Urdebatten / Urforum
Nyt vs Vintage!! - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Nyt vs Vintage!! (/showthread.php?tid=67025)

Nyt vs Vintage!! - Sub-erman - 05-06-2007

Hej,
Jeg har det sådan, at det er rart at have nyt på armen. Fornemmelsen af, at man tager uret på for første gang; piller emballagen/indpakningen af; lugten af nyt; den medfølgende leaflet/brochure er ulæst og ubrugt, osv...

Selvfølgelig kan jeg godt se, at det naturligvis er sjovt, at en klokke har en historie og evt lidt patina og måske endda er i en sjælden udgave... Jeg har også selv flere vintage ure, som er købt brugt og som pryder min samling og armen, når de en sjælden gang imellem får armtid....
Jeg synes jo netop, at det er udviklingen af urene gør det spændende at samle...
Det handler om, at urene er originale med den skive, som hører med til årgangen....

Jeg kan sagtens "tænde" på en ny GMT II eller 16600....
Synes også, at det er flot når Tritiumskiven stadig er snehvid...
Luminova skiver har da også et flot "lys" om natten...

Jeg foretrækker ikke nødvendigvis den gamle udgave af en klokke, men synes da det er spændende også at have den....

Dybest set vil jeg jo helst have dem alle... Icon_cool

MVH

SK

- GTwatch - 05-06-2007

Ja, det er lidt af et dilemma...

Man vil gerne have et nyt ur, hvor man selv har lavet alle ridserne.
Man vil gerne have et ur, der har en lang historie (evt. affektionsværdi).
Man vil gerne have et ur, der kun findes i få eksemplarer (og hvor nogen muligvis er gået til grunden i tidens løb).
Man vil gerne have et ur fra en tid, hvor det var håndværk fremfor maskiner.
Man vil gerne have et ur...

Derfor må man have flere ure Icon_e_wink

# GT

- Sub-erman - 05-06-2007

... samtidig har jeg egentlig også sådan at der er nogle mærker, hvor jeg kun samler på de ældre modeller(feks Omega) og nogle mærker, hvor det kun er de nye modeller(feks Certina).

MVH

SK

- hannover_dk - 05-06-2007

Gerne vintage - ure som man ikke lige kan gå ind i en hver butik og købe - og heller ikke gerne modeure - som visse mærker/modeller der i visse år bliver et must for mange - men lidt anderledes ure.

Det behøver ikke være den højeste horologi, jeg vil hellere ha 20 kolonne kronografer i god stand og lidt constealltions og Eterna osv end et enkelt superlækkert Lange eller hvad det nu kunne være af guf

Ridser generer mig ikke så voldsomt, jeg pudser selv forsigtigt og holder dem ret pæne, og jeg går med dem alle - på skift - ingen skånes egentligt

vh

Der er så meget man gerne viol have - og eje.... - baun - 05-06-2007

Men hvad er så det absolut bedste man kan købe / falde over / erhverve sig?

Ja for mig er det en samlet historie: Altså et ur man har ønsket sig i samlingen et stykke tid. Kigget efter og måske set flere moddeller af - overvejet forskellige køb! For så en dag pludselig at finde det rette eksemplar, til den rigtige pris og på en dag hvor man er i humør til at slå til... ofte kræver uret så lidt "pleje" - og nogen gange må det åbnes for også at sikre sig, at der er det indeni, som man allerhelst ville have!

Når uret er studeret nærmere og sat lidt istand, viser det sig somme tider at det ikke helt lever op til den standard eller bare forhåbning man havde sat sig for dette ur og det kan sælges igen - men somme tider er det bare bedre og bedre jo mere man ser og studerer det. Den smukke kasse, en skive, som måske uden at være perfekt dog nydes mere og mere jo mere man ser den. Lige den caliber som manglede i samlingen - og de index som man manglede en Constellation med! Så er det et skønt ur - og tørsten er slukket en uges tid... Den får en plads i samlingen og på armen og for mig er sådan et ur en vintage som huskes og også aftvinger en vis respekt for det der blev produceret før elektronikkens indtog.

På en eller anden finurlig måde er de mekaniske ure noget der hører fortiden til - i virkeligheden ved jeg ikke rigtigt om jeg er så imponeret over at man kan fremstille dem i fin kvalitet idag! Det var ligesom mere "state og the art" i 40'erne, 50'erne og i 60'erne....

Det er nok bla. derfor at jeg er til vintage ure og ikke til de nye.

vh Baun

- Peter - 06-06-2007

Hej

Jeg har et ben i begge lejre, jeg kan både lide et nyt ur hvor jeg selv tager beskyttelsesplasticen af, og et ur der er møgbeskidt hvor jeg fjerner skidtet og fremhæver urets patina.

MVH Peter