Urdebatten / Urforum
Vetta kronograf - ny rem - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Vetta kronograf - ny rem (/showthread.php?tid=70553)

Vetta kronograf - ny rem - hannover_dk - 12-12-2008

Min gode gamle Vetta kronograf (sjovt nok står minut kronografen på 3 - den må ha returneret forkert da den var fotomodel - den står på 0 normalt også nu Icon_redface ) har fået ny rem.

De havde givet fede læderremme - kraftige - den gang på militær kronegraferne, og denne har sikkert ikke været en undtagelse, men den har givet ikke haft afrundede hjørner mod kassen.

En tyk kraftig - fed - kært barn har mange navne; som jeg synes passer rigtigt godt til uret. Selve uret er med Valjoux 22 og ganske tidstypisk for 1935-45, MEN måske lidt utypisk ved at det har runde pushers, og det må være en ganske tidligt valjoux 22 uden stødsikring - med runde pushers.
Det kan lige tilføjes, at huset, som så ofte med kolonnehjuls værk, er et hel ståls hus
Herlige blåede visere,som det øverste billede fanger ret godt og en enkelt udtryk i det hele taget. I har set den før sikkert, men nu med ny rem
İmage
İmage
İmageİmage
De tre nederste billeder er i øvrigt efter Claus_K metoden med et stykket bugget printerpapir lagt i vindueskarmen. Jeg tog kun de tre på den måde, og alle blev absolut brugbare, så tak til Claus_K
vh
vh

- DJmon - 12-12-2008

Det må siges at være en rigtig flot vintage chrono. Remvalget er perfekt og understøtter mili historien rigtig flot. smukt Icon_e_smile
Får man ikke dårlige nerver af den manglende stødsikring ?

- hannover_dk - 12-12-2008

DJmon Skrev:Det må siges at være en rigtig flot vintage chrono. Remvalget er perfekt og understøtter mili historien rigtig flot. smukt Icon_e_smile
Får man ikke dårlige nerver af den manglende stødsikring ?
Man lærer bare at tage det af hvis man skal hamre og lader være med at tabe det, og så sker der ikke noget. Jeg har ret mange uden, og har aldrig haft uheld, men JO man skal da tage lidt hensyn
vh

- Joepete - 12-12-2008

Fin chrono. Hvad er størrelsen på den ?

Umiddelbart, så synes jeg remmer er ok til. Dog er den lidt "konservativ". De røde tal og de sorte tal havde set godt ud med en rem i nogle af de nuancer - f.eks. sort rem side og så en front i rød/brune nuancer. Dog synes jeg uret er tro mod sit oprindelige udtryk med den valgte rem, så et helt ok rem valg !

- hannover_dk - 12-12-2008

Joepete Skrev:Fin chrono. Hvad er størrelsen på den ?

Umiddelbart, så synes jeg remmer er ok til. Dog er den lidt "konservativ". De røde tal og de sorte tal havde set godt ud med en rem i nogle af de nuancer - f.eks. sort rem side og så en front i rød/brune nuancer. Dog synes jeg uret er tro mod sit oprindelige udtryk med den valgte rem, så et helt ok rem valg !
Den er ca 39 - 40 mm uden krone. Jeg er ikke meget for ex røde syninger eller rigtigt røde kanter osv. Faktisk er jeg ikke vild med syninger i anden farve end remmens tror - gammeldags helt enkelt. Sort rem har den haft så mange år, så nu skulle den prøve en kraftig brun
vh

- Lars - 13-12-2008

Hej Hannover

Rart at se du er trofast imod urets "tid". Jeg er ret sikker på at enten var remmen sort eller brun på den tid, der var ikke de store muligheder som vi har i dag. Er måske tilbøjelig til at tro at de enda ikke havde så kraftige remme dengng, mange af dem var bare rundt om stiften og med "nitter". Har en del stykker med den type rem, det med limede og syede remme kom langt senere, ved syede remme tænker jeg her på syning og snippen der går rundt om remstiften. Tidligere regnede man bare en rem for noget ubetydeligt der bare skulle holde uret på armen.