|
Kan smag gå i arv....? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Kan smag gå i arv....? (/showthread.php?tid=68702) Sider:
1
2
|
Kan smag gå i arv....? - johnfyn - 21-04-2008 Jeg kunne huske at min far da jeg var yngre (mange år siden!) havde et armbåndsur...jeg mente at kunne huske det var et Junghans, men dengang var jeg ikke ur-nørd, så det kunne være hvad som helst! For nogen tid siden spurgte jeg ham så hvad det var fon' et - og om han havde det endnu (idag går han med et Seiko). Han kunne ikke huske hvad det var, men han havde det da vist et eller andet sted....Besøgt ham så i går og han havde fundet sit gamle ur..... og nu kommer det bedste det er et Omega Seamaster!!!!! Det var jo svært glædeligt, men men men det har godt nok "været med i krigen": Remmen er en rigtig "hårudtrækker" og vist u-original. Kassen er flot med kun små ridser ingen store mærker. Skiven ser ikke godt ud (tror jeg nok)...og værst DET GÅR IKKE....min far mener det har fået vand på et eller andet tidspunkt! Jeg har tidligere udtalt at jeg ikke er til disse mindre ure, men dette skal på "ur-hospitalet" hvor jeg håber en kærlig doktor kan bringe det til live igen - og så er det en "keeper" - skal have en sort læder/kroko rem! Hvem af jer doktorer kan se på det en dag - især om værket er til at redde - på Fyn, tak! Uploaded with PictureDumper.com - GTwatch - 21-04-2008 Den er sgu da vildt flot. Visere og timemarkeringer! Flot, flot (skrue!) bagkasse og tydeligt logo. Og original krone og glas. Et service af værk og en let rensning af skiven - så er den i vinkel. - hannover_dk - 21-04-2008 asser af patina - heldigvis ret jævnt, så det kan sagtens blive gangbart - jeg tror ikke man skal rense for meget, men jeg ville bruge Peter Halse i Horsens på gågaden,han kan vurdere hvad man skal Han kan også se værket, det er jo ikke let at give bud på det ud fra materialet, men normalt kan det sagtens komme op at svinge - ellers kan man hente erstatningsværk fra en måske ikke brugbar kasse held og lykke og lad os s dt færdige resultat vh Det er en Peter Halse - baun - 21-04-2008 Alt andet end skiven ser jo fint ud... Skiven ligner en jeg indleverede til Peter halse for nogen tid siden og som bare blev flot. Så der er håb. før ![]() efter ![]() Hvis ikke Peter kan fixe den ville jeg personligt ofre en skiverenovering. Uret er jo ikke som samlerur helt unikt - og for mig ville det ikke kunne bruges med den patina der er nu. Men det er jo i høj grad en smags sag! Sig til hvis der er noget jeg kan hjælpe med - på fyn vh Baun - peter g - 21-04-2008 der er vist kun peter halse der skal se på det . - johnfyn - 21-04-2008 Hej - og tak for feedback! Der er vist enighed om at mit "fund" må på "svagbørnskoloni" i Horsens hos Peter... - johnfyn - 23-04-2008 Jeg har kigget lidt på Omega.ch og jeg tror at der er tale om dette: Seamaster Gents' leather strap Reference CK 14389 International collection 1960 Movement Type: Manual winding (mechanical) Caliber number: 268 Created in 1959 17 jewels Functions Subsecond Case Stainless steel Case back Screw-in Full metal Dial Luminous (radium) with facetted relief and "index" hands. Crystal Armoured hesalite Bracelet Leather Water resistance 30 meters Dog er der ifølge billedet ikke skrevet "Omega" og "Seamaster" på skiven som på "mit", men det kunne også fås med forskellige "dials" Nogen der kender noget til cal. 268? Vedr. rem, så har jeg set nogen med et "specielt" spænde med Omega-logo på - er det kun i guld eller findes det også i stål - og hvor kan det evt. fåes? Ved Omega el. kun "brugt"?? Tak for hjælpen! - hannover_dk - 23-04-2008 Jeg kopierer lige fra Bidfuns Kaliber liste raffn: Omega 268 Features manual wind sub second Data Dm= 30mm, H= 4.05mm 17 jewels f = 18000 A/h power reserve 42h Remarks 1939-1963, 3000000 (whole family except 269,286) Breguet hairspring from 1943 Incabloc family: sub second: 30 : 15 jewels, no shock protection 30T1: 15 jewels, no shock protection 30T2: 15 jewels, no shock protection 30T2PC: 15 jewels, Incabloc 260: =30T2 since 1949, 15 jewels 261: 17 jewels, antimagnetic 262: 17 jewels, excenter regulator 265: 15 jewels, antimagnetic 266,267: 17 jewels, antimagnetic 268: ring- instead screw balance 269: flat- instead Breguet-hairspring sweep second: 30SC : 16 jewels, no shock protection 30T1: 16 jewels, no shock protection 30T2SC: 16 jwwels, no shock protection 30T2SCPC: 17/18 jewels, Incabloc 280: =Omega 30SC T2 since 1949, 17 jewels 281: 17 jewels, excenter regulator 283,284: 17 jewels, antimagnetic 285: ring- instead screw balance 286: flat- instead Breguet-hairspring Det lydeer sandsynligt at det er den, men det kan urmageren jo sagtens se Omega-spænder findes i både guld og stål, med nedstemplet logo (findes stadigt) eller med påloddet logo - som må hentes via ex. Ebay - Uhrenbänder kan man søge på ebay.de - der er med regelmæssige mellemrum noget, ofte med med selve remmen som ny. Du skal ha målet mellem hornene for at se remmen passer. Den er givet 18mm i "ur-enden" - men check vh vh - johnfyn - 26-06-2008 Ja, så kom jeg til Peter i Horsens og hente min fars gamle Seamaster. Jeg er imponeret over Peters arbejde og at det er muligt at renovere et næste 50 år gammelt ur til den stand ved kun at skifte glas og sekundviser (og rensning af værket mm.) Tak til Peter - også for en lille ursnak - kan se at I også havde et godt møde om eftermiddagen ![]() Desuden er der tale om en CK 14389, som nu har en sort læderrem (jeg går altid i sorte sko, Baun!) og et originalt Omega-spænde. Flot... - baun - 26-06-2008 Ja man må imponeres over hvordan sådan en gammel svend kan skifte udtryk - ved at blive fixet. Også dejligt når uret har historie og derfor er endnu sjovere at bruge i ny og næ - og du behøver ikke skåne det specielt. De gamle 30 mm jeg har bliver brugt også til lidt have arbejde, hundetræning og andre aktiviteter. De er faktisk ret robuste - selvom de ikke vejer så meget! Du kan også bruge kondisko (grå fx.)- det er ok! Men ikke lysebrun læder - det går altså ikke vh Baun |