Urdebatten / Urforum
Lidt spørgsmål ang. ure - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Lidt spørgsmål ang. ure (/showthread.php?tid=67154)

Lidt spørgsmål ang. ure - Laursen - 19-07-2007

Nu hvor jeg har fået købt mig et dejligt ur, så vil jeg også gerne passe godt på det.

Derfor har jeg lidt spørgsmål ang. vedligeholdelse og hvad I ellers gør for at passe på det ?

Spørgsmål 1.
I et lille stykke papir der fulgte med uret, stod der at man ikke skulle bære uret i temperature over 60 grader eller under 0 grader. Men syntes det virker lidt underligt. Kan jeg virkelig ikke bruge mit ur om vinteren i fx -10 grader frost ?

Spørgsmål 2.
Hvad gør I ang. rengøring af jeres ur ? Hvad pudser I det med ? Har en klud som bruges til briller og objektiver, vil sådan en kunne bruges ?
Bruges uden nogen form for væske en rengæringsmiddel.

Spørgsmål 3.
Hvad gør I generelt for at vedligeholde jeres ure ? Hvor ofte sender I det til service eller lign. ?

Spørgsmål 4.
Findes der andre sider ligesom vintageure.dk ? Jeg tænker på andre sider med forum, artikler, anmeldelser osv. ? Gør ikke noget de er udenlandske (engelsk).

Håber, at jer profesionelle, vil hjælpe en ny ur-ejer Icon_e_smile

/ Laursen

- Mads Gjødesen - 20-07-2007

Tillykke med uret. Det er altid en skøn fornemmelse at sætte et nyt ur på armen Icon_e_biggrin

1: Du kan roligt bære uret i frostvejr også. Fabrikanterne giver de underligste anvisninger nogen gange. Jeg tror blot de ANBEFALER en temperatur mellem 0-60 grader. Kommer man under kan det evt. påvirke gangen. Men husk på uret sidder på et varmt håndled så reelt når det ikke så langt ned i temperatur. Men hæng dig ikke i anvisningerne.

2: Jeg bruger bare en gl. bomuldsklud, lunkent vand og evt. lidt håndsæbe. Det fungerer fint. remmen kan godt blive lidt klam med tiden hvis man bruger uret hver dag. Sørg derfor også for at få vasket sved og lignende af den jævnligt.

3: Bruger du uret dagligt vil jeg anbefale service hver 5-7. år. Du ødelægger det ikke ved at vente længere, men ofte begynder det at tabe tid og gangreserven falder til 10-20 timer pga. øget friktion da der mangler olie. Så begynder der at være tendenser til ustabil gang er det tid til service.

4: Der findes et hav af andre sider. Tjek litteratursiden her på vintageure. Du finder den ved siden af forumet på forsiden. Der er masser af danske artikler og links til alverdens ursider.

Endnu engang tillykke med det flotte ur og velkommen til.

/Mads

Re: Lidt spørgsmål ang. ure - Christian Bentzen - 21-07-2007

Laursen Skrev:Nu hvor jeg har fået købt mig et dejligt ur

Skal vi ikke se billeder af den lille ny Icon_e_biggrin

- Christian Bentzen - 21-07-2007

Hvis jeg nu bare fik nathuen af, ville jeg se, at du havde jo postet billeder.

Flot ur.

- Laursen - 22-07-2007

Christian Bentzen Skrev:Hvis jeg nu bare fik nathuen af, ville jeg se, at du havde jo postet billeder.

Flot ur.

Ja, det kende rjeg godt selv, hehe... Mange tak. Er også utrolig glad for det.

-> Mads, mange tak for tips'ene ang. vedligeholdelse af ur.

/ Laursen