Urdebatten / Urforum
Hvad synes du om glasback? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvad synes du om glasback? (/showthread.php?tid=69570)

Sider: 1 2 3

Hvad synes du om glasback? - baun - 11-08-2008

Et spørgsmål der af og til kommer op!

Og i urnørd kredse breder der sig en (måske lidt feinsmecker/snoppet) holdning om at det kun er smart, hvis værket virkelig er noget ud over det sædvanlige!

Det er også tydeligt at mange ny-tilkommere godt kan lide indkigget til værket uanset hvilket værk det er - fordi et nyt blankt mekanisk urværk er under alle omstændigheder værd at se på! - Det er jeg iøvrigt helt enig i - jeg finder, at selv de billige værker er fantastisk mekanik, som er værd at se på!

De eneste steder, hvor jeg ikke bryder mig om at man kan se værket er hvor det konflikter med funktionen!

Der er derimod stor forskel på hvor elegant de forskellige mærker kommer om ved at lave glasback!

Kunne vi få din mening om Glasback - og meget gerne billeder der illustrerer nogle. Jeg ejer ikke selv et ur mad glasback - for det hører ikke originalt til i Vintage ure, så jeg kan ikke selv illustrere. Men lad os se nogle stykker!

vh Baun

- johnfyn - 11-08-2008

Ja jeg ejer heller ikke et "glas-back" af den simple årsag at jeg ikke synes det hører til på et ur.......ligesom der jo heller ikke er glas i kølerhjelmen på min Opel Vectra så man kan nyde den 1,8 liters EcoTec motor!!!

På nogle biler (især italienske) er det dog muligt at se motoren....

Jeg tror vi her bevæger op på et MEGET smag/behag-område og det er OK...og ligesom med andre ting...så kan det jo skifte med tiden....

- Tukjær - 11-08-2008

Mente det var vildt flot for et halvt år siden, men i dag mener jeg ikke det hører sig til. Slet ikke i Divers som er det jeg køber!

Men har dog en enkelt med glas bagkasse, Oris TT1 Titanium.

İmage

Dog vil jeg sige at Glashütte Original Diveren som Tom ejer, er fed, selvom den har glas bagi Icon_e_wink

Men en anden ting jeg kigger meget efter nu er bagkassen. Den må også gerne være flot som her,

İmage

- Seamus_phpbb3_import15747 - 11-08-2008

Jeg ejer ikke et ur med glasbagkasse, har kun haft 2 ure ur (Glycine Airman V og en Fortis Chrono) med Glasbagkasse og det var nok for mig.

Jeg bryder mig generelt ikke om dem, med mindre værket er ualmindligt flot dekoreret for kun der kan jeg se pointen med det.

Jeg kan bedre lide en solid stål/titanium stålkasse.

Thomas

- Peter V - 11-08-2008

Hvis værket er værd at vise frem - så ja tak!

Hvis værket er bedre tjent med et stållåg - så nej tak!

Der ud over kan der være nogle funktioner i uret som ikke rigtig passer sammen med gladbagstykke - fx glas i et pilotur hvor antimagnetismen ryger. Glasbagstykke i et dykkerur er ok med mig (selvom andre er af en anden mening), så længe det ikke går ud over vandtætheden.

- HG - 11-08-2008

Det kommer meget an på hvilket ur (værk) det er.
Selvom jeg har (og har haft) så er det dog sjældent at jeg kigger på dem, men af og til nyder jeg da synet:

JLC Master 8
İmage

JLC Master Geo
İmage

Jeg syntes ikke at det passer på en Diver - dog har jeg dog Tom`s GO tilgode at se Icon_e_biggrin
Jeg syntes heller ikke at det passer på vintage ure, da det ikke var normalt dengang.
Derimod på nyere dress ure hvor der er gjort en hel del ud af værkudsmykningen, syntes jeg at det er smukt

Ingen glas - jk_phpbb3_import15746 - 11-08-2008

Jeg har ikke noget ur med glasbagkasse.

Hvis værket er smukt forarbejdet, kan det have sin berettigelse.

Det er uden tvivl et salgsargument i vide kredse.

Selv den nye IWC Ingenieur har glasbagkasse, selvom det er i stærk kontrast til hele konceptet bag Ingenieur-urene (beskyttelse mod magnetisme).

Jens-Kristian

Re: Ingen glas - Peter V - 11-08-2008

JK Skrev:Selv den nye IWC Ingenieur har glasbagkasse, selvom det er i stærk kontrast til hele konceptet bag Ingenieur-urene (beskyttelse mod magnetisme).

Jens-Kristian

- og det er efter min mening helt tåbeligt - det var jo netop en hovedidé med uret i sin tid! Lidt ligesom et dykkerur som ikke er vandtæt...

Re: Ingen glas - HG - 11-08-2008

Peter V Skrev:
JK Skrev:Selv den nye IWC Ingenieur har glasbagkasse, selvom det er i stærk kontrast til hele konceptet bag Ingenieur-urene (beskyttelse mod magnetisme).

Jens-Kristian

- og det er efter min mening helt tåbeligt - det var jo netop en hovedidé med uret i sin tid! Lidt ligesom et dykkerur som ikke er vandtæt...

Fuldstændig ENIG!
Men jeg syntes mange gange i dag at urene kaldes det ene og det andet UDEN at kunne det de bør.
Divers som er vandtætte til 50-100m osv.

Spørgsmålet er om vi bruger urene til det de oprindeligt blev lavet til eller vi bruger dem mere som et "smykke" og at producenterne har "fundet" ud af det og laver design i stedet for???

Blot en tanke, Hvor mange udsætter deres IWC "Inge" (eller andre mærker) for store mængder magnetisme? Hvis vi ikke gør det, hvorfor skulle de så ikke beholde "designet", men ændre lidt så det mere falder i "folks" smag!
Hvis det er det de gør, så bør de, efter min mening, ændre model navn og nr.

- Peter V - 11-08-2008

..tja jeg har en induktionskogeplade og nu ved jeg ikke hvad den trækker på "røre med ske i gryde" afstand men med alle de elektroniske dimser vi alle render rundt med, må beskyttelse mod magnetisme være en af de bedre "funktioner" i et mekanisk ur.

men ja det er pynt i dag - en dykker bruger jo elektronok og minicomputer til at beregne dykketider. Her passer en JLC Polaris ikke længere ind...