Urdebatten / Urforum
Benrus Tradition Electronic - ESA 9158 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Benrus Tradition Electronic - ESA 9158 (/showthread.php?tid=69549)



Benrus Tradition Electronic - ESA 9158 - Joepete - 08-08-2008

Ubrugt, direkte fra 70´erne, ankommer mit chunky og mekanisk/elektroniske Benrus Traditon Electronic. Kom meget gerne med din mening - positiv som negativ, tak !

En svag "tåge" yderst i glasset kan anes. Hvad skyldes det, og kan jeg få det væk ?
İmage

Batteridækslet ses tydeligt på bagkassen. Remmen skal jeg have skiftet - den er for lille.
İmage

Uret virker "chunky" og måler 38x42x13 mm. (BxHxD u. krone)
İmage

Indeni sidder et ESA 9158. Efter sigende halvt mekanik/elektronik. Kender I noget til det ?
İmage

På armen.
İmage

Man kan se og mærke at man har ur på. Det sidder dog behageligt.
İmage


- Tukjær - 08-08-2008

Umiddelbart vil jeg sige at det er flot...

Tillykke med det!


- DJmon - 08-08-2008

Det er utroligt flot og funky... rigtig fed og tidstypisk skive. Nu fik du endelig en ægte 70er klods Icon_e_smile
tillykke


- Joepete - 08-08-2008

Tilbage fra en pensioneret hollandsk urmager: Tågen på glasset er væk, og kronen kan give sine klik ved udtrækning. Uden beregning, fordi jeg samtidig også skulle have skiftet glas på mit Oris Super. Sikke en service - og sikke lærerigt at se sådan en mand arbejde ... men det er jo en helt anden historie, ligesom alle hans "gamle" ure ved arbejdsbænken også er det Icon_cool (Kastede lige et Omega Geneve med integreret rem og originalt glas i ansigtet på mig - vi mødes igen på mandag til en snak)

Tågen er væk. Tilbage er "et nyt ur" ... Icon_redface
İmage


- Tukjær - 08-08-2008

Joepete Skrev:Tilbage fra en pensioneret hollandsk urmager: Tågen på glasset er væk, og kronen kan give sine klik ved udtrækning. Uden beregning, fordi jeg samtidig også skulle have skiftet glas på mit Oris Super. Sikke en service - og sikke lærerigt at se sådan en mand arbejde ... men det er jo en helt anden historie, ligesom alle hans "gamle" ure ved arbejdsbænken også er det Icon_cool (Kastede lige et Omega Geneve med integreret rem og originalt glas i ansigtet på mig - vi mødes igen på mandag til en snak)

Tågen er væk. Tilbage er "et nyt ur" ... Icon_redface
İmage

Ja, det var da en fin service.....


- hannover_dk - 08-08-2008

Hvis der dukker lidt tåge op igen (ridser formode jeg med mindre det var dug) så kan du polere dem bort med mange milde slibemidler, inkl. tandpasta og rens til keramiske komfurer f.eks.

ESA maskinen er jo i alle fald elektronisk styret balance motor - vel som stemmegaffelur typen - så ja - det er som sådan mekanisk, bare uden fjeder til at drive balancen - Sikkert ganske præcist hvis vel justeret - hvilket giver god grund til at den har hack = sekundviseren stopper når kronen klikkes ud. Jeg kender den dog ikke særligt.
Jeg kan se den skal stille dato ved at man skifter rundt mellem kl 23 og 24 (jeg ville sige 22 og 01 for en sikkerhed) frem og tilbage for at slippe for hele 24 timer gange antal dage.


Benrus navnet kommer i øvrigt af Benjamin Lazarus. Jeg har selv et par stykker - dog ikke electronic

Tillykke med uret og den gode service du fik