Urdebatten / Urforum
Gammel eterna - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Gammel eterna (/showthread.php?tid=69789)

Gammel eterna - Camaro - 04-09-2008

Fik fat i en gammel Eterna. Har ikke set en skive kun med logoet. Er det sjældent eller det kun mig der har overset noget ?
Jan
İmage
İmage

- hannover_dk - 04-09-2008

Jeg tror der har stået
ETERNA-MATIC
eller til nød
ETERNA
matic

neden under logoet men at det i en eller anden proces er blevet "renset af" lige som der nok har stået Swiss ned i bunden med helt små bogstaver

Jeg har set 100vis forskellige - ser faktisk næsten alle på ex. Ebay de og com - og uden navn - det har jeg aldrig set

Den er nok ret gammel, en af de tidligere automater - noget med slut 1950 straks tidlige 1960 som det seneste. Kronen KAN være ok på de tidligere, netop med riflerne og så en bue ud - ellers fra tidligt 60 skal der være de fem kuglelejer som udgør logoet - som på skiven

Almindelig er den ikke - de lavede ret få med to farvede skiver (har selv 1 eller 2) og endnu færre med textureret midte og almindelig yderkrans på skiven.

Du kan jo åbne den (med værktøj til de der skruekasser med hak i) og læse kaliberer (nok lige under balancen) så kan man måske komme tættere på tiden

Skiven kan givet renoveres ved at den anløbne del pudses og så ellers renses af og ommales og på med indicier + logo igen - ev lade den texturerede del være med logo og bare skrive navnet på - MEN det koster mere end du nok vil finde uret værd. Kassen er nok stayrite = en rustfri stål type - og kan blive flot

Jeg tror nok du selv ved det meste af dette, men vi er jo ikke alene om at læse det, så jeg svarer nok så meget også for andre Icon_e_smile

vh

Værknummer - Camaro - 04-09-2008

Hej Igen!
tak for svaret.
Værket er et 1416U og serienummeret 3922519.

Uanset hvor meget jeg glor på skiven under lup, kan jeg ikke se der har været noget som helst andet end logoet på skiven. Skiven er ikke renoveret, så måske er det en sjælden prorotype Icon_e_biggrin ..............

Jan

Re: Værknummer - hannover_dk - 04-09-2008

camaro Skrev:Hej Igen!
tak for svaret.
Værket er et 1416U og serienummeret 3922519.

Uanset hvor meget jeg glor på skiven under lup, kan jeg ikke se der har været noget som helst andet end logoet på skiven. Skiven er ikke renoveret, så måske er det en sjælden prorotype Icon_e_biggrin ..............

Jan
Jo ja - jeg har set en del hvor skriften var næsten væk - men vist kan det være en prototype - håb dog ikke for meget Icon_e_smile
vh

- Lars - 04-09-2008

Hej.
Det at du ikke kan se skriften kan være som Hannover skriver være fjernet ved en skive rensning. Det gjorde man før hvis der f.eks. havde været vand på skiven og den var blevet dårlig.
Nogle gange kan man tage et digitalt-billede, kun ved ultravioletlys, nogle gange kan man så ganske tydeligt se om der er gjort noget ved skiven eller om den altid har set sådan ud.
Hvis du har eller kan låne en ultraviolet lampe, så skal du tage billedet i totalt mørke, ellers er der ikke stor sandsynlighed for at du kan se noget resultat af opstillingen.

Mvh Lars

- hannover_dk - 04-09-2008

Lars Skrev:Hej.
Det at du ikke kan se skriften kan være som Hannover skriver være fjernet ved en skive rensning. Det gjorde man før hvis der f.eks. havde været vand på skiven og den var blevet dårlig.
Nogle gange kan man tage et digitalt-billede, kun ved ultravioletlys, nogle gange kan man så ganske tydeligt se om der er gjort noget ved skiven eller om den altid har set sådan ud.
Hvis du har eller kan låne en ultraviolet lampe, så skal du tage billedet i totalt mørke, ellers er der ikke stor sandsynlighed for at du kan se noget resultat af opstillingen.

Mvh Lars
Det har jeg ikke hørt om - lyder spændende - mon nogen har et billede eller kan tage et i rent ultraviolet lys - kunne være sjovt at se
Jeg kan godt forestille mig det kan gøre forskel i hvad man kan se på en skive Lars

vh

- Peter - 05-09-2008

Hej

Jeg vil gætte på at det er en sjælden udgave uden navn på, for jeg tror at Jan har undersøgt det til bunds inden han postede billeder af uret, men som sagt bare et gæt fra min side. Icon_e_confused

MVH Peter

- hannover_dk - 05-09-2008

peter Skrev:Hej

Jeg vil gætte på at det er en sjælden udgave uden navn på, for jeg tror at Jan har undersøgt det til bunds inden han postede billeder af uret, men som sagt bare et gæt fra min side. Icon_e_confused

MVH Peter
Ja jeg tror stadigt det er renset bort - det kan være længe siden, men jeg tror ikke på de gik ud uden navn. Nå skidt med det - gammelt er det i alle fald - et af de tidlige matic - 1416U kum 1953 så buddet må i alle fald være noget med omkring 1955
Den første kuglelejerotor lavede eterna i 1948 som 1194R

vh

- Lars - 05-09-2008

Jammen det billede kan jeg da godt tage, men kræver ligesom at uret kommer mig i hænde. I så fald vil det være en fornøjelse at lege lidt med ultravioletlys igen, det kan give mange underlige resultater. Specielt på antikeure....!

Mvh Lars

- Camaro - 05-09-2008

Måske kommer der snart et urtræf i Jylland. Så kan jeg tage den med. Ellers må jeg sende den til ultraviolet scanning, hvis der går for lang tid.
Er ellers glad for at drage nytte af Hannovers viden om Eterna. Tak for det.
Måske står der noget i denne bog, men den har jeg desværre ikke.:
[url]"http://www.interbook-artbooks.com/index.php?main_page=product_info&products_id=190945">http://www.interbook-artbooks.com/index ... _id=190945[/url]

Jan