Urdebatten / Urforum
Hvordan samler i - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvordan samler i (/showthread.php?tid=70035)

Sider: 1 2 3

Hvordan samler i - jacob jensen - 29-09-2008

Ville gerne høre hvordan folk herinde samler på deres ure
mente på den måde at vi alle har jo x antal knapper at købe for
og hvordan vælger i så at bruge dem Icon_question

Sigter i efter ikke de dyreste ure men har så til gengæld råd til flere af dem i gerne vil have i samlingen.

Eller siger i lidt men godt altså færre ure men så til gengæld
nogle der er dyrere

Selv har jeg 2 ure som jeg er utrolig glad for

- Mads Gjødesen - 29-09-2008

Jeg er mere til de finere ure eller de gl. Rolex og her bliver jeg så nød til at prioritere og sige færre ure. Dvs. jeg ca. kan skrabe knapper sammen til to keepers årligt. Pt. har jeg vel 10-12 keepers og 5-8 ure som løbende skiftes efter hvad jeg har lyst til at prøve at eje.

/Mads

- hannover_dk - 29-09-2008

Et mix.

Startede med billigere ure fra Ebay - både sjove alarmer og div skidt og kanel men ofte type valjoux 7733/34 typen i kronografer den type
İmage
İmage
samt Eterna - mest 3000 men også en del centenaire
İmageİmage
så gik det ud over Omega - 30 maskiner og constellations - i slipper for billeder, og så blev det kolonnehjuls maskiner som trak mest type
İmage
og så har jeg i lidt nyere tid købt f.eks en 321 speedmaster - en rolex explorer hvid og IWC 3536 -
Alt i alt for mange - og for at få dem i boxen ruller jeg dem ind i ruskind så de bliver til en række ruller der ikke rører hinanden

Så lidt for rodet men med visse fix punkter synes jeg - og samlet over ganske mange år

vh

- Joepete - 29-09-2008

Generelt er jeg for ukritisk, når jeg samler ure. Der er dog tre "retninger", som jeg forsøger at holde mig til:

1. Pang på urskiven, helst NOS. F.eks. min Tressa Lux

İmage

2. Et godt køb/"One of a kind". Eksempelvis min Heli Reymond Chronograf fra 1965.

İmage

3. Vintage Seiko. Skal repræsentere klassisk Seiko udvikling (fx bellmatic, 6309-7040 diver eller 6139-7060 chrono)

İmage

Ud over mine "retninger", så er jeg altid på udkig efter et godt nyt Seiko køb Icon_e_wink

Rodet samling ? Ja ! Men samtidig også sjov at "skabe" Icon_e_biggrin

- Jacob_phpbb3_import15736 - 29-09-2008

Interessant spørgsmål, jeg også selv ofte har grundet over.

Min interesse er, ad åre at etablere en bred samling af det der i mine øjne er klassiske ure.
Derfor har jeg egentlig ikke noget konkret fokus (manufaktur, stil, type),
og min (mentale) huskeseddel er derfor meget varieret, også prismæssigt. F.eks. ærgede det mig gevaldigt, at en Eterna SuperKontiki
smuttede for mig nogle uger siden (4.000 kr.).

I den anden ende af skala'en, har jeg p.t. en forspørgsel ude på muligheden for en 2-deling af betalingen for et IWC mark 11.
Hvis det falder igennem, vil det være et STORT hak i huskesedlen,
men nok også det vildeste (35 K.) jeg kan stå model til.

Jeg har et par andre (forsømte) samlerinteresser (Ikoner, pre 98 Colts og gamel kobberstik).

Af princip låner jeg aldrig, for at tilfredsstille min samlerinteresse.
Min likviditet (fun-money) er den bestemmende faktor.
Gudskelov er der ind imellem nogle bølger i lønudbetalingerne.

Jeg køber ikke ure, eller andre samlerobjekter m.h.p. investering,
men samtidigt har jeg det helt fint med, at den altovervejende del af
mit overskud (nogle gange efter spagetti-kur) ikke er forbrugt.

Naturligvis er jeg opmærksom på prisudviklingen, så rækkefølgen i min
lille mentale huskeseddel ændres ind i mellem.

V.h.
Jacob

- bjorn_e58 - 30-09-2008

Jeg køber ure for at de skal blive brugt og har derfor er ret bredt udvalg. Hele historien er på [url]"http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=7500">http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=7500[/url]

/Bjørn.

Min samler filosofi - baun - 30-09-2008

Min Omega samling!

Kernen i samlingen er Omega Dress ure fra ca 1950 – 1970 – altså Omegas storhedstid, hvor Omega selv producerede værkerne og var verdens førende producent af høj kvalitets og luksus ure!

Jeg prøver at få både bredde, dybde og perspektiv i samlingen.

