|
Die goldenen Zeiten sind vorüber - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: Die goldenen Zeiten sind vorüber (/showthread.php?tid=70993) |
Die goldenen Zeiten sind vorüber - TR-DK - 03-02-2009 Godt nok på tysk - men da det handler bl.a. om Rolex håber jeg det går alligevel ----------------------- 3. Februar 2009, 11:39, NZZ Online Die goldenen Zeiten sind vorüber Uhrenindustrie blickt auf schwieriges Jahr – Verluste nicht ausgeschlossen 2008 war ein Rekordjahr für die Schweizer Uhrenindustrie. Doch die Tendenz für 2009 verheisst wenig Gutes. Der Verband der Schweizerischen Uhrenindustrie befürchtet für das laufende Jahr gar rote Zahlen. Die Hersteller beunruhigt das wenig. Bei IWC in Schaffhausen hofft man gar, Marktanteile dazuzugewinnen. Die gute Nachricht zuerst: 2008 konnte die Uhrenbranche ein Rekordjahr verbuchen. Insgesamt wurden Zeitmesser im Wert von 17 Mrd. Fr. exportiert. Das waren knapp 7% mehr als im Vorjahr. Doch die Rezession macht auch vor dem Luxusgütermarkt nicht halt. Seit September sind die Exportzahlen rückläufig, wie der Verband der Schweizer Uhrenindustrie mitteilt. Der November notierte im Vergleich zur Vorjahresperiode gar mit einem Minus von über 15 Prozent. Dezember stark rückläufig Zwar hat der weltweit grösste Uhrenfabrikant, die Swatch-Group, vergangene Woche noch ein bescheidenes Wachstum für 2009 in Aussicht gestellt. Doch inzwischen verzeichnet praktisch die gesamte Branche rückläufige Verkaufszahlen. US-Händler mussten allein im Dezember bei gewissen Marken Einbussen von bis zu 50 Prozent gegenüber der Vorjahresperiode hinnehmen. Ein Blick in die Tabelle des in Las Vegas ansässigen Branchendienstes LGI Network zeigt, dass auch noch so renommierte Marken nicht gegen die aktuelle Wirtschaftskrise gefeit sind. Bei Breitling beispielsweise betrug das Minus im sonst verkaufsstarken Monat Dezember 48 Prozent. Aber auch IWC (-34%) und das Genfer Weltunternehmen Rolex (-31%) sind im Vergleich zur Vorjahresperiode arg gebeutelt worden. Einigermassen glimpflich kam lediglich Omega davon. Mit einem Rückgang von 16% steht die Bieler Marke besser als die anderen da. Rabatte von bis zu 50 Prozent Diese Entwicklung verheisst wenig Gutes. Bereits wurden Entlassungen ausgesprochen. Bei einem Hersteller wird Kurzarbeit eingeführt. Dennoch scheint die Branche wenig beunruhigt. Man bewege sich langsam aber sicher wieder hin zur Normalität, lautet es aus den Chefetagen unisono. Schliesslich widerspiegelten diese Zahlen bloss die Verkäufe bei den Konzessionären, nicht aber die Exportzahlen. An der Verkaufsfront weht allerdings ein rauher Wind: Was hierzulande noch ein Tabu ist, gilt für die USA – immerhin ein wichtiger Absatzmarkt für die Industrie – längst nicht mehr. Hier sind Rabatte bis zu 50 Prozent auf ladenneue Luxusuhren keine Seltenheit. Ein Blick in die Verkaufsvitrinen der Bijouterie-Kette Mayor’s in Miami Beach bestätigt die Beobachtung. Der Käufer muss für eine der genannten Marken noch knapp die Hälfte des offiziellen Verkaufspreises auf den Ladentisch legen. Das sind Rabatte, wo selbst Einkäufer ihre Marge nicht mehr erreichen dürften – Hauptsache, die Ware geht raus. Nach der eigentlichen Bestellflut folgt nun der Warenstau. Die Bijoutiers sitzen auf ihren Klunkern fest. Vor einem Warenstau hatte bereits im November Patrick Frischknecht, Patron der Zürcher Boutique «Les Ambassadeurs», gewarnt. Selbst beim Zürcher Traditionshaus «Galli» am Bellevue sieht man dieser Tage Uhren im Schaufenster, auf die rund 40 Prozent Preisnachlass gewährt werden. Bloss handelt es sich hier um Ladenhüter. Zuversicht in Schaffhausen Der Uhrenhersteller IWC hatte vergangenen Herbst für einen Teil der Kollektion «Vintage» die Preise den Marktverhältnissen angepasst. Allerdings malt man in Schaffhausen deswegen nicht gleich den Rezessionsteufel an die Wand. Im Gegenteil: «Unsere Preise bewegen sich grösstenteils zwischen 7000 und 20'000 Franken. Dieses Segment ist weniger krisenanfällig», sagt der IWC-Chef Georges Kern auf Anfage von NZZ Online. Nachfrageverschiebungen in der Kollektion haben die Schaffhauser bisher noch keine feststellen können. Doch Kern ist sich bewusst, dass die goldenen Jahre der Vergangenheit angehören. «Nach dem Boom bewegen wir uns jetzt zur Normalität hin.» Kern schliesst auch nicht aus, dass die gängige Lage starken Marken einen Ausbau von Marktanteilen bescheren könnte. «Die Werte, mit denen unsere Marke in Verbindung gebracht wird, helfen, uns von der Konkurrenz abzuheben.» Rote Zahlen nicht ausgeschlossen Weniger optimistisch zeigt sich indessen der Verband der Schweizerischen Uhrenindustrie. Dauere diese Tendenz fort, so dürfte 2009 in den roten Zahlen beginnen. [url]"http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/d..._1.1865856.