|
Ur-æstetik, wabi sabi - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Ur-æstetik, wabi sabi (/showthread.php?tid=70135) |
Ur-æstetik, wabi sabi - Jacob_phpbb3_import15736 - 11-10-2008 Kære urtosser. Nogen tid tilbage skrev jeg her et fuldemands indlæg (udfald) i den fortløbende kamp imellem fundamentalistiske vintage-folk (ego) og de, der faktisk kan komme forbi "68-svælget", og værdsætte bl.a. G.Genta. Til moralsk opbyggelse og idiologisk fundamentering vil jeg henlede mine kammeraters opmærksomhed på det gamle japanske filosofiske/æstetiske begreb "Wabi Sabi". Jeg har ingen konkrete link, men google åbner en stor verden. Som inkarneret historiebuff og samler iøvrigt, er jeg også interesseret i psykologi'en bag samlertrang og personlig anakronisme. Og så er jeg aktuelt bekymret,- hvornår bliver samlertrang til mani ? (:-)): Efter min debut i denne skønne ur-verden, var det vist det 2. ur jeg måtte vende tilbage til (på nettet), og uret jeg ikke siden har kunnet ryste af mig,- Jeg har endeligt min IWC mark 11 undervejs !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! It's mine, It's mine, It's mine. Suma sumarum: Er der nogle klare advarselstegn, lige før man skal tvangsindlægges ? V.h. Jacob - longbear - 11-10-2008 Ooohh Jacob en XI, super catch, Military ell. civil model? Billeder please. wabi - sabi bliver tit refereret på div military foras, og der er bestemt noget "smukt" i at have en klokke, der har været på havets bund eller "in the sky" med een fra SBS/RN/RAF osv., og at der så er i par hakker i kassen viser bare at den faktisk blev brugt til det den var designet til, fra før mekaniske ure var en luksus hobby. Jeg står dog af når selve urets funktionalitet er berørt. Jeg har en enkelt 100% wabi klokke; en Benrus plastik mil-watch stemplet sept.-1966, købt i Vietnam i starten af 80erne. Hvis den kunne fortælle sin historie ville det desværre, nok kun være om død og ødelæggelse. tillykke med din XI /longbear - hannover_dk - 11-10-2008 Longbear - dit Benrus kunne da også fortjene et billede. Benrus (Benjamin Lazarus hvis vi skal være formelle) var stor leverandør til USA militær i mange år (selv om en del soldater valgte egne ure som ex O&W også) Jeg har selv en fra US militær - givet ikke noget med død og ødelæggelse i Vietnam da den er fra 1986 - men det er jo så en anden sag. Jeg skal huske at aflevere den som atomaffald ![]() H3 og Atomsymbol også få fronten ![]() selvom jeg tror Hamilton samlede en del ude i Hong Kong så er Schweizer maskinen skam nydelig nok ![]() Nå - får vi så billeder fra jer andre vh - Lars U - 11-10-2008 Hvad er egentlig historien bag Atom-symbolet? Der ligger jo næppe nogen reaktor indeni... Og H3-symbolet er jeg heller ikke klar over betydningen af, det er vel samme betegnelse som den der står på et Heuer Bund. Nogen der kan forklare nærmere? MVH Lars U - longbear - 11-10-2008 Lars. 3H er den kemiske betegnelse for tritium Benrus. Kronen er blevet skiftet, selvom kassen faktisk ikke tillader service. - longbear - 11-10-2008 Lars U Skrev:Hvad er egentlig historien bag Atom-symbolet? Der ligger jo næppe nogen reaktor indeni... Atomsymbolet brugtes også på Fifty Fathoms, dog med et kryds over = ikke radioaktivt. ![]() /longbear PS uret er ikke mit. Det er en ex-polsk flåde, og muligvis en god fake, jeg er lang fra ekspert. FF's er blevet faket meget de sidste år, så newbee mil-samlere skal se sig godt for. - hannover_dk - 11-10-2008 Jeg skal prøve så godt jeg kan ud fra det lidt jeg ved suppleret med lidt søgning Tritium skabes naturligt i den øverste del af atmosfæren - men kan også fremstilles kunstigt. Det er et brintmolekyle (H) som har to ekstra neutroner ud over sit protron i cellekernen - hvilket giver det en atomvægt på ca 3 - men om det er valens tallet eller atomvægten der giver betegnelsen H3 aner jeg ikke Så er det jeg kommer endnu på herrens mark, for hvorfor er så ikke alle tritium ure mærket H3 og det ved jeg ikke, men jeg gætter på at mængden af Tritium nok er den faktor der får nogen til at mærke det med H3 og nogen med atomsymbol på skiven. Tritium er radioaktivt og har en halvveringstid på 12,5 år. Det bruges siden ca år 1999/2000 ikke mere på ure, nok ikke fordi det var farligt for brugeren, men for dem som arbejdede med at lave skiverne. Jeg tror H3 og atommærket betyder at mængden af tritium er så stor at man skal overveje særlige hensyn ved arbejde med skiven og bortskaffelse (spis den ikke og tør den ikke kraftigt op og ned på inderlåret kunne der måske udledes Så kan der være nogen der som i den Hamilton jeg viste skriver at den skal bortskaffes som atomaffald. H3 skiver lyser normalt kraftige end normale tritium skiver, som også findes i flere former. H3 som den med størst stråling, Tritium som de almindelige, og tritium < 25 som udstråler mindre end 28 micor-curier enheder. Så det korte svar må være - DET ER MARKERINGERNE OG VISERNE SOM ER I STÆRK TRITIUM VED BETEGNELSEN H3 OG DE LYSER OGSÅ OFTE MEGET KRAFTIGT vh - Lars U - 11-10-2008 Tak for meget fyldestgørende info! PS. Jeg skal nok huske aldrig at spise en H3-skive MVH Lars U |