Urdebatten / Urforum
Lad os prøve at lave en Guide - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Lad os prøve at lave en Guide (/showthread.php?tid=69712)

Lad os prøve at lave en Guide - baun - 27-08-2008

Nu er jeg redaktør på en Guide der skal have overskriften:

Hvad er et Vintage armbåndsur:

Så jeg starter - og I andre supplerer/korrigerer - og til sidst sammenfatter jeg. Jeg har startet med at hente inspiration fra en tidligere tråd:

[url]"http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=2966&highlight=definition">http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic. ... definition[/url]

Altså:

Hvad er et Vintage armbåndsur:

Et Vintage armbånds ur skal opfylde kriterier for alder/historie og være ”samlerværdig.

Alder/historie:

Egentlig kan man sige at et Vintage ur er et gammelt ur + noget mere. Et ur fra før ca 1980 – eller mere end ca. 25 år gammelt, kan være et Vintage ur. Uret repræsenterer tiden det er fra på værdig vis og det er en del af ur historien. Samtidig fortæller det ofte sin egen historie. Det har måske været brugt dagligt gennem 4-5 årtier og tjent sin ejer godt

Samlerværdighed:

Uret skal også være interessant nok til at vække samlernes interesse. Det kan være pga. at det repræsenterer et bestemt mærke, som er almindelig anerkendt for at være en del af urverdenen.
Det kan også være samlerværdig fordi det rummer særlig funktionalitet – alarmure eller ure med særlige komplikationer.
Sjældne ure, som kan være svære at finde og som mange gerne vil have i samlingen og ur-ikoner / klassikere, som man må have i samlingen er naturligvis også med til at gøre uret til en god ”Vintage”

vh Baun

- Claus_K - 27-08-2008

Go' idé! Icon_e_biggrin

Såvidt jeg husker, er betegnelsen på timezone.com for Rolex, at skillelinien fra vintage til moderne, går med overgangen fra acryl til safirglas...måske kan det bruges til noget?

- pbr - 27-08-2008

Kanon-initiativ, Baun !! Icon_e_biggrin

Sådan en samling guides vil være uvurderlige, især for begyndere som jeg indenfor feltet !!

Jeg er enig i, at definitionen af et vintage-ur skal indeholde elementer som alder, historie, samlerværdighed (f.eks. ved at være repræsentativ for nye funktionaliteter, et brud med trends, indførelse af nye materialer, tekniske løsninger osv.).

Men afledt af debatten vi i øjeblikket også fører omkring Mariage og Franken, så må der vel også indgå et element, der omhandler urets originalitet - altså om uret er tro mod de oprindelige specifikationer ?

- Mads Gjødesen - 27-08-2008

Som jeg ser det behøver et vintage ur vel KUN at have en vis alder. Det ligger jo lige som i ordet eller er jeg helt tabt...?

Om det vintage ur så er samleværdigt er en noget mere nyanceret størrelse hvor Bauns punkter kommer til sin ret.

Som jeg ser det kan man groft sagt vurdere den generelle samleværdigheden på ét punkt: Prisen

Alle ovenstående punkter som historie, sjældenhed, hvor eftertragtet det er blandt samlere, ect. kan læses i prisen. Og ja ved godt den er sat lidt på spidsen... Icon_e_wink

/Mads

- hannover_dk - 27-08-2008

God ide. Jeg kan ikke supplere med meget. Jeg læse et stort vintage zite som sagde at vintage var ure fra før Quarts revolutionen og det stemmer jo godt med din angivelse Per - kunne måske stå - svarende til omkring quarts revolutionen

Jeg synes ikke kun alder definerer vintage så jeg synes dine øvrige betragtninger om lidt sjældenhed, speciel funktioner osv. er berettigede.

Det kan godt være det ligger lidt ud over ordet eller definitionen VINTAGE men det hører i alle fald med under SAMLERVÆRDIGT VINTAGE
Det kan godt være et gammelt stiftankerur med sur olie og ulæselig skive og kun en viser er vintage, meeeen

Det er jo LIDT det samme med portvin. den bliver ikke vintage af at ligge - den skal være fra et godt udvalgt år - alder alene gør det ikke for vintage i vin - hvor ordet jo kommer fra - men mindst 25 år skal der til før det kan være vintage i ure det er jeg enig i - snarer ville jeg have mindst 25-30

- RunesS_phpbb3_import15750 - 27-08-2008

Ud over det der er sagt om samlerværdighed:

Så finder nogle det samlerværdigt at samle flotte eksemplarer af gamle stiftankergang ure (dollar-watches f.eks.) for at dokumentere den del af urhistorien. Og dollar uret var en vigtig brik i urhistorien! Så historisk betydning har nok mere at sige, i nogle tilfælde, end kvaliteten f.eks.

Vintage - HJunker - 29-08-2008

Da jeg startede med at læse tråden, var jeg uenig i at det kunne have noget med samlerværdi at gøre, da jeg definerede vintage, blot som noget ældre.
Jeg har prøvet et par forskellige definitioner på nettet, og det er jo helt klart, at det er et vinudtryk, som man nu bruger indenfor ure, biler og tøj mm.
Tøj skal være fra en anden æra for at være vintage. Biler defineres et sted som skulle være fra 1919-1930 for at kunne kaldes vintage. Begreberne bliver jo udvandede så jeg er sikker på at mange vil kalde en bil fra 40'erne for vintage.
Indenfor vinen kan det enten være et års høst af vin eller bruges om en bestemt årgang og som nævnt er det kun bestemte årgange af fx. Portvin, der må bruge betegnelsen, da den så her ikke kun fortæller om alder, men samtidigt er et kvalitetsstempel.
Derfor på engelsk bruges også udtrykket vintage performance, hvor vintage oversættes med fremragende.
Da vintage derfor både udtrykker alder og kvalitet, må jeg ændre min syn på definitionen af vintageure til at dette er ældre kvalitetsure. Så kan vi derfra tage slagsmålet om hvad kvalitet er Icon_e_biggrin

en uge mere - baun - 03-09-2008

nu lader vi den lige stå en uge mere så sammenfatter jeg... så må vi se om der er lavet mulighed for at lægge guider in et eller andet sted.

vh Baun

Re: en uge mere - Geodoc - 03-09-2008

Baun Skrev:nu lader vi den lige stå en uge mere så sammenfatter jeg.
.... så må vi se om der er lavet mulighed for at lægge guider in et eller andet sted.
vh Baun
Med hensyn til det understregede, har jeg kommunikeret med Jan, i overensstemmelse med:
[url]"http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?p=54260#54260">http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic. ... 4260#54260[/url]
... og der arbejdes på sagen.
Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Vintage - Mads Gjødesen - 03-09-2008

HJunker Skrev:Biler defineres et sted som skulle være fra 1919-1930 for at kunne kaldes vintage. Begreberne bliver jo udvandede så jeg er sikker på at mange vil kalde en bil fra 40'erne for vintage.

Faktisk sjovt at biler skal være så gl. for at være vintage. Var det sådan med ure som med biler, ville de fleste af os interessere os for classic watches frem for vintage watches.

Jeg tror ofte man forbinder ordet vintage med kvalitet da de fleste "vintage" produkter ER af høj kvalitet. Var de ikke det, ville de for længst være forgået. Det gælder både biler, vin og ure.

Som jeg ser det, er begrebet vintage ikke nødvendigvis ens betydende med høj kvalitet, men blot ofte fakta og en nødvendighed for at genstanden har kunnet overlevet/holde så mange år.

/Mads