Urdebatten / Urforum
Hvorfor Rolex? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Hvorfor Rolex? (/showthread.php?tid=69003)

Sider: 1 2 3

Hvorfor Rolex? - AW - 26-05-2008

Jeg er en ung fyr på 19 år, der ligesom de fleste herinde er utrolig fascineret af ure - specielt mekaniske. Jeg går ligeledes med et stort ønske om en dag at eje et ur fra en af de fine high-end fabrikanter. Personligt er jeg meget glad for IWC - dels fordi det er utrolig godt håndværk og utrolig flot at se på. Men også i ligeså høj grad fordi jeg også finder det tiltrækkende, at det ikke er et ur, som alle har. Det er her dilemmaet ligger. Fordi som lidt af en kontrast, mener jeg, findes Rolex. Rolex er også efter min mening utrolig lækkert og et stykke rigtig godt håndværk! Nogle vil måske hævde, at de ikke laver komplicerede nok ure og blot holder sig til det lette - groft sagt. Personligt mener jeg dog at ure som Explorer II, GMT II eller Submariner er rigtig lækre og er af rigtig høj kvalitet (??). Det leder mig hen til det oprindeligt spørgsmål, nemlig hvorfor folk vælger Rolex frem for andre high-end mærker. Priserne er tilnærmelsesvis sammenlignelige omend man vælger Rolex, Omega, IWC osv. Er det dét, at der er så mange mennesker, der har et Rolex, der gør at folk køber uret. Er det for at være i stand til at vise sit flotte Rolex til enhver, eller er det af respekt og beundring for selve uret?
Kom meget gerne med kommentarer.

- baun - 26-05-2008

Den snak har jo været oppe et par gange...

Og ja 80% af de der køber Rolex køber det pga. det image Rolex har for at være "Det bedste luksusur" - og fordi det ved alle dem der ser det også....

Det samme gælder vel også mærker som Omega og Breitling

At gå med JLC.... er lidt som at blinke til en pige i halvmørke! Kun de særlig intereserede ser det!

vh Baun

- HG - 26-05-2008

Baun Skrev:At gå med JLC.... er lidt som at blinke til en pige i halvmørke! Kun de særlig intereserede ser det!

vh Baun

Og det er kun de særligt udvalgte som man blinker til Icon_e_wink

man blinker fordi man får noget i øjet! - baun - 26-05-2008

HG Skrev:
Baun Skrev:At gå med JLC.... er lidt som at blinke til en pige i halvmørke! Kun de særlig intereserede ser det!

vh Baun

Og det er kun de særligt udvalgte som man blinker til Icon_e_wink

Præcis - og det beskriver forskellen ret godt - mener jeg!

vh Baun

- hannover_dk - 26-05-2008

Svaret er vel også det man ofte hører - når folk har været med i gamet lidt tid. "Jeg begyndte med at købe et Rolex fordi jeg troede det var verdens bedste ur - men nu ved jeg jo bedre"

Rolex er da absolut godt, men der er mange andre der er lige så gode eller bedre (og mange dårligere Icon_e_sad )

Rolex er et Brand som er kendt

vh

Re: Hvorfor Rolex? - Stefan Garvig - 26-05-2008

Da jeg i mine unge dage var entusiastisk piberyger, købte jeg, i 1980, min første Dunhill-pibe hos den fine pibeforretning Pibe Dan i Kattesundet i København. Piben var en rødbrun sandblæst sag med Cumberland-mundstykke.
Pris (hold fast): 1.370 kr. Dét var mange penge dengang - også i dag.
Var jeg lykkelig for min dyre pibe? JA! Og jeg er det den dag i dag.

Min Dunhill-pibe er ret beset kun et stykke træ (bryar, en korsikansk lyngrod i meget hård og ildfast kvalitet) med et stump plastic som mundstykke.
En tilsvarende pibe fra Stanwell kostede dengang omkring 200 kr.

Hvorfor købte jeg så den over seks gange dyrere pibe - som jeg stadig er glad for?

Tjaahhhhh .... Det har noget gøre med, at jeg - og nok mange andre luksus-nørder - er prestige-freaks. Jeg tror, at det kan siges så kort.

I dag bærer jeg min SD på andet år, og jeg vil ikke lægge det fra mig. Jeg tager det kun af armen, når jeg skal i bad - og det er sgi ette løvn Icon_e_surprised

Rolex koster velsagtens omkring det dobbelte af, hvad det er værd (i min vurdering), men det afholder mig ikke fra at elske og bære min kære SD.

Rationalitet og fornuft har intet med anskaffelse af luksusvarer at gøre.
Det er så fortryllende at eje en luksus-ting - jo dyrere jo bedre. Især, når gensalgsværdien kun går én vej, opad. Se, der kom rationaliteten alligevel ind Icon_e_wink

Venligst

Stefan Garvig

- Mads Gjødesen - 26-05-2008

Jeg er til Rolex fordi de har en række klassiske sportsure på programmet som passer til min stil og smag. Desuden in-house, ok finish og forarbejdning, ekstremt solidt og velfungerende. Let og billigt at servicere. Desuden er det som allerede nævnt det mest kendte luksusur omend det langt fra er det fineste. Og så er det de mest eftertragtede samler mærke blandt menige samlere, og her er masser af faldgrupper og krav til viden for at finde de rigtige ure. det gør det sjovt at samle på Rolex.

Jeg skal dog tilføje at jeg kun er til vintage Rolex.

/Mads

Rolex eller IWC? - jk_phpbb3_import15746 - 26-05-2008

Hvis du gerne vil have, at alle ved, du har et relativt dyrt ur, skal du vælge Rolex.

Hvis du vælger et IWC ur, vil kun få opdage, at du har et kvalitetsur, men er det ikke sjovere? Anerkendelse fra kendere er mere værd IMHO.

Hvorfor mon så mange danskere har Piet Hein spiseborde, 7'er stole og PH-lamper? Det er kvalitet alle kender, men er det interessant: Næh...

Jens-Kristian

PS: Jeg har både IWC, Rolex, Piet Hein bord, PH-lamper og 7'er stole Icon_smil

Rolex - Papelione - 26-05-2008

Jeg begyndte at interessere mig for mekaniske ure for ca 2,5 år siden. I starten dukkede Rolex selvfølgelig op da jeg overvejede hvad jeg skulle smide mine hårdt tjente penge efter. Men dengang overvejede jeg det ikke særlig meget, jeg syntes det var lidt for blæret at have et Rolex, det var det alle havde hvis de skulle have noget af det "fine". Senere har det ændret sig , Rolex begyndte at trække mere, der var noget urkraft over det noget der ikke var til at komme uden om. Nu da jeg har købt en submariner må jeg sige at det lever op til mine forventninger, uhyre enkelt og meget solidt, for mig er det hvad Porche er for bilverdenen. Måske ikke så opfindsomt men det virker bare.
Jeg fornemmer at det er lidt de samme tanker der er hos nogle af de nye folk har her på forum´et. At man er lidt bange for at det vil lyse op som en stor guldkæde, og måske vække negative følelser hos ikke ur-interesserede.
Det er ikke min oplevelse, der er ikke så mange ser at det er et Rolex og dem der gør er selv interesseret i ure.

Når det så er sagt, er der utroligt meget andet godt derude.

C

Re: Rolex eller IWC? - Stefan Garvig - 26-05-2008

JK Skrev:PS: Jeg har både IWC, Rolex, Piet Hein bord, PH-lamper og 7'er stole Icon_smil

Icon_e_wink

Venligst

Stefan Garvig