Urdebatten / Urforum
Særskilt forsikring af ure. - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Særskilt forsikring af ure. (/showthread.php?tid=71045)

Sider: 1 2 3

Særskilt forsikring af ure. - Sub-erman - 09-02-2009

I forbindelse min skifte af forsikrings selskab, tegnede jeg idag en særskilt forsikring til dækning ved brandskade, stormskade, vandskade(tihi, det er jo dykkerure Icon_e_smile ) eller tyveri af mine ure. Urene skal opbevares i monteret boks(hvilket de jo allerede bliver). Jeg skulle bare oplyse mærke, model og ref.nr.
Ialt er der dækning for 250.000
pris: 200 kr om året.
Jeg vidste ikke, at det var muligt!!
Det synes jeg er billigt og ikke mindst rart i disse tider.

MVH

SK

Re: Særskilt forsikring af ure. - Joepete - 09-02-2009

Tak for info - det er der sikkert mange der kan bruge - super Sub ... Respekt Icon_cool

Re: Særskilt forsikring af ure. - bramkajka - 10-02-2009

Jeg var af den klare overbevisning at ure er en del af inboforsikringen med mindre de er af guld og diamanter (hvor der gaar under smykker med speciel vaerdi)

Hvad siger i andre som er velbevandret i dette emne

Re: Særskilt forsikring af ure. - Tukjær - 10-02-2009

Min forsikring dækker ure op til en samlet værdi på ca. 68k......

Re: Særskilt forsikring af ure. - Jacob K_phpbb3_import15709 - 10-02-2009

Dine ure er dækket af din normale indbo forsikring, på nær hvis de er af guld, sølv eller platin, så går de ind under særligt indbo (smykker) som mange gange kun er dækket med en hvis procent sats.

Jeg har dog også "udviddet" min forsikring med en høj dækning af særligt indbo, da min forsikring havde en lille krølle der sagde at hvis det var hjemme røveri, var der kun en dækning på 5% af den samlede indbo forsikring, hvis ikke det var anført som særligt indbo.

Så mine ure er dækket for 467K Icon_e_surprised

MVH

Jacob

Re: Særskilt forsikring af ure. - hannover_dk - 10-02-2009

Jacob K Skrev:Jeg har dog også "udviddet" min forsikring med en høj dækning af særligt indbo, da min forsikring havde en lille krølle der sagde at hvis det var hjemme røveri, var der kun en dækning på 5% af den samlede indbo forsikring, hvis ikke det var anført som særligt indbo.

MVH

Jacob
Hold da helt OP en usympatisk krølle - jeg tror ikke jeg ville ha sådan et selskab helt ærligt, men jeg må vel hellere checke at jeg ikke allerede har det Icon_redface Hvad er det for et selskab som vil overraske sine glade betalere med den slags krøller, medens de fjerner rester af gaffatape fra mundvigene?
vh

Re: Særskilt forsikring af ure. - Magnum - 10-02-2009

Der er mange krøller, som man skal være opmærksom på.
Hvis man har ure for over 50k i ikke ædelmetal, så er det en god ide at få en "udvidet" særlig forsikring.
Hver også opmærksom på at nogle selskaber kun dækker op til f.eks 20.000 pr. ur (uagtet forsikringssum).
Typisk er ure i kommision ikke dækket.

Det er især "farligt" at være underforsikret, f.eks. hvis man er forsikret for 200k, men har for 400k. Så må forsikringen gerne kun udbetale erstatning på 100k, da man var underforsikret med 50%. Dette gælder også selvom man har særsklit forsikring.

Der er rigtigt mange krøller, man skal virkelig læse alt med småt.

Re: Særskilt forsikring af ure. - baun - 10-02-2009

Altid et interesant emne - at passe på sine ting.

I Tryg, hvor jeg er forsikret, er der forskel på "Særlig indbo" og "Særlig værdifuld indbo".

Særlig værdifuld indbo må højest udgøre 15 % af forsikringssummen med mindre andet er aftalt - og det omfatter genstande, der har særlig værdi pga. at der er guld, platin, værdifulde stene osv. - Jeg har forsikringens ord for at mine guld på stål Omegaer ikke er i denne kategori, da de ikke har øget værdi ifht. stålure.

Men jeg læste så lige op på det med røveri - og her er beskrivelsen, at man kun er dækket op til ca 19.000 kr i kontamter samt ca 30.000 i "Særlig værdifuldt indbo".

Jeg har talt med Tryg om dette (idag) og her tænkes nok på, at der sker røveri på åben gade, men det fremgår altså ikke af beskrivelsen, så jeg har er problem.

Jeg har nu aftalt med Tryg, at jeg får et brev hvoraf det fremgår, at røverri i mit private hjem betragtes forsikringsmæssigt som "indbrudstyveri". Utroligt at man skal være sådan oppe på dupperne!

En helt anden ting er så at man med denne pasus - jo slet ikke har et guldur, man bærer på åben gade, forsikret, hvis det har en værdi på over ca 30 K - lidt uhyggeligt!

vh Baun

Hej

Jeg har Tryg som forsikringsselskab.

Og det der kan gøre mig nervøs, er at Baun får noget helt andet af vidde end jeg gjorde for nogle få mdr. siden.

Der ville man nemlig ikke acceptere at et røveri i mit private hjem er indbrud. Nej et røveri er et røveri, var svaret.

At Baun så kan få noget helt andet af vidde, det viser jo bare at de ikke har klare retnings linjer, men det er nok ikke "kundens" held hvis man skulle få brug for det.

Jacob

Nu har jeg lige været inde og printe de nyeste forsikringsbetingelser ud, som jeg har ved Tryg der står følgende under røveri.

Guld og sølv, m.m.
Guld, sølv, platin, smykker, perler, ædelstene,
mønt- og frimærkesamlinger samt
genstande, hvis værdi væsentligst afhænger
af materialet, eventuelt kombineret
med en kostbar forarbejdning.

Dækkes som følgende:

Den samlede dækning af
guld og sølv m.m. og
penge m.m. kan ikke
overstige 5% af forsikringssummen
pr. forsikringsbegivenhed

Der er dog kommet noget andet med, siden jeg sidst undersøgte det og det er følgende:

Særligt privat indbo
Antikviteter, malerier, kunstværker, ægte
tæpper, pelsværk, ure, kikkerter, musikinstrumenter,
telefoner, fotoudstyr, alt
radio- og tv-udstyr, CD/DVD-afspiller/
optager, m.v., bånd, LP’er, CD’ere,
DVD’ere m.m., navigationsudstyr, PC'er
og øvrigt dataudstyr, både soft- og hardware
og alt tilbehør hertil.

Det vil sige, at nu har man fået tilføjet ure som særligt privat indbo.
Der mente min assuandør, at den "høje" pris for et Rolex ur, måtte skyldes den kostbare forarbejdning, og derfor ville han sætte den ind under Guld, sølv mm. ved et evt. hjemme røveri.

Men nu ser det ud til at det kun er ure af ædel metal de kan putte ind under denne rubrik, hvad der for øvrigt også er det mest rimelige.

Men det viser bare at man skal være MEGET vågen, når man snakker forsikringer.

MVH

Jacob