Urdebatten / Urforum
Omega Art Collection - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Omega Art Collection (/showthread.php?tid=66906)

Omega Art Collection - McAllan - 07-05-2007

Hej

Jeg er stødt på en Omega Art Collection (quartz, keramik-kasse og safirglas), desværre, for mig, en damemodel Icon_razz
Designet alene gør den jo lidt (meget) speciel!

Vil lige lodde stemningen vedr. sådan én herinde, inden jeg beslutter mig for hvad der videre skal ske med den. Den skal nok under alle omstændigheder have en proffessionel rensning, for det var da godt nok extremt så meget snavs forrige ejer har fået proppet i den (løse døde hudceller, sikkert drysset fra adskillige batteriskift), men ser nu ellers fin ud indvendig, ikke umiddelbart tegn på korrosion og fungerer også.
Desværre har safir-glasset fået "en lille chip" på kanten omkring kl. 6. Umiddelbart ikke voldsomt - kan det poleres på det bliver pænere? Går ud fra skift af glas = ny kasse grundet specielle konstruktion og dermed meget dyrt?
Remmen fungerer rent teknisk, men synsmæssigt er den kaput og man ikke bruge en alm. rem, nogen der ved hvad en ny står i?

Som jeg ser det, så er der et par scenarier efter endt rensning:
1. Den får ny rem, evt. nyt glas, men tvivler på det kan forsvares rent økonomisk og den kan gives som gave til enten familie el. gemmes til en kæreste engang i fremtiden.
2. Sætter et stykke plexiglas i drejebænken og dreje hul og reces til uret, efterfulgt af lidt manuelt file-arbejde og laver et fint lille bord-ur i tidløst design ud af det - lige noget for enhver ur-nørd Icon_e_biggrin Ideen er selvfølgelig at uret bevares uændret, men plexiglasset tilpasses uret. Man kan til enhver tid lave et 100% oprindeligt armbåndsur ud af det blot ved at tage uret ud af holderen og sætte en rem på.

Input modtages med kyshånd! Icon_e_biggrin

- mhca - 07-05-2007

Jeg synes først og fremmest du skulle lade os se lidt billeder Icon_smil

Har ikke mange inputs til hvad du bør gøre ved uret.
Men forsøg da at få poleret glasset op så pænt som muligt og så en grundig rensning, så det bliver pænt.

Men vi tør godt se billeder af uret inden rensning Icon_razz

Mvh. Martin

- McAllan - 07-05-2007

Hej Martin

Jamn, så får du da lidt billeder at kigge på! Icon_e_biggrin

Diameter: 32 mm
Tykkelse: 5,5 mm

İmage

İmage
"Chippen" sidder lige på kanten lidt til venstre hvor den mindre refleks er. Man kunne tro refleksen var skræmmen, det er den dog ikke. Den sidder på grænsen mellem det store plane stykke og den første facet (ligner et støvkorn på billedet).

İmage

Kan da også tage et billede indvendigt hvis det ønskes stærkt, men det kræver lige jeg finder skruetrækkerne frem - og dybest set er det bare et alm. forgyldt ETA quartzværk med Omega trykt på printpladen.

- Peter - 09-05-2007

Hej

Det er nok ikke værd at ofre både glas og rem på, for det vil koste mere end at du kan få for uret.

MVH Peter

- McAllan - 09-05-2007

Hej Peter

Så er det godt jeg ikke har givet mange kr. for det Icon_e_smile
Ved godt, at dameure er vist ikke lige er dem, der er i højeste kurs, det havde nok været noget andet hvis det var herre-udgaven (i samme stand).
(Nogensinde nogen der har været i nærheden af et hunkøn der gik bare lidt op i det med ure - eller bare passede nogenlunde på dem med mindre det var et splinter nyt Gucci? Icon_rolleyes)

Jamn, så er det afgjort, der kommer et stykke plexiglas i drejebænken når ånden kommer over mig. Gad vide om en prof rensning kan svare sig eller jeg bare skal give værket en omgang med trykluft på dåse og kassen en vask med sæbe og tandbørste?

İmage
Her ses et bordur jeg lavede for "100" år siden. Havde jeg vidst hvad jeg ved i dag havde jeg nok sørget for mindre åbning omkring kronen, det kan være jeg laver en lille indsats med boret hul til "optræks"velle. Værket er dog bare et billigt Rondaværk fra et ultra-billigt engangsur (limet plast-glas, ingen mulighed for at skifte batteri uden at ødelægge kassen). Men det kan til gengæld køre nærmest evigheder på ét batteri Icon_e_smile

- Peter - 10-05-2007

Hej

En god ide til at lave et bordur, og endda med original Omega logo, prøv poste nogle billeder af det færdige resultat.

MVH Peter