Urdebatten / Urforum
GMT-Master II - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: GMT-Master II (/showthread.php?tid=66990)

Sider: 1 2


GMT-Master II - pvb - 27-05-2007

Jeg har netop købt et GMT som efter sigenende skulle være fra 1997. Men skivens markører og viserne lyser faktisk ikke om natten. Skyldes dette "Tritium" der er henfaldet, og hvad kan man gøre ved det?

Peter


Det er tritium... - KlausM - 27-05-2007

...der af mange er eftertragtet på de ældre Rolex ure idet farven bliver cremet med tiden. Det er dog ikke hensigtsmæssigt hvis uret skal aflæses i mørke. Der findes udskiftningsskiver og visere af det nyere luminova materiale. Jeg vil tro du vil kunne få udskiftet begge dele ved et service.
Husk dog at uret mister noget af sin originalitet selv om det er ægte Rolex dele der udskiftes med.
Mvh
Klaus


- pvb - 27-05-2007

Hvor lang tid går der før markørerne og viserne bliver cremet? Er det UV stråling der med tiden giver denne farve?

Peter


- morgan - 27-05-2007

pvb Skrev:Hvor lang tid går der før markørerne og viserne bliver cremet? Er det UV stråling der med tiden giver denne farve?

Peter

Kombination af fugt, tritium henfald og belysning. Typisk 20 år+.

M


- Peter - 30-05-2007

Hej

Mit Sea-Dweller fra 1998 med tritium skive lyser stadig kraftigt, hvis du har et ældre Rolex der ikke lyser mere må du aldrig få skiftet skive og visere, det forringer urets værdi betydeligt.

MVH Peter


- Sub-erman - 30-05-2007

mit 16613 fra 1996 lyser slet ikke mere synes jeg!!! Icon_evil
og der er overhovedet ikke noget creme-farve at spore!!!
Markører og visere er stadig sne-hvide som Drew Barrymores popo!!!

måske har det noget med det konstante og meget kraftige lys, som det har været udsat for her Nord for Polarcirklen gennem de sidste 6 år(fra april til september har vi jo midnatssol).
Mit 14060 fra 92 lyser stadig fint, men det befinder sig i DK...

Jeg har egentlig ikke lagt mærke til før nu, men 11 år er da i underkanten af hvad man bør forvente af en Tritium-skive, er det ikke???

MVH

SK


Hej SK hvis... - KlausM - 30-05-2007

...du holder dit ur op ved siden af et nyt vil se en markant forskel. Jeg blev i hvertfald træt af min nye SD's kolde blålige farve og købte en ældre fra '97 i stedet.
Mvh
Klaus


- Fortissimo - 30-05-2007

Ja,jeg ville også helst há haft Tritium skive i min Explorer 2.Synes at det blålige Luminova er lidt kedeligt at se på,og så bliver det heller ikke patineret som Tritium gør.Min første klokke fra 2000- et Fortis Flieger 34mm,er allerede ved at få lidt farveskift på visere og skive Icon_e_biggrin .Markeringerne er ikke så ir-grønne,som de var i starten.
Til Sub`erman-Grønland er et skønt sted,og har selv været deroppe 11 gange.Er helt vild med midnatssolen Icon_cool ,så måske skulle jeg tage et af mine Fortis ure med næste gang,for at give dem lidt patina Icon_cool .Hvor længe har du boet deroppe?.


- Sub-erman - 30-05-2007

Fortissimo Skrev:Til Sub`erman-Grønland er et skønt sted,og har selv været deroppe 11 gange.Er helt vild med midnatssolen Icon_cool ,så måske skulle jeg tage et af mine Fortis ure med næste gang,for at give dem lidt patina Icon_cool .Hvor længe har du boet deroppe?.

...siden august 2001.

Og du skal være velkommen til at komme forbi...

er lidt irriteret over lyset i min klokke er væk!!! men der jo bare, at vente på creme-farven kommer!!! Icon_evil

MVH

SK


- Peter - 31-05-2007

Hej

Nu ved jeg godt at det ikke er et Rolex, men mit Breitling Navitimer fra 1964 kan stadig lyse, men kun i ganske kort tid.

MVH Peter