|
''Watch winding'' - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: ''Watch winding'' (/showthread.php?tid=69918) |
''Watch winding'' - AW - 16-09-2008 Hej, Jeg er den glade ejer at et Omega Planet Ocean. Uret har som udgangspunkt en gangreserve på omkring 44 timer. Det vil altså sige, at det i princippet skal kunne tåle at blive gået med en hel dag (og altså blive trukket op automatisk) og så være i ro om natten uden at uret vil tabe ''energi''. Jeg har ikke endnu oplevet at uret et gået i stå, men tænker dog alligevel på om det nogle gange ikke er helt trukket op... Spørgsmålet går på hvorvidt, der er ''regler'' for hvor ofte man må trække uret op? Er det kun når uret er gået i stå fordi, det ikke er blevet båret i et par dage? Eller må man også trække uret op selvom det stadig tikker? Hvis der havde været en gangreserve-indikator på uret er det selvsagt lettere at se hvor meget power, der er tilbage. Men selvom der måtte være dette, så opstår det samme problem vel også? Er det i orden at trække uret op når gangreserven står på halv, eller skal man vente til uret er gået i stå? På forhånd tak. AW - hannover_dk - 16-09-2008 Hvis det har ligget stille længe nok til at stoppe - så trækker du det op en ca 10-15 gang på kronen (du trækker ikke over - den har kobling) og så går du med det som normalt forbrug en helt dag, så glemmer du alt om hvorvidt det er trukket op - det er det. Den dag det ikke kan holde sig i gang selv når du går med det - skal det til service vh Du må gerne trække uret op - baun - 16-09-2008 Du må trække op hvis du ønsker - men der er jo sådan set ingen grund til det, hvis det ikke er tæt på at have opbrugt gangreserven. Hvis du har båret uret og være almindelig aktiv i 4-6 timer kan uret gå mere end 40 timer. Hvis du fx tager uret af fredag aften - og først vilhave det på igen mandag morgen er det fint nok at trække det op søndag formiddag, så skulle det gerne gå mandag morgen. vh Baun - AW - 16-09-2008 Tak for svarene! Som sagt så er det ikke fordi, uret er gået i stå. Jeg tænker også på hvorvidt, det påvirker urets nøjagtighed. Hvis uret eksempelvis er tæt på at være tømt for energi kontra når uret lige er blevet trukket op? AW - GTwatch - 16-09-2008 Optrækket kræver næsten ingenting. En kort gåtur i almindeligt tempo er rigeligt (en kort cykeltur til arbejde eller bageren er givetvis også nok). Der var på et tidspunkt en, der skrev at vedkommendes ikke helt unge morfar kunne holde sin Seamaster fra 60'erne i gang ved almindeligt lænestolsbrug og gåen-frem-og-tilbage-til-køkkenet-efter-kaffe-brug. Husk iøvrigt, at en 44 timers gangreserve betyder "at producenten garanterer for gangnøjagtighed i 44 timer" - de fleste fjedre vil kunne gå længere tid (48-50 timer er ikke unormalt for en 7750). De test, jeg har lavet, viser, at med 64 timer fra fredag til mandag, er det nok med 5-10 sving fra side til side i løbet af weekenden. Så går uret nøjagtigt mandag morgen. Dit ur behøver ikke være fuldt optrukket for at gå nøjagtigt. Det er alligevel balancefjederen, der styrer den del. - AW - 16-09-2008 Jeg takker, og er blevet klogere! AW |