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/ ... 65856.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false; Også på Dansk :-) - Morten Bekker_phpbb3_import15739 - 04-02-2009 Gyldne tider er over Watch industrien kan se tilbage på vanskeligt år - tab er ikke udelukket 2008 blev et rekordår for den schweiziske ur industri. Men tendensen for 2009 løfter lidt god. Sammenslutningen af de schweiziske watchmaking industrien frygter for det indeværende år, selv røde tal. Producenter lidt bekymret. På IWC i Schaffhausen håbet at gøre, for at vinde markedsandele. Den gode nyhed først: 2008 var det ser industrien, et rekordår verbuchen. Samlet set timeroptagelsen værdi af 17 mia fredag eksporteres. Det var næsten 7% flere end sidste år. Men recessionen er også imod luksusvarer markedet ikke stoppe. Siden september, eksport tal at falde, da Federation of Swiss Watch Industri råvarer. Børsnoterede i november i forhold til samme periode sidste år, selv med et fald på over 15 pct. December faldet drastisk Selv verdens største producent af ure, for Swatch Group, i sidste uge, selv en beskeden vækst i 2009 udsigt. Men nu har næsten hele industrien faldende salgstal. Amerikanske forhandlere havde i december alene, med bestemte mærker af tab op til 50 procent i løbet af samme periode sidste år til at acceptere. Et blik på tabellen i Las Vegas-baserede service industrien LGI Network viser, at selv sådan velkendte varemærker mod den nuværende økonomiske krise er immune. Breitling For eksempel tegnet minus i den ellers stærkt salg december måned, 48 procent. Men IWC (-34%), og Genève Rolex World Company (-31%) befinder sig i samme periode sidste år er blevet presset meget hårdt. Var kun en smule mildere Omega dem. Med et fald på 16% er Bieler mærke bedre end de andre siden. Rabatter på op til 50 procent Denne udvikling lover lidt godt. Allerede fyringer er blevet afsagt. Når en producent er kort tid. Men industrien synes lidt bekymret. De bevæger sig langsomt, men sikkert vende tilbage til normale tilstande, er det fra boss gulve enstemmigt. Endelig vil disse tal afspejler kun salget af licenstagerne, men ikke på eksport tal. På salget front dog blæser et groft vind, hvad dette land er stadig et tabu, refererer til USA - stadig er et vigtigt marked for erhvervslivet - ikke længere. Her er rabatter på op til 50 procent for at invitere nye luksus ure er ikke ualmindelige. Et kig ind i salg af kostume smykker montrerne kæde Mayor's i Miami Beach bekræftet observation. Køberen skal have et af disse mærker stadig knap halvdelen af den officielle pris på det shop bordet. Der er tale om rabatter, når de køber deres egne margin ikke mere sandsynligt - hovedsagelig, at produktet slukkes. Efter ordre er nu den strøm af varer marmelade. Den Bijoutiers sidde på deres Klunk bemærkes. Før en jam varerne allerede havde i november Patrick Frischknecht, protektor i Zürich boutique "Les ambassadeurs", advarede. Allerede i Zürich tradition House "Galli" på Bellevue ser man i disse dage ure i vinduet, som svarer til omkring 40 procent rabat vil blive ydet. Bloss er her for at shoppe ihændehavere. Tillid til Schaffhausen Det ser producenten IWC havde sidste efterår til en del af samlingen "vintage" priser på markedsvilkår. Men det maling i Schaffhausen derfor ikke lig med recession demonizing. Tværtimod: "Vores priser er for det meste mellem 7.000 og 20.000 francs. Dette segment er mindre sårbare, "siger den IWC CEO Georges Kern at starte forfra fra NZZ Online. Forlange ændringer i indsamlingen har Schaffhauserstrasse har endnu ikke været i stand til at bestemme. Men Kern er klar over, at de gyldne år fra fortiden. "Efter det boom, vi er på vej mod normale tilstande." Core udelukker ikke muligheden for, at den nuværende stærke position markerer en udvidelse af markedsandel kunne være på. "De værdier, som vores brand er tilknyttet, for at hjælpe os i den konkurrence." Røde tal er ikke udelukket Mindre optimistisk viser imidlertid, sammenslutningen af de schweiziske ur industri. Fører denne tendens fortsætter, er det sandsynligt i 2009 i røde tal begynde. [url]"http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/[/url] ... 