, det er jo det som er nemmest at ridse
vh

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - clausdahl - 13-04-2009

Mange tak for jeres hurtige svar. Det er hesalit der er i. Uret er et speedmaster pro. med T skive fra 1998.
Jg kaster mig ud i jeres forslag.

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - Clubman - 13-04-2009

Hej clausdahl!

Husk billeder før og efter hvis du kan Icon_e_wink . Vi vil så gerne se billeder her inde Icon_mrgreen .

Mvh Clubman

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - peter g - 15-04-2009

hej lille spørsmål hvad er hesalit ? hvor hårt er det osv. mvh pg

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - hannover_dk - 15-04-2009

Det er et firmanavn oprindeligt faktisk, for et materiale som erstatter de tidliger acryl-glas til ure. Det er lidt stærkere end acryl, men det kan stadigt ret let ridses. Til gengæld er det let at polere fint igen, med proff midler som poly watch eller simple ting som glaspladekomfur rens eller sågar fint med tandpasta. Den går slet ikke med safir glas, som ofte er coatede for at undgå den spejling de ellers giver, og så kan man ridse coatingen, som er sværere at få pæn end et hersalit glas.

De har mindre genskind end safir glas og giver derfor et andet lysgennemfald i uret, ligesom det er langt billigere at lave flotte doom-formede glas - selv om disse buede også findes i safir glas - hvor de bare er mindre almindelige og dyrere.

Hver ting til sin tid. På vintage watches og herunder naturligvis de ældre Speedmaster pro, er det helt enkelt det eneste rigtige.
For mig er flade safir glas direkte kedelige - doomede langt bedre, men ikke på vintage som oprindeligt måtte være født med hersalit. Lad dig ikke skræmme af risikoen for ridser - den er der i det hele taget med alle ure, inkl deres lænker
vh
vh

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - Geodoc - 15-04-2009

Sidste link i "Ω Link Centralen" hedder: Hvordan fjernes dybe ridser i Hesalit "glas"
... Der var muligvis noget inspiration at hente.
Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Lille rids i Spedmaster Prof (1998). i glasset - peter g - 16-04-2009

hej hannover_dk tak for svaret men det vil sige at glas eller safir ikke kan poleres op og man kan ikke fjerne coatede på safir glas men plxi glas og hesalit kan polers op Icon_question