Bredden ved at sikre at der er en god repræsentation af forskellige ure inden for hver modelserie. Fx Seamastere i stål og guld, tidlige og senere modeller. Manuelle og automatiske – og i forskelligt design.

Dybden søger jeg ved at have alle værkserier repræsenteret 34x, 35x, 50x, 56x, 75x, 26x, 28x, 6xx osv. Perspektivet søger dækket ved at finde ure som sætter samlingen i relief. Fx ure, som er optakten til Seamasterne – også selvom de så er tidligere end 1950, ure der er sports eller tool ure men som jo også er en del af Samaster serien og måske lidt nyere ure for at se udviklingen efter ”kerne-perioden.

Jeg opdeler samlingen i:

Seamaster
Constellation
Genéve
Øvrige Omegaer (Uden modelserie, Dynamic, De Ville, Speedmaster)

Og prøver inden for hver serie at have en Dress kerne med bredde og dybde og lidt andet for at give perspektiv.

Når jeg køber ure har jeg en række kriterier som jeg bruger:

Omega ca. 1950 - ca 1970
Dress ure - klassiske ure
Repræsentative modeller
Så samlingen kan fortælle historien
Så mange forskellige værker som muligt
Constellations frem for de andre
Guld frem for stål
Dække alle brugsbehov

Vh Baun

- Lars - 30-09-2008

hannover_dk Skrev:Alt i alt for mange - og for at få dem i boxen ruller jeg dem ind i ruskind så de bliver til en række ruller der ikke rører hinanden
vh

Hej Hannover og andere der pakker deres ure.
Man kan købe bestikposer i filt, de har rum til hvert enkelt ur, mener det er str. spiseske, så de ikke ridses og kan rulles sammen til en "pølse", bindes sammen. Så der er styr på dem, nemt og enkelt.
Hannover, hvis du husker har du set det i Horsens, jeg har ikke brugt andet, det er bare for nemt at have mange ure med, de fylde ikke synderligt meget. Kan transporteres i inder lommer i en jakker eller hvor man nu har plads. Nemt og man har dem på sig, så man ikke skal være nervøs.... Icon_rolleyes

- hannover_dk - 30-09-2008

Lars Skrev:
hannover_dk Skrev:Alt i alt for mange - og for at få dem i boxen ruller jeg dem ind i ruskind så de bliver til en række ruller der ikke rører hinanden
vh

Hej Hannover og andere der pakker deres ure.
Man kan købe bestikposer i filt, de har rum til hvert enkelt ur, mener det er str. spiseske, så de ikke ridses og kan rulles sammen til en "pølse", bindes sammen. Så der er styr på dem, nemt og enkelt.
Icon_rolleyes
Lyder som en god ide - jeg vil sætte min kone til at finde ud af hvor man finder sådan nogle - det er helt det jeg gør ved at lægge dem med 4 cm afstand og så bare rulle - så rører de ikke hinanden og de skal så bare rulles ud på noget fladt igen - men smart med små poser der på den måde sidder sammen
Har jeg enkelt ure med foregår det ofte i de små poser der ligger på hoteller til skopuds
vh

- Elbæk - 30-09-2008

Med mine begrænsede likvide midler er min samling ikke ret stor.

Jeg kan, nogenlunde, inddele min samling i tre grupper/prioriteringer:

Primært: Omega fra før 1950 - men med afstikkere helt op i 70'erne, hvis der er noget rigtig lækkert. Her er prisen en faktor, men det vigtigste er tilgængeligheden af de "rigtige" ure til samlingen.

Sekundært: Ure som jeg på en eller anden måde bare ikke kán undvære og som jeg har råd til at købe uden at det smadrer budgettet (f.eks. min Elgin), det er ofte Art-Deco ure eller ure med bulls-eye skiver. Her er mærket ikke vigtigt - det er design, stand og pris derimod.

Tertiært: Revue (Thommen) ure fra 1960'erne og nedefter. Her er meget at finde og priserne er ofte lave. Engang imellem er der noget helt særligt imellem, f.eks. min Revue-Royal Sport.

Nu er "problemet" bare at investeringer i gruppe to og tre ofte kommer i vejen for investeringer i gruppe et. Derfor har jeg også på det seneste lagt mere vægt på Omegaerne, frem for de "sjove" ure og Revuerne.

Mine urkøb er meget impulskøb, forstået på den måde at jeg får tilbudt et ur, vurdere om jeg er interesseret i det - og hvis jeg har pengene så køber jeg det. Der er ikke så meget planlægning i hvilke ure jeg føjer til min samling. Dette har så også gjort at jeg har været heldig at finde flere af mine ure til gode penge.
Dette er nok også ved at ændre sig, nanvlig i erkendelse af at hvis jeg vil have min 1945 RAF omega, den originale Railmaster, Rancheroen og Speedyen fra 1982 så skal der mere planlægning (læs: opsparing) til.

Mvh.

Jakob