Urdebatten / Urforum
Favre Leuba - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Favre Leuba (/showthread.php?tid=69881)

Sider: 1 2

Favre Leuba - jazzman - 12-09-2008

Hej, er der nogen der kender dette ur? Det er et Favre Leuba Geneve Day Matic 21 Jewels.Guld på stål. På bagsiden står der disse tal 64022.
104-------104
2971
Indvendig står der ikke noget på bagkassen. På værket står der 024567 og 104.
Hvor gammelt er det og hvad stiller jeg op med skiven? Kan den renset eller skal jeg laden være, det ser også ud som om den er ridset.Uret går præsis. İmage
[/img]İmage
İmage
[/img]İmageİmage[/img]

Gammelt Vintage ur - baun - 12-09-2008

Jeg kender ikke så meget til mærket - men regner det umiddelbart som et ok mærke på niveau med Eterna, Longines ol.

Hvis uret har betydning for dig og du vil ofre lidt penge på at få det sat istand, kan de blive som nyt.

Kassen ser fin ud og skal vel blot poleres let. Værket kunne nok bruge en rensning - det er skiven der er værst - jeg tror ikke den kan redes - undtagen ved en "refinish"

Du kan få den lavet perfekt for ca 1000 kr hos

[url]"http://www.bethge-soehne.de/start.php">http://www.bethge-soehne.de/start.php[/url]

vh Baun

- Certina Fan - 12-09-2008

Et spændende ur, som jeg også ville restaurere hvis det havde affektionsværdi for mig. Værket ser mig umiddelbart ubekendt ud, men visse elementer i automatikdelen får mig til at hælde til at det kan være et Felsa med rotor specielt fremstillet til Favre Leuba. Måske står der noget under balancen som kan hjælpe. Uret er ud fra udseende nok fra de tidlige 60'ere.

Mærket, som på sin egen hjemmeside bryster sig af at være det ældste schweiziske urmærke, har lavet mange spændende ure. Det med at være det ældste mærke er lidt tvetydigt, da mærket bukkede under for quartz-krisen, og blev genoplivet i starten af dette århundrede. Ligesom mange andre hæderkronede schweiziske mærker, der ikke overlevede 70'ernes elektronikrevolution indenfor urverdenen.

Prøv at google mærket, så finder du en del generel info om Favre Leuba.

Held og lykke med uret, og god weekend!
---
Tommy

- Lars - 13-09-2008

Hej.
Favre-Leuba cal 104, 11,5 lin''' , svingningstal har jeg ikke kunnet finde noget om, så mon ikke det er 18000.
Favre-Leuba er også kendt som Faval. Fabriks-stempel ligner mest af alt et timeglas i en cirkel, burde findes i nærhed af, eller under balancen.
Umiddelbart lige hvad jeg kunne finde om F.-L. i en snæver vending.

Mvh Lars

- jazzman - 18-09-2008

Tak for svarene: Uret har jeg købt på qxl. Kan man selv rense skiven? Hvordan får man værket ud af kassen osv
Mvh Søren

- Certina Fan - 18-09-2008

Hej Søren,

Jeg vil ikke anbefale dig selv at forsøge at rense skiven - det er alt for nemt at komme til at ødelægge skivens forsølving. Ydermere kommer man i mange tilfælde nemt til at fjerne skriften. Hvis du har mod på selv at tage værket ud (følgende er på eget ansvar) skal du løsne tiretteskruen (den lille skrue ud for kronen helt til venstre på nr. 2 billede) MAX 1,5 omgang fra stram position og trække kronen helt ud. Der ser også ud til der sidder et par skruer som holder værket fast til kassen. Pas på ikke at løsne tiretteskruen for meget, du risikerer at du ikke kan skrue den fast igen, og så skal du have skiven af for at lave uret igen. Under alle omstændigheder skal du bruge en lille skruetrækker som passer ordentligt i kærven, ellers kan du ødelægge denne - især hvis tiretteskruen er meget stram. Men husk, alt dette er på eget ansvar, man bør lade en fagmand gøre det hvis man vil være sikker på godt resultat.

Yderligere har jeg spottet at uret ser ud til at mangle sekundviseren - du kan måske se sekundviserens aksel på det første billede. Enten er den faldet af, eller også har man fjernet den og monteret et "lavere" glas, så der måske ikke var plads til den længere.

Held og lykke med projektet Søren, uanset hvad du vælger.
---
Tommy

- Hardy Jensen - 07-10-2008

jeg vil anbefale dig at besøge urmager Halse i Horsens, det gjorde jeg med et F.L Harpoon som jeg lod rense - få nyt glas og ny rem, og uret så næsten ud som nyt pris 1600,-, og det blev bare flot efter min egen mening

- RunesS_phpbb3_import15750 - 07-10-2008

Certina Fan Skrev:Hej Søren,

Jeg vil ikke anbefale dig selv at forsøge at rense skiven - det er alt for nemt at komme til at ødelægge skivens forsølving. Ydermere kommer man i mange tilfælde nemt til at fjerne skriften. Hvis du har mod på selv at tage værket ud (følgende er på eget ansvar) skal du løsne tiretteskruen (den lille skrue ud for kronen helt til venstre på nr. 2 billede) MAX 1,5 omgang fra stram position og trække kronen helt ud. Der ser også ud til der sidder et par skruer som holder værket fast til kassen. Pas på ikke at løsne tiretteskruen for meget, du risikerer at du ikke kan skrue den fast igen, og så skal du have skiven af for at lave uret igen. Under alle omstændigheder skal du bruge en lille skruetrækker som passer ordentligt i kærven, ellers kan du ødelægge denne - især hvis tiretteskruen er meget stram. Men husk, alt dette er på eget ansvar, man bør lade en fagmand gøre det hvis man vil være sikker på godt resultat.

Yderligere har jeg spottet at uret ser ud til at mangle sekundviseren - du kan måske se sekundviserens aksel på det første billede. Enten er den faldet af, eller også har man fjernet den og monteret et "lavere" glas, så der måske ikke var plads til den længere.

Held og lykke med projektet Søren, uanset hvad du vælger.
---
Tommy

Man lærer, som urmager, en tommelfinger-regel, som siger at man ikke kan gøre en skive pæn igen (andet end ved en refinish). Man kan evt. med en hudfil og lidt krokus, eller diamantine, polere time markørerne, men ikke særlig meget andet.

Det er altså ved lakerede skiver, som jo er tilfældet her...

- Peter - 08-10-2008

Hej Rune

De fortæller sommetider noget sludder på urmagerskolen, især når vi taler om patinerede skiver, jeg har da flere eksempler på en meget grim urskive der er blevet pænere, efter jeg har haft den under behandling, og du må aldrig røre en original skive med værktøj og diamantine, for så ødelægger man den som regel. Icon_e_surprised

MVH Peter

- RunesS_phpbb3_import15750 - 08-10-2008

peter Skrev:Hej Rune

De fortæller sommetider noget sludder på urmagerskolen, især når vi taler om patinerede skiver, jeg har da flere eksempler på en meget grim urskive der er blevet pænere, efter jeg har haft den under behandling, og du må aldrig røre en original skive med værktøj og diamantine, for så ødelægger man den som regel. Icon_e_surprised

MVH Peter

Jeg vil da meget gerne høre lidt om din teknikker da! Hvis det er muligt?