Urdebatten / Urforum
Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 (/showthread.php?tid=71521)

Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - pbr - 04-04-2009

Hmmm................. det er som om alle mine bud, bare vinder i dag !!

Men som alle I andre herinde, har jeg ledt efter et ur fra mit fødselsår - for mit vedkommende 1960. Og det lykkedes mig at finde dette Seamaster med "sub seconds", som jeg kan se ud fra værkets serienummer med meget høj sandsynlighed er produceret i dette år.

Samtidig bliver det mit første ur med "sub seconds" og på den måde er det med til at give min beskedne samling bredde.

Jeg har spurgt sælger om skiven er original, hvilket han har forsikret at den er. Grunden til at jeg spurgte, var at den på billederne ser utroligt velbevaret ud. Jeg glæder mig helt vildt til at få dette ur hjem !

Nogen herinde, der kender sælgeren, "Zellur" fra Göteborg ?

Her kommer et par billeder (sælgers fra Ebay):

İmage

İmage

İmage

Her et par udklip - dels fra handelen på Ebay (var lettere forbløffet over at vinde auktionen for $ 266, hvilket var vel under mit maksimalbud) og fra Omegas database:

İmage

İmage

Re: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - psn - 05-04-2009

Tillykke med uret!

Kender ikke sælgeren, men uret og værket ser ud tilat være i fin stand. Efter serienummert at dømme er uret fra 59 eller 60.

Du har fået et flot vintageur til en meget rimelig pris. Hos en forhandler ligger prisen på et sådant mellem 3.000,- og 4.000,-.

Endvidere er værket en 30 mm, hvis renome er velkendt.

Re: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - baun - 05-04-2009

Der ser flot ud og lignet også et godt køb.

Dejlig størelse og en meget flot skive.

Du er ved at have en flot samling - hvad med et gruppebillede.

vh Baun

Re: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - pbr - 05-04-2009

psn Skrev:Tillykke med uret!

Tak skal du have ! Icon_e_smile

Baun Skrev:Du er ved at have en flot samling - hvad med et gruppebillede.

vh Baun

Ja, du siger noget Baun !! Icon_e_smile

Det vil jeg prøve, at lege lidt med, når jeg har fået begge mine seneste indkøb hjem !

Re: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - hannover_dk - 05-04-2009

Enig i at skiven næsten er for flot, men jeg vil holde med om at den er original umiddelbart. Selv om billeder egentligt slet ikke uer til den slags, så synes jeg markeringer og tekst i helhed siger original. Flot ur i øvrigt, jeg er klar tilhænger af subdials, det giver langt mere ansigt til uret - som jo givet er sat sammen lige på din fødselsdag i 60 Icon_e_smile
Jeg har selv en jeg har regnet ud til at være fra juli 1950. Man tager numrene fra 1949, 50 og 51, deler med 36 mdr for de 3 år og ganger med 19 for at komme tilbage til juli 1950 og vupti så er man der - et ur fra 7/7-1950 - hvilket held Icon_e_smile
İmage
vh

Re: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - baun - 05-04-2009

hannover_dk Skrev:Flot ur i øvrigt, jeg er klar tilhænger af subdials, det giver langt mere ansigt til uret - som jo givet er sat sammen lige på din fødselsdag i 60 Icon_e_smile
Jeg har selv en jeg har regnet ud til at være fra juli 1950. Man tager numrene fra 1949, 50 og 51, deler med 36 mdr for de 3 år og ganger med 19 for at komme tilbage til juli 1950 og vupti så er man der - et ur fra 7/7-1950 - hvilket held Icon_e_smile
vh

Jaaaaa... måske ....

Jeg tror nu at den er fra senere i efteråret med den visne farve i viserne - oktober - november måske! Icon_e_wink

vh Baun

Re: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - pbr - 05-04-2009

hannover_dk Skrev:Enig i at skiven næsten er for flot, men jeg vil holde med om at den er original umiddelbart.

Det var også min første tanke: "kan dette nu passe" ! Og derfor mit spørgsmål til sælger, om skiven er original, hvilket han jo så bekræftede. Men samtidig så er jeg enig i, at skivens markeringer, "Seamaster" teksten, samt måske især teksten under "kl. 6" giver en god indikation af, at det ikke er en redial. Men jeg er meget spændt på, at se den IRL, når den kommer med posten ! Icon_e_smile

hannover_dk Skrev:............. og vupti så er man der - et ur fra 7/7-1950 - hvilket held Icon_e_smile

He he.................. det må jeg prøve - og den skulle jo så gerne sige "vupti - et ur fra 4/3-1960" !! Icon_e_smile

De numre - de numre...

Jeg har et ur med cal 491 som efter nummeret skulle være ældre end en cal 354, men kan det nu passe?

Årgang: 1955
Kasse: Rund, Guld på stål i smuk stand
Højde: 10,5 mm
Diameter: 34 mm uden krone
Skive: Smuk, lys beige skive med gyldne index og visere i flot stand
Rem: Lys brun reptil rem – rem og spænde Omega after market!
Caliber: 491 Automatic med lille sekundviser
Caliber nr.: 14672951
Ref. Nr.: 2848 – 1- SC

İmage
İmage
İmage
İmage

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster

Årgang: 1955
Kasse: Rund, 18 karat gul guld smuk istandsat
Højde: 10,5 mm
Diameter: 34,5 mm uden krone
Skive: Smuk renoveret two tone skive i perfekt stand. Index/tal i guld, visere i guld i flot stand
Rem: Kroko med original nyt spænde
Caliber: 354 Hammer Automatic
Caliber nr.: 14762509
Ref. Nr.: 2767 el 2770 SC

İmage

İmage
İmage
İmage

vh Baun

Re: Nyerhvervelse nr. 2 - Seamaster sub sec ref. 14389, cal. 268 - pbr - 06-04-2009

pbr Skrev:
hannover_dk Skrev:............. og vupti så er man der - et ur fra 7/7-1950 - hvilket held Icon_e_smile

He he.................. det må jeg prøve - og den skulle jo så gerne sige "vupti - et ur fra 4/3-1960" !! Icon_e_smile

Uden at det skal ses som et "empirisk" bevis, så har jeg nu prøvet at regne mig frem til, hvornår værket i mit ur blev produceres og resultatet blev januar 1960.

Hvis man regner med 365 dage om året og uden hensyntagen til helligdage og udsving i produktionen, skulle det helt nøjagtigt være produceret den 6. januar 1960 (og regner man med helligdage og udsving, så ligger tidspunktet jo nok senere................ ca. 2 mdr. ? Icon_e_wink ) - spørgsmålet er så hvornår selve uret er samlet, hvilket jo er en ganske anden sag Icon_e_smile

Men da denne model, jfr. Omegas database blev produceret i perioden 1959-1962, så er det dog nogenlunde sandsynligt, at uret er samlet i 1960................ og det er godt nok til mig ! Under alle omstændigheder tror jeg næppe, at det kan tidsbestemmes mere nøjagtigt Icon_e_smile

Men under alle omstændigheder et sjovt lille eksperiment/tidsfordriv at hygge sig med, mens man venter på, at uret ankommer Icon_e_smile