|
Forsikring - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Forsikring (/showthread.php?tid=70155) Sider:
1
2
|
Forsikring - jacob jensen - 13-10-2008 Er der nogle herinde der ved noget om hvordan forsikrings selskaberne ser på det med ure. Skal man have en special forsikring eller skal man bare forhøje sin indbo når man nå et punkt hvor værdien af urene er (unormal) høj hva det så end er. Eller skal man bare se i øjene at det hedder bankboks hvis decideret begynder at samle på ure. Ved ikke om det har været i en tråd før herinde jeg er bare lidt blank på området og vil gerne høre jeres synspunkt - hannover_dk - 13-10-2008 Den har tit været oppe så hvis du søger kan du finde flere svar - 1. Man skal spørge sin egen forsikring for at være 100% sikker 2. Reglen er i langt de fleste tilfælde, at så længe summen af almindeligt indbo kan dække hele indboet og urene (tænk på brand som er der det hele forsvinder) - så skal man ikke specielt tænke på ure 3. Undtagelsen er ure af guld eller hvor ædelsten udgør en væsentlig del af urets værdi - det er særligt privat indbo (kært barn kan ha mange navne) og vil ofte være begrænset til f.eks. 15% af ens samlede indbosum - med mindre man specielt forhøjer den del 4. Ure helt generelt er dog særligt indbo i den forstand at de skal behandles forsigtigere end almindeligt indbo. Det omfatter typisk, at hvis de efterlades i en bil, skal det være i skjult bagagerum eller andet så de - eller deres taske - ikke er synlig udefra Man tager ikke uret af og lægger det på restaurant bordet medens man kigger andre steder hen - eller efterlader det i sporststasken i et uaflåst omklædingsrum Man har ikke uret i indchecket bagage - men på sig (håndbagage) under f.eks. flyrejser- og - - lignende lette at forstå fornuftige regler 5 Bankboks er absolut fornuftigt hvis du har en del dyre ure. Ikke specielt af forsikringshensyn, men for at undgå at nogen skal mene at du nok ligger inde med en masse dyre ure og aflægge dig besøg når du ikke er hjemme - eller endnu værre, som moden jo lidt er blevet - aflægger dig besøg når du er hjemme. (+ en del ure vil man jo helt enkelt ikke af med ligegyldigt hvad. Er det guld ure du får bort fra hjemmet og i bankbox -- kan du normalt få det accepteret af forsikringen - bortset fra dem du har ude og bruger - men der må du høre specifikt. I bankbox må du nok give afkald på at have dem i flotte boxe - men poser til service,eller bare rullet ind i blødt klæde - bliver der plads til en masse vh - Jacob K_phpbb3_import15709 - 13-10-2008 Jeg er selv ved at skifte forsikringsselskab så jeg har undersøgt det ret nøje. I mit "nye" selskab skal man have en special forsikring på 20-30 eller 40% af den samlede indbo forsikring, og så er ure dækket der igennem. Det er ligegyldig om det er guld, sølv eller platin. I mit gamle selskab var kun ure af stål dækket, men uden noget yderlige krav. Så det er forskellig fra selskab til selskab, så spørg for at være sikker på hvordan det er ved din forsikring. MVH Jacob K - TioMalo - 13-10-2008 Som Hannover og Jacob skriver; spørg dit forsikringsselskab. Særligt indbo er nok det kategori, dine (dyrere) ure falder under og du skal få forhøjet dette. Men forskellige selskaber praktiserer reglerne lidt forskelligt, så kontakt dem for at undgå en kedelig overraskelse. Uanset hvordan dit selskab ser på sagen, husk at have deres tilbud / krav skriftligt. Så er det mere sikkert og noget nemmere, hvis der skulle ske noget. Jeg plejer at tage et - par billeder per ur (et med urets certifikat eller kvittering og f. eks. mit kørekort i close up) og så uploade dem på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.photobucket.dk">www.photobucket.dk</a><!-- w -->. Så kan hytten og PC´en brænde ned; dokumentation om ejerskabet ligger på sitet. Og - urene skal selvfølgeligt opbevares i bankboks med papirene (kasserne hjemme). Held og lykke ! Hilsen - John - hannover_dk - 13-10-2008 Jacob K Skrev:Jeg er selv ved at skifte forsikringsselskab så jeg har undersøgt det ret nøje. Jeg ville være glad hvis jeg kunne få oplyst et selskab hvor stålure ikke dækkes som almindeligt indbo - Det skal være som del af en helt almindelig indboforsikring - ikke ungdom eller pensionist - for det er ofte grænser grundet rabatter. Jacob K, jeg er bom enig - man er nødt til at spørge konkret - og jeg er helt med på at du jo har det konkret - men jeg ville være omhyggelig med at spørge videre hvis et selskab putter stål ure ind under begrænsninger på 20-30% helt ærligt. Tidligere gjorde de fleste det, men i dag er det de færreste. Man kan sige det ikke har den stor betydning hvis det kun er ure - men jeg ville være meget omhyggelig med at se hvad der mere hører under det begrænsede. Det ville i "gamle dage" så ofte også være den gamle Bratch på vægen - Fenderspaden i hjørnet - foto og video apparateterne - sågar fladskærmen osv - og så kan det blive en kompliceret affære fordi man hele tidne skal update dette særlige indbo. Det er hoved årsagen til at rigtigt mange selskaber kun tager ædelmetal + egentlige antikviteter o.l under det særlige private - og lader resten i fred. Men helt ret det findes skam - dog typisk