Urdebatten / Urforum
Teknisk spørgsmål: Omega kaliber 562 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Teknisk spørgsmål: Omega kaliber 562 (/showthread.php?tid=66970)

Sider: 1 2

Teknisk spørgsmål: Omega kaliber 562 - Thomas Estrup Iversen - 20-05-2007

Hej! Jeg er ny i klubben og er rigtig glad for medlemskabet. Foreløbigt er Omega mit foretrukne ur - både af pris- og designmæssige grunde. Men jeg har endnu ingen større erfaring på markedet Icon_e_confused

Jeg har netop åbnet et kaliber 562 (på indersiden af urets bagside står nummeret 166001 og på selve urværkets mekanik står tallet 21841911 at læse over Omega-symbolet - siger det noget om årstal, etc.? Andetsteds oplyses det at være med 'Twenty-four 24 jewels').

Uret går meget præcist i sin gang, dvs. helt uden at det hakker eller holder pauser henover skiven, og holder derfor tiden meget nøje. Men der er en del patina på skiven, som jeg nu med forsigtighed ønsker at rense væk.

Men... Hvordan får jeg overhovedet skruet urets krone ud af værket!? Jeg har forsøgt både at trække og skrue det løs, men der sker ikke noget - andet end at tiden kan stilles eller trækkes op. Hvad er det næste jeg skal gøre?!

Til orientering har jeg også et Omega kaliber 285, som uden problemer fik skruet kronen ud af værket.

På forhånd tak Icon_e_wink

Med venlig hilsen
Thomas, Odense

- KK - 20-05-2007

Hej, velkommen til.
Nummeret på bagsiden er referencenummeret på uret. Værknummeret giver en god indikation af, hvornår uret af fra, når det sammenlignes med omegas værkliste. Dit ur er fra 1964/1965.

Hvis du uploader et par billeder af uret, kan vi hjælpe dig med at verificere, hvor autentisk uret er (om der er skiftet skive, visere osv)

Jeg er ikker sikker på det med kronen, så det vil jeg overlade til en anden.

Omega 562... - Thomas Estrup Iversen - 20-05-2007

Hej - med tak for det hurtige svar!

Jeg tager et par fotos senere i dag og lægger dem ind på sitet. Uret har været åbnet før, tilsyneladende, da streget som skal indikere totallet mangler på skiven, men tydeligvis har været der oprindeligt.

Tre andre relevante spørgsmål: Det var kun med møje og besvær at jeg fik åbnet uret, da jeg ikke har det rette værktøj til at åbne uret med. Hvad hedder et sådant redskab, og hvor kan det købes; byggemarkeder eller urmagere? Er det forsvarligt at anvende WD-40 som smøremiddel i urets værk, eller bør der i stedet bruges symaskineolie eller lignende? Hvad anvender man når uret skal poleres?

Med venlig hilsen
Thomas

- mhca - 20-05-2007

Så vidt jeg har forstået (mit Omega med cal 562 er til service netop omkring kronen) så sidder der en lille skrue der holder kronen fastspændt. Du kan løsne den svagt, og så kan du få kronen af ved at hive i den, først ud i 1. hak hvor tiden stilles og derfra et lille kontant ryk. Det skulle gerne få kronen ud. Men du bør først løsne den lille skrue der holder den fastspændt.

Men som sagt, så er det hvad jeg har fået forklaret herinde på forummet.

Mvh. Martin

- KK - 20-05-2007

I øvrigt lidt info omkring dit Seamaster fra Omegas vintageside på nettet:

Reference number: ST 166.001
Movement
Caliber number: 562
Created in 1958
24 jewels
Central sweep-second hand
Some of these calibers were chronometer certified
Dial
Metal, with facetted relief and metal "stick" hands.

Crystal
Armoured hesalite

Bracelet
Leather

Water resistance
30 meters

Case details
Stainless steel
Screw-in
Full metal
Functions
Date

More product information
Case : round (34.5 mm diameter), screw-in case back with “O-ring” gasket.
For leather straps of 18 mm lug-size
International Collection : 1962-1966
Swiss retail price (1962) : CHF 230.-
Also available in 18K solid gold (BA or BB 166.001, CHF 625.-), 14K solid yellow gold (BD 166.001, CHF 575.-), and 14K gold-plated (JD 166.001, CHF 260.-).
Replaced former ref. 14788
JLM

- mhca - 20-05-2007

At smøre urværket er ikke bare noget man gør sådan lige.
Så vidt jeg har forstået skal der ganske små mængder til og heller ikke for meget. Og det skal påføres de rigtige steder.

Jeg er ret sikker på, at WD40 ikke er alt for godt til den slags. Kan nok snarere gøre tingene værre end de er, ville jeg tro.

Uret bør også poleres med forsigtighed. Er det i stål? I alle fald kan du polere med en blød pudseklud. Det kan gøre store underværker. Jeg selv polerede mit glas lidt med autosol og en pudseklud. Det bør dog ikke bruges for meget på selve kassen, da det sliber en del. Og da slet ikke på gulddoublé eller lignende.

Mvh. Martin

Omega 562 - og mere til... - Thomas Estrup Iversen - 20-05-2007

Når nu det hedder sig at "Some of these calibers (i.e. 562) were chronometer certified", hvad gør man så for at finde ud af om ens eget er det? Står det altid på skiven?

Jeg får forlydender om at Omega-ure af serien Constellation skulle være af en større teknisk værdi end f.eks. Seamaster. Er det rigtigt?

Mvh. Thomas

- mhca - 20-05-2007

Jeg har nu aldrig hørt om et 562 værk, der er chronometer certificeret. Men de værker, der sidder i Constellation fra samme tid med blandt andet cal.nr 564, der var Chronometer verificeret, er stort set identisk med 562 og 565 der har siddet i bl.a. Seamasters og som ikke er Chronometer verificeret.

Jeg ved ikke om der på værkerne blev gjort ekstra meget ud af finishen på Constellation, men Constellation har været den serie som Omega har brugt som deres fineste modeller.

Mvh. Martin

Værk 562 - Thomas Estrup Iversen - 20-05-2007

Hej Martin - og andre nysgerrige læsere Icon_smil

Som det blev fortalt mig i dag her på sitet fra KK, så oplyses det - citat: - "fra Omegas vintageside på nettet" at "Some of these calibers were chronometer certified" - altså kaliber 562. Det var derfor at jeg turde lade spørgsmålet gå videre, om det så altid er sådan, at certificerede værker også altid oplyser at være det!?

Jeg hopper af nettet nu, men uploader fotos senere på dagen.

Tak for en lang række spændende oplysninger. På genmail!

Mvh. Thomas

Omegas 500 serie... - baun - 20-05-2007

Når Omega sige "some of these calibers..." Henviser Omega til den serie som 562 tilhører - og nogle af den er COSC fx 561 og 564. 562 har aldrig været COSC - hvis en Omega er COSC står der five positions and tre tempature ajusted inde på værket - sådan cirka Icon_razz !

Dit ur med caliber 285 tilhører en serie som vi kalder 30 mm - fordi den er 30 mm i diameter... den rummer også værker som ikke har stor sekundviser så hedder de fx 265...

Der er meget interessant stof om Omega, men lad nu være med at lave makværk på dit ur - og lad være med at smøre med symaskine olie eller Wd 40 - kunsten er at smøre med det rigtige de rigtige steder - og fjerne olie der hvor det ikke hører til. Det er ikke så enkelt - og personligt bruger jeg urmageren, selv til billige ure - og da slet ikke til Omegaer, som alle er fine ure med høj kvalitets værker!

vh Baun