|
MÆRKELIGT UR?? Kommentarer og et svar modtages gerne - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: MÆRKELIGT UR?? Kommentarer og et svar modtages gerne (/showthread.php?tid=70165) |
MÆRKELIGT UR?? Kommentarer og et svar modtages gerne - hannover_dk - 16-10-2008 Jeg har købt (under 2000 kr) et mærkeligt ur. Ikke noget mærke - mit gæt (som Jørgen Krognos ikke gik imod) er at det må være et ur lavet enten som prototype eller som arbejde fra en urmagerskole eller lignende Det har GMT i form at to selvstændige ure - men en central sekundviser. Det ene ur har dato med quickset og hack-set for sekundviseren. De to ure er bygget sammen i en værk platin og sekundviseren via gear ført ind i midten. Jeg kan hverken sige jeg synes det er grimt eller smukt. Rigtigt smukt er det ikke men det har så mange kvaliteter, at jeg alligevel kan lide det Det er ca 41,5 mm uden kroner Skiven er ganske nydligt i sit diskrete månster - indicier og rammer til begge ure er påsatte - og rammerne nok håndlavede. Viserne blåede og breguet facon for minut og time ![]() Det trækkes som nævnt af hvert sit automatværk og hvert ur kan derfor stilles helt individuelt, også til halve timers tidsforskel som f.eks. Indien i forhold til de fleste andre - en fælles værk platin og som pænt nok lavet ![]() Ligner jo klart noget ETA, men URMAGERE og andre - hvad er det dog for en utrolig masse kugleleje kugler - det har ETA/Eterna da ikke - og hvem så?? (7,5 ligne ca). Det ene med dato og hcak stop ![]() Som nævnt - egentlig pænt arbejde i den forstand at jeg jo ikke tror det hele bare er standard lavet. Her den ene side og central viseren ![]() Og så en rigtig lækker ny 22 mm læderrem i en flot farve der passer fint til uret på armen (beklager billedet ville ikke blive bedre) ![]() Hvis nogen har bur på ophavet eller hvad det er for en maskine med alle de kugler så byd ind. Glasbagside i øvrigt også flot lavet - mærket ref 7850 CC AT og swiss made (hvad kasse og værker givet er) og den ene krone mærket TV og skiven blot GMT automatic - og helt småt forneden Made in Germany - hvor urskolen jo kan have ligget - eller manden boet. Et hver bud på hvor det kommer fra og hvad der er i modtages med tak vh - Joepete - 16-10-2008 Jeg har ingen bud overhovedet, desværre, men jeg glæder mig til at følge tråden ! Det er et super spændende ur - urskiven er lækker, og så kan jeg godt lide at uret er så meget urskive som det er ! Æstetisk, så er det dog lidt sjovt at der er to forskellige kroner ... Ville gere se et bedre shot af rem og ur på armen ... Skud fra hoften - columbo - 16-10-2008 Jeg tror værket er fra kina. Skiven kunne han godt fået lavet specielt til uret. Re: Skud fra hoften - RunesS_phpbb3_import15750 - 16-10-2008 Columbo Skrev:Jeg tror værket er fra kina. Skiven kunne han godt fået lavet specielt til uret. Min første tanke er også noget Kina noget... Men alligevel ikke? Jeg synes finishes ser lidt grov ud... altså lidt alle noget Kinesisk... - Lars - 16-10-2008 Hej John. Har nok en teori, men den vil jeg beholde lidt endnu for mig selv. Et billede af stødsikringen kunne hjælpe, måske i den rigtige retning. Så mange kugler i rotoren er dog set før, kig evt Citizen, hvis jeg husker rigtigt. Før brugte de dog ikke en almindelig skrue til rotoren, men en af egen facon to flader og ellers rund, skulle bruge special-skruetrækker til afmontering, nu bruger de almindelig skrue. Har du nogen diameter på rotoren/erne? Et makro-billede af automatiken kunne være en hjælp. Trækker det op ved hjælp af klinkehjul som i Eterna eller er det ligesom i de gl. IWC med Pellaton-optræk. - Lars - 16-10-2008 Undskyld overså 7,5''' Re: Skud fra hoften - hannover_dk - 16-10-2008 RunesS Skrev:Mit bud er at det ikke er Kina (Jørgen Krognos havde heller ikke lige det i tanken - sagde bare ETA men mange kugler i lejet?? - uden han dog blev bedt gå i detaljer)Columbo Skrev:Jeg tror værket er fra kina. Skiven kunne han godt fået lavet specielt til uret. NIX jeg tror ikke det er kinesiske småværker - tænk på de er 7,5 linie (eller hvad det nu er 18,75 mm ca - altså dameurs værker må man gå ud fra.) Laver kineserne sådanne med åbne kuglelejer og så mange kugler ?? Mit svar nej - men igen - jeg ved det jo ikke. Skiven må være - som du skriver - lavet til uret - ja i det hele taget må vel sammenbygningen af de to værker i fælles platin med central sekundviser være lavet til uret. Viserene ikke blåmalede - men blåede - time og minut er breguet md fyldning - pænt lavet alt sammen - Ja værkerne er ikke den store finmekanik - men dog - lille dame-automatik med quick set i første kronehak og hack settiing i sekundet - ikke helt elendigt alligevel Jeg tror ikke på Kine værk - jeg tror stadigt det er et arbejde fra en urmesterskole (hvad sælger hævdede uden at kunne bevise) og de ville ikke smide Kina værk i TROR jeg (prisforskellen for lille hvis man i alle fald skal lave arbejdet. Om skolen så er Tyskland eller Schweiz aner jeg selvsagt ikke. Hvad er værket - LARS - du plejer at kunne ha bud nede fra Sønderjylland - alle de kugler i lejet. Vi er vel enige om at det ikke er et standard ur - og at det virker lidt mærkeligt at den der har bygget det har villet smide det ud - inkl en lækker læderrem i 22 mm til 1500 kr Jørgen Krognos sagde "tja . en del slutter skolen med flot resultat - men er så trætte af det hele at de er villige til bare at dumpe resultatet vh - GTwatch - 16-10-2008 Jeg synes faktisk det er et pænt ur - utroligt, hvad man kan finde til de penge (jaja, jeg har ikke set det med fingrene, så finish kan snyde). Kasse, skive og visere er pæne. Det slog mig, at værkerne må være ret små - vel 18-19 mm, så måske stammer de fra dameure...? - Lars - 16-10-2008 Hej John. Det jeg lurer lidt på er at det øvrige ser umiddelbart ud til at have en bedre finsh end selve værkerne, det undrer mig hvis det skulle være en skole der står bag. Det tvivler jeg på finshen ser ikke for god ud på det ene billede, men svært at se. Ville godt se det med fingrene, evt løfte automatiken af og se værket, kunne afsløre herkomst. Rent apropo så er sek.viseren malet - hannover_dk - 16-10-2008 Malurt velkomment Ja værket har nogle grove skruer - men tænk igen på at det er samlet i en værkplatin med central sekundviser, så dele er jo bygget om Jeg som har det i hånden (og jørgen K som havde det - gættede i alle fald ikke kina - men igen vi talte faktisk bare Schweiz) Jeg tror det er Schweizer værk og kasse og samlet i Tyskland stadigt. Finish - helt generelt, også visere med indlæg i breguet - absolut pæn Hvem bruger så mange kugler i kuglelejet til rotor?? Skvieedetaljerne er mere end pænt udført vh |