mest som det der hedder ungdomsforsikringer - Her har nykredit netop sådanne regler, men går man så i deres almindelige betingelser, så dækkes alt (og det med ure osv bliver til særligt indbo som ikke dækkes ved simpelt tyveri - men der er ikke dækningsbegrænsning før det bliver smykker osv.) • Almindeligt privat indbo: Alle dine private ejendele, og hvad der ellers normalt hører til en privat bolig • Særligt privat indbo: Antikviteter, kunst, fotoudstyr, IT- og videoanlæg, pelsværk, ægte tæpper o.l. Disse ting er højst dækket med 10 % af indbosummen ved ”simpelt tyveri” - dvs. tyveri, hvor tyven ikke er brudt ind i en bygning eller et lokale, der er forsvarligt låst • Penge, værdipapirer o.lign. er dækket op til 19.000 kr. • Særlige private værdigenstande: Frimærke- og møntsamlinger, smykker o.l. er dækket med op til 15 % af forsikringssummen Som nævnt har samme selskab grænser når det er ungdomsforsikrings Indbo JEG VILLE SOM SAGT VÆRE rigtigt glad hvis nogen har en forsikring - en helt normal indbo forskring (ikke ungdom eller pensionist) hvor stål ure ikke dækkes som helt almindeligt indbo. Jeg ville meget gerne kommunikere med det selskab hvis jeg kunne få oplyst hvilket?? Ren interesse helt enkelt vh - Jacob K_phpbb3_import15709 - 13-10-2008 Du har helt ret hannover_dk stål ure er også dækket under min nye forsikring, men mine ure udgør mere end 15% af min indbo forsikring, og så skal mit personlige indbo hæves for at komme på højde med værdien af mine ure. Det er så også derfor at de er lige glade med hvad urene er lavet af (metal) da det jo er en "særforsikring". Så du har ret, jeg fik mig ikke udtrykt klart nok. MVH Jacob K - hannover_dk - 13-10-2008 Går man i forsikringsluppen eller forsikringsguiden som sammenligner de mange forskellige selskaber - finder man et punkt for indbo som hedder generelle betingelser (bemærk igen ikke ungdoms eller pensionist forsikring) BEGGE sites har samme fælles betingelser Jeg har kopieret det med et par fremhævninger af mig i bold - og det er altså det som kommer som generelle betingelser - så jeg hører stadigt gerne navn på helt normale forsikringsselskaber som på helt normale indboforsikringer har almindelige stål ure under speciel % grænse i dækningen. Så vi jeg gerne kontakte dem og hører hvorfor de afviger fra det normale (tvivler ikke på det eksisterer når i skriver det): Fællesvilkår Her ser du fællesvilkår for "Hvilke genstande dækker forsikringen" Egne genstande m.v. Forsikringen dækker private genstande, såfremt disse tilhører en sikret eller den sikrede bærer risikoen for dem. Almindeligt indbo Almindeligt privat indbo er private ejendele, herunder alt hvad der hører til et privat hjems normale udstyr, ---------------------------------- undtaget er: - Særligt indbo - Værdigenstande - Penge og pengerepræsentativer - Cykler Disse effekters dækning er beskrevet nedenfor. Særligt indbo Antikviteter, bånd-, plade- og cd-afspillere, bånd, plader og cd'er, radio-, tv- og videoapparater med tilbehør, fotokopieringsmaskiner, fotoudstyr og film, højttaleranlæg, forstærkere, kikkerter, kunstværker, malerier, mobiltelefoner med tilbehør, musikinstrumenter, pelse og pelsværk, private computere med tilbehør, radioamatørudstyr, skind og skindtøj, spiritus, ure, vin, våben og ammunition, walkie-talkies og ægte tæpper. JH: DET ER DET SOM SKAL OPBEVARES SÅ DET IKKE FORSVINDER I SIMPELT TYVERI, MEN UDEN % BEGRÆNSNING ---------------------------------------------- JH: HER KOMMER SÅ DET SOM HAR BEGRÆNSNING PÅ DÆKNINGEN Værdigenstande Guld, sølv, platin, perler, ædelstene, smykker, frimærke- og møntsamlinger. Maksimum 15% af forsikringssummen pr. forsikringsbegivenhed. Penge og pengerepræsentativer Penge, værdipapirer, ubrugte frimærker, møntkort mv. Maksimum 19.000 kr. pr. forsikringsbegivenhed. Jeg har surfet som en gal og findet ikke et selskab som har grænse for stål ure for andet end ungdomsforsikringer MEN FOR HIMLENS og sikkerheds SKYLD Spørg vh - jacob jensen - 13-10-2008 Ok tak for svarene så blev jeg da så meget klogere skal vist have en snak med mit forsikringselskab Ikke fordi jeg har ure for sindsyg mange penge men man vil jo gerne vide hvordan man står hvis nogle skulle have for lange negle - Peter - 15-10-2008 Hej Sålænge vi taler om stålure, er man som regel dækket ind men det er noget andet når der er guld i urene eller diamanter så går det under den grænse på 15% som de kalder særligt indbo. MVH Peter - TioMalo - 15-10-2008 Hvad siger i så om: "På grund af urets ekstrordinær værdi (over kr. 10.000) vil det blive betragtet som tilhørende under særligt indbo, fuldstændigt uafhængigt af materialen, uret er produceret af." Min assurandør (hos Tryg). Vi behøver ike at skændes om dette, men, believe me, forsikringsselskaberne fortolker så forskelligt de fælles retningslinier. Det kan være, den ikke holder i byretten, men efter de erfaringer jeg selv har gjort som vurderingskonsulent med dem som er kommet i klemme, vælger jeg med glæde at betale de ca. kr. 800 ekstra om året for øget forsikringsværdi af særligt indbo og føle at jeg er fri for en større kamp og slagsmål om mine rettigheder hvis der sker noget. Cheerio - J. |