65856.html "onclick =" window.open (this.href) return false; Re: Die goldenen Zeiten sind vorüber - hannover_dk - 04-02-2009 En af de bedre oversættelsesmaskiner, men stadigt sjovt ind imellem som når den dybt seriøst forklarer: Den gode nyhed først: 2008 var det ser industrien, et rekordår verbuchen. Samlet set timeroptagelsen værdi af 17 mia fredag eksporteres. vh Die goldenen Zeiten sind vorüber - jk_phpbb3_import15746 - 04-02-2009 Typisk avisartikel - dette er dog fra en seriøs avis. Selvfølgelig er luksusvarer meget påvirket af krisen! Det er morsomt, at chefen for IWC, George Kern, citeres for at sige, at deres ure er mindre påvirket af krisen, fordi deres priserne hovedsagelig ligger mellem 7.000 Sfr og 20.000 Sfr (mellem ca. 35.000 kr. og 100.000 kr.) Ja, så billige ure, har alle vel fortsat råd til at købe Jens-Kristian Re: Die goldenen Zeiten sind vorüber - morgan - 04-02-2009 Velkonsoliderede forretninger som Rolex og Patek har ingen problemer. De kan sagtens klare 10 smalle år. Det er mere de små AHCI medlemmer der har haft stor vækst og nyere brands som f.eks. Roger Dubuis og Franck Muller - jeg tvivler på klarer den igennem skærene. Ihvertfald ikke i den form de har idag. Mvh Mogan Re: Die goldenen Zeiten sind vorüber - Mads Gjødesen - 04-02-2009 Jeg tror du har ret Morgan. De klassiske mærker der købes af kendere tror jeg står stærkere end de mere flashy brands i den tunge prisklasse som RD og FM. Jeg har faktisk bidt mærke i RD brugtpriserne for nylig. De er godt nok bombet ned til ingenting. Man får faktisk rigtig meget ur for pengene. Et RD chrono fås for ca. 60-70 k. Uret har det ekstremt smukke Lemania 2300 caliber, der også findes i PP ref. 5070 som koster ca. 400.000 kr. Om man så kan lide udseendet er en anden snak /Mads Re: Die goldenen Zeiten sind vorüber - morgan - 05-02-2009 Mads Gjødesen Skrev:Jeg tror du har ret Morgan. De klassiske mærker der købes af kendere tror jeg står stærkere end de mere flashy brands i den tunge prisklasse som RD og FM. Jeg har faktisk bidt mærke i RD brugtpriserne for nylig. De er godt nok bombet ned til ingenting. Man får faktisk rigtig meget ur for pengene. Et RD chrono fås for ca. 60-70 k. Uret har det ekstremt smukke Lemania 2300 caliber, der også findes i PP ref. 5070 som koster ca. 400.000 kr. Om man så kan lide udseendet er en anden snak Yup. En interessant detalje - mange af de her meget dyre og meget nye firmaer financierer typisk forhandlernes lager. Jeg ved ihvertfald at det er tilfældet med FM og RD i USA. Den financiering er nok lige en tand mere besværlig i dagens marked - og til hvilke renter må producenten af med? Uha Uha. Det går snart galt. M Re: Die goldenen Zeiten sind vorüber - hannover_dk - 05-02-2009 Morgan Jones Skrev:ja det lyder UHA. Og den med at financiere forhandlerens lager er jo også tordnende besværlig, man må kun have det optaget til produktions omkostning tror jeg, og ikke tage fortjenesten før forhandleren har solgt, og hvad vis det ligger i 2 år og bliver ridset - og findes der en form for kommisions salg i det så forhandleren kan bytte usolgt 2007 kollektion ud med ny 2008 og hvad ved jeg. Den slags kan gå meget galt hvis markedet bremserMads Gjødesen Skrev:Jeg tror du har ret Morgan. De klassiske mærker der købes af kendere tror jeg står stærkere end de mere flashy brands i den tunge prisklasse som RD og FM. Jeg har faktisk bidt mærke i RD brugtpriserne for nylig. De er godt nok bombet ned til ingenting. Man får faktisk rigtig meget ur for pengene. Et RD chrono fås for ca. 60-70 k. Uret har det ekstremt smukke Lemania 2300 caliber, der også findes i PP ref. 5070 som koster ca. 400.000 kr. Om man så kan lide udseendet er en anden snak vh |