Urdebatten / Urforum
Heuer landeron? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Heuer landeron? (/showthread.php?tid=70161)

Heuer landeron? - columbo - 14-10-2008

Er der nogen der kan bekræfte at dette ur med vare nr 1396076 på Lauritz er med valjoux værk eller óm det er er Landeron?

- hannover_dk - 14-10-2008

Svarer via telefon og bluetooth modem - så dumt nok for jeg vil ikke ofre at se ind hos Lauritz. Svarer bare fordi jeg har svært ved at se det betyder noget. Valjoux har masser af standard knast værker - helt som Landeron - og de er samme kvalitet - og Landeron har gode Kolonehjulsværker - helt som Valjoux - om end Valjoux er i overtal

Valjoux - om det er kolonnehjul du er ude efter kan kendes på at øverste pusher har kortere direkte afstand til kronen end den nederste (ikke som med lagkager forskudt men kortere)

Ved ikke om det hjalp, men selve spørgsmålet har jeg lidt svært ved at forstå. En Landeron 39 kolonne er på højede med en valjoux ex 22 mener jeg faktisk absolut
En Landeron 48/49/248/249 eller en valjoux 7733 kan man også strides om, men jeg sætter dem ret lige hvis de er i lige god stand
vh

Heuer landeron? - columbo - 14-10-2008

Der står at det er med Valjoux men jeg mener ikke det er med valjoux men derimod Landeron. Personligt er jeg ikke meget for Landeron.

- hannover_dk - 15-10-2008

Jeg mener faktisk ikke Landeron er dårligere end Valjoux - men det er nok lidt en smagssag. Jeg synes hvis man sammenligner Landeron 39 med Valjoux 22 så ligger de ret tæt kvalitetsmæssigt som kolonnehjulsmaskiner - og sammenligner man landeron 248 med Valjoux 773 som knaststyrede synes jeg også de ligger ret tæt - men du har nok ret i at der er flere Valjoux tilhængere.
Jeg synes skiftet i Landeron går mindst lige så godt

Den viste skal være med Valjoux 92. Jeg tror vi kan sige, at hvis de har ret i det er kolonnehjul - så stemmer valjoux 92 - for en er for ny til at være Landeron med kolonne.

Personligt mener jeg 92 ligger under 22 og 23 i kvalitet - men den er helt OK.

For mig ville det afgørende være om den er kolonne - for så er den grundet alderen givet Valujox vil jeg påstå - (22 og 23 er den ikke da der ikke er forskellig afstand mellem pushers og krone - og det kan man se udefra hvis den er 22/23)

Ganske pæn i øvrigt

vh John

Landeron - Camaro - 15-10-2008

Hej
Jeg har kun set den model med Landeron 189 uden kolonnehjul.
De fleste urmagere jeg har talt med, rangerer Landeron under Valjoux.
Mærkeligt design iøvrigt: Stopurets sekundviser besværliggør aflæsningen af datoen....
Jan

Re: Landeron - hannover_dk - 15-10-2008

camaro Skrev:Hej
Mærkeligt design iøvrigt: Stopurets sekundviser besværliggør aflæsningen af datoen....
Jan
Det kan jo så være - jeg tror de blander ting lidt ofte - og tænker på Landeron som typisk 248 knast maskiner og Valjoux som 22 eller 23 kolonner - men det kan jo være forkert.

Jeg har mange af hver - og har aldrig mærket forskel på det ene eller andet så længe det er sammenlignelige ex Valjoux 22 med Landeron 39 eller Valjoux 7733 med Landeron 248 - MEN det skal erkendes at Valjoux 7733 jo blev anvendt længst - og det kan jo være et vist kvalitetstegn.

Den omtalte kan sagtens være Landeron 189 - men Heuer har givet også brugt Valjoux 92 og det er knagme en fejl beskrivelse - hvis det er sådan at skrive V 92 hvis det er en knasthjulsmaskine der sidder i.
Det at skrive Valjoux 92 synes jeg tyder på de har kigget men - det er jo gæt

vh

Re: Landeron - columbo - 15-10-2008

Jan

Ok.

Hvad mener i der sidder af værk i uret som er på Lauritz? Jeg mener det er Landeron. Havd mener i?

Re: Landeron - hannover_dk - 15-10-2008

Columbo Skrev:
Jan

Ok.

Hvad mener i der sidder af værk i uret som er på Lauritz? Jeg mener det er Landeron. Havd mener i?
Bliver rent gæt - man kan ikke se det udefra. Hvis Camaro VED at modellen kun findes med Landeron - så er det da en klar mulighed - men uden at kende modellen ved jeg ad at Heuer har brugt valjoux 92 og tidsmæssigt matcher det perfekt med uret -
De har også brugt knast valjoux 7733 i stor stil mener jeg - og det kan det også være rent teoretisk
Kan man ikke spørgs Lauritz - om de har set i det eller hvor de har oplysningen om Valjoux 92 fra?

- hannover_dk - 15-10-2008

HUPS - så lige på Lauritz igen. Har den dato for oven (det røde der måske ligner 6 ) så er svaret jo klart at det ikke er valjoux 92 men langt snarere Landeron - jeg så ikke datoen første gang sorry.

At Heuer har brugt V 92 står ex her (men den er uden dato no doubt):

In the early years Heuer used the classically designed column-wheel movements in the Carrera. Among them Valjoux 72 (three register: sweep second, 30 min.-counter,12 hour counter), Valjoux 92 (two register, sweep second and 45 min.-counter) and also the Landeron 189 without column wheel (one register: 45 min.-counter, date, no sweep second), this version is very uncommon, and rarely seen

vh