|
Seiko Sumo - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71) +--- Tråd: Seiko Sumo (/showthread.php?tid=70139) Sider:
1
2
|
Seiko Sumo - Joepete - 11-10-2008 Min begejstring er stor, så jeg kan ikke denne gang holde mig til "less is more", sorry Seiko Sumo har længe stået på min ønskeseddel. For at være ærlig, så har jeg haft det lidt med Sumoen, som jeg har haft det med Limfjordsporteren: Ved første bekendtskab – alt for voldsom og påtrængende. Andet bekendtskab – naaaa, der er måske alligevel noget ? Tredje bekendtskab – flere og flere detaljer lægger jeg mærke til. Endelig ved det fjerede bekendtskab – kærlighed Efter sigende skulle det være Katsu, fra Higuchi inc., der har givet Seiko SBDC001 sit øgenavn. Uret er så stort, alligevel elegant og ”let” at det mindede ham om en Sumo bryder. Nogle har været meget uenige i øgenavnet, og ment at ”Shogun” havde været bedre. Jeg lægger mig nu meget op af Katsus navn, idet jeg fornemmer en vis respekt og inderlig forståelse for, hvad designerne og ingeniørerne hos Seiko har forsøgt at skabe med dette ur. Claus Larsen gjorde det muligt for mig at købe Seiko Sumo. Han var så venlig at køre helt til Odense, hvor vi fik os en god snak om Claus´ flotte Rolex, Seiko og Tissot ure, som han havde medbragt til lejligheden. Det var rigtig hyggeligt, og jeg er Claus meget taknemmelig for at have solgt mig uret ! Hvorfor er jeg så taknemmelig ? Det er jeg, fordi jeg lige nu sidder med Seikos ”Best Value For Money” ur. De, som har ejet et, ved hvad jeg mener. Ellers vil jeg her prøve at opsummere: Urskiven: Enkelt designet i sort, og med en enkel chapter ring Sekundviseren er den samme som på MM Indeksene er omkranset af stål Viserne er enorme, og godt forarbejdet Fantastisk god lume Første Seiko med ”italiano” skråskrift Urkassen: Flot miks i mat og blankt stål Bløde linier og enkelte optiske ”spidser” Facet kanter Kantlinier meget mindende om MM Dybt begravet solid 120 kliks bezel med store tal og lume perle Smuk blank Tsunami bølge i blankt stål på en mat urbagkasse med omkransende blank urkasse Smukt dekoreret kraftig krone som er nem at få fat i og indstille uret med, samt trække op Lug huller som det sig høre bør til et tool-ur Lænke: 20 mm helstål med diver ekstension Tre fold lås Mat stål med blankt spil Understøtter urets helhedsudtryk rigtig godt Urværk: 6R15 automatic med mulighed for håndoptræk Designmæssigt: Seiko har gjort brug af mange tricks fra bogen, og nogle hidtil ukendte, for at få uret til at syne mindre end det er (45 x 52 x 13,5): Svungen urkasse i bedste Suwa stil Dybt nedadgående horn 20mm lænke Dybt begravet bezel ”Italiano” skråskrift på urskiven Følelse: Uret sidder fantastisk godt på armen. Det sidder faktisk lige så godt som en 6309 diver med Suwa urkasse. Jeg tror da heller ikke dette er tilfældigt, for når jeg kigger på bagkassen, så minder siderne mig utrolig meget om en 6309. 6309 modellen er da også kendt for sin behagelige bærekomfort. Rygter: Seiko Sumo er et af de Seiko ure jeg har læst flest rygter om på internettet: Håndoptrækket virker ikke Datoen sidder for højt i dato vinduet Uret er voldsomt, stort og ikke behageligt at bære For dårligt med en så smal (20mm) lænke Heldigvis virker håndoptrækket på min model. Som jeg har læst mig frem til, så er dette Seikos første 6R15 værk med skruekrone, hvilket voldte Seiko lidt problemer i starten: Kontrollen overså, at de første modellers krone ikke kom ind og fangede hvor den skulle, så uret kunne håndoptrækkes. Disse modeller er vist efterhånden ”ude af systemet”, hvorfor vi er ladt tilbage med modellen som den oprindeligt var tænkt. Hvad angår, at datoen sidder lidt højt i vinduet, så kan dette godt synes at være tilfældet. Er det så sådan, at halvdelen af datoen er væk ? Nej, men når der er to cifre i datoen, så