Urdebatten / Urforum
16610 - tritium eller luminova? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: 16610 - tritium eller luminova? (/showthread.php?tid=67234)

Sider: 1 2

16610 - tritium eller luminova? - GTwatch - 05-08-2007

Hej,

Jeg har søgt men kan ikke finde ud af, hvornår skiftet fra tritium til luminova skete på ref. 16610?

# Stefan

Re: 16610 - tritium eller luminova? - Claus L - 06-08-2007

GTwatch Skrev:Hej,

Jeg har søgt men kan ikke finde ud af, hvornår skiftet fra tritium til luminova skete på ref. 16610?

# Stefan

Det skete '99.

Claus

- GTwatch - 06-08-2007

Takker - skete der andre modifikationer samtidig?

- Claus L - 06-08-2007

GTwatch Skrev:Takker - skete der andre modifikationer samtidig?

SEL-lænken blev indført på sportsmodellerne!

Claus

- GTwatch - 06-08-2007

Tak for hjælpen Claus.

Nu læste jeg et andet sted her på sitet, at man gik fra T SWISS T via SWISS til SWISS MADE på skiven. Hvor sjælden er SWISS i årgang 1999 +/- (årgang før-1964 ikke medtaget)?

# Stefan

- Claus L - 06-08-2007

GTwatch Skrev:Tak for hjælpen Claus.

Nu læste jeg et andet sted her på sitet, at man gik fra T SWISS T via SWISS til SWISS MADE på skiven. Hvor sjælden er SWISS i årgang 1999 +/- (årgang før-1964 ikke medtaget)?

# Stefan

Ok, jeg skal prøve at være mere præcis! Tritium skiverne udgik ultimo 1998 (U-serien). Lumi SWISS indført 1999 (A serien). Lumi SWISS MADE indført ultimo 1999 (A serien).

Der spekuleres ikke så meget i disse transitions endnu, men jeg tør vædde med, det kommer!

Claus

- GTwatch - 07-08-2007

Takker!

- Mads Gjødesen - 07-08-2007

Lige pt. vil jeg faktisk mene at disse 99-modeller er mindre eftertragtede end de øvrige. Nok fordi Rolex bruger replacement skiver der siger SWISS. Dermed kan disse 99-modeller let forveksles og vurderes som værende ældre T-skive modeller der har fået skiftet skiven. Og det er ikke velanset i samler kredse.

Men som Claus skriver kan det da være at de engang bliver mere eftertragtet. Jeg sætter nu mine penge på T-skiverne, netop fordi SWISS skiverne kan forveksles.

/Mads

- GTwatch - 07-08-2007

Bruger Rolex stadig "SWISS" (only) på replacement? Eller er de skiftet til "SWISS MADE"?

Og kan man kende forskel på "SWISS" (som vel kom med A-serien) og modeller med replacement (det må jo være tidligere serier - hvad end der kom før A-serien... Er der forskel? Og hvis ja, hvilke?).

# Stefan

- Mads Gjødesen - 08-08-2007

Du spørger for meget Stefan Icon_e_wink SWISS skiverne bruges som replacements på de matskivede modeller med det gl. cal. 15xx. Disse havde T-skiver tidligere, men idet man nu bruger luminova har Rolex valgt blot at skrive SWISS på disse "nye" matte replacements.

De nyere matskivede modeller med cal. 3xxx, som vi kender fra 80´erne, tror jeg får sat nye SWISS MADE skiver på (dog lidt gætværk fra min side), eller er skiven skiftet før luminova tiden (1998) har de fået en blank T-skive. Der er også lavet blanke SWISS replacements, som er brugt på 80-90´er modellerne. Hvordan politikken præcis har været ved jeg ikke helt.

Hmm ikke så let at gennemskue. Faktum er dog at et ur med SWISS skive skal være fra 1998-1999 for at det fremstår som oprindeligt. Om disse nogensinde bliver eftertragtet aner jeg så ikke. Faktum er dog at der findes masser af ure med SWISS skiver som er replacements. Og hvem vil have sit svine dyre ur forvekslet med et med replacement skive?

/Mads