syner det bageste tal en smule højere i vinduet end det første. Det er ikke generende for urets helhedsindtryk, men det er en underlig lille optisk fejl ved uret, synes jeg. Hvad angår størrelse og bærekomfort, så må jeg ærligt sige, at dette er det meste behagelige store ur, som jeg nogensinde har båret ! Samtlige detaljer for at få gjort uret behageligt at bære, er lykkedes til perfektion for Seiko. Lænken, den er 20mm smal. FOR smal, ville jeg umiddelbart vurdere – og dog ? Den er altså med til, designmæssigt og optisk, at få uret til at syne mindre end det er, og at øge bærekomforten. Dette skal dog afprøves, idet jeg påtænker at udskifte lænken med en bred læderrem. Konklusion: Seiko Sumo ER det bedste køb, efter min mening, hvis man opgør efter pris vs. kvalitet. At uret så er maskulint, råt og sofistikeret på en og samme gang, det øger da kun urets udtryk. Bærekomforten er helt i top, og følelsen af at gå med uret gør, at man konstant kigger ned på det – ikke for at se hvad klokken er, men for lige at se, hvordan uret nu tager sig ud … og nu … og nu … og nu … Stort ser det ud. ![]() Vanvittig smukt: Blank tsunami i midten af mat urbagkasse ![]() Graveret krone og dybt "begravet" bezel. ![]() Lume så god som på monsteret. Billedet er taget i eftermiddag, så ikke i mørke. ![]() Det er ikke så stort som forventet på armen, og føles godt
- hannover_dk - 11-10-2008 Lækkert med en så indgående beskrivelse. Anmeldelser må gerne lugte af at ejeren har sine præferencer men også gerne som her - beskrive uret Jeg synes da, selvom den så bliver dobbelt så kunne du uden skam kopiere det hele og lade den være med i tråden anmeldelser af ure - Godt gået - jeg falder også for det jo mere jeg læser den vh - DJmon - 11-10-2008 Jeg er egentligt kun til vintage. men det er altså en flot klokke og en af de fedest kasser jeg har set på en diver. 6309 slår den dog efter min smag og skive er nøjagtig som det skal være enkelt og funktionelt finish på hele uret ser rigtig flot ud Hvor gammel er sådan en karl ? og tak for din test - Joepete - 11-10-2008 Uret er fra maj 2007. - DJmon - 11-10-2008 Joepete Skrev:Uret er fra maj 2007. Tak måske skulle man for en gangs skyld overveje nyt . - Joepete - 13-10-2008 Uret taber 3 sek. i døgnet. Det har ikke været brugt meget ved Claus Larsen, så mon det "retter" sig lidt ? Eller skal jeg være ok tilfreds med 3 sek. tab pr. døgn ? Sumo Bond - går det an ? ![]()
- Claus larsen - 13-10-2008 Hvordan fik du tændt det lange lys på den. Det er rigtig godt at den får tid på armen frem for i kassen. Claus - Joepete - 13-10-2008 Fenix tænder lys - også i sort/hvid. Det er en Fenix L1T V2 udført i anodizeret flyaluminium - kan tåle nogle flere tæsk end selv det mest robuste Seiko. Kører på 1 AA batteri og kan veksle mellem 25 og 90 lumen når jeg har et lithium batteri i dyret ![]()
- Harry_Teicher - 17-10-2008 Joepete Skrev:Sumo Bond - går det an ? Ja, der er noget ved de "Bond" NATO rem' og store ure - jeg har prøvet grøn og sort Nato på mine Seiko chronograph og de er flot, men på en 6309 dykker ser de "for let" ud, dvs ubalanceret. Bond stribene på Sumo'en gøre åbenbart at remmen "vægter" mere og skaber balance med det store ure - det ser flot ud! - Joepete - 17-10-2008 Harry, jeg tror du har ret i det med "vægten". Jeg har dog også tænkt lidt i linier da jeg påsatte Bond remmen: Sumo´en har linier i form af slibninger og faceter langs kanter og horn, og Bond remmens linier passer derfor måske fint til uret ... Jeg har igen tids-testet uret. Det har gået spot on i 29 timer nu ! Det synes jeg er godt gået af et mekanisk ur. Bliver spændende at se hvad det taber/vinder på en uge nu hvor det er "gået til" Btw, så brugte jeg "den go´e gamle" da jeg fandt ud af at uret tabte: Et par nætter i skabet på kronesiden, og så var den der |