|
Sinn U1 - pletter på glasset?? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Sinn U1 - pletter på glasset?? (/showthread.php?tid=66817) |
Sinn U1 - pletter på glasset?? - Knudsen_phpbb3_import15745 - 17-04-2007 Jeg har netop fået mit spritnye Sinn U1, som jeg har super glad for!! Jeg er lige kommet tilbage til Bangkok efter 14 dages ferie med masser af snorkling, hvor jeg selvfølgelig havde uret på. Nu er problemet, at der er kommet nogle små plamager/pletter på glasset! De kan ses når man holder uret i den rigtige vinkel i forhold til lyset. Jeg kan ikke vaske det af. På ferien sørgede jeg for at skylle uret i vand fra hanen hver dag. Jeg har været inde hos en Sinn-forhandler her i Bangkok, som prøvede at rense det - uden held. De kontaktede Sinn-importøren som foreslog at rense det med opvaskemiddel - det hjælper heller ikke.... Det kan jo ikke være rigtigt at det ikke kan komme af!? Er der nogen der har en løsning og har nogen af i andre U1 ejere prøvet noget tilsvarende?? Hilsen, Rasmus Knudsen - hannover_dk - 17-04-2007 Lyder ikke rart. Jeg går ud fra du i lup kan se om det sidder på ydersiden, hvad det vel gør. Så må spørgsmålet være om glasset har en coating. Jeg har Zenith ure som har det. Formålet er at coatingen skal tage al genskin fra glasset, og hvis det nu er den coating som er skadet - af et eller andet? Bare et gæt - selvom jeg mener de fleste coatings sidder på indersiden? vh John Mit er der ikke noget ved. - Submersible - 17-04-2007 U1 er antirefleksbehandlet på begge sider af glasset, så det kunne godt være med den på ydersiden, som der er sket noget med. Torben - Peter - 17-04-2007 Hej Sinn U1 er coated på begge sider, endda er coatningen så hård som 1800 vickers. MVH Peter - Speedy - 17-04-2007 Ville også umiddelbart tro at det er coatingen den er gal med. Flere Sinn ure har coating, men var ikke klar over at det sidder på indersiden John. Det syntes jeg ikke det ser ud til, men har ikke tænkt over det så det er sikkert rigtigt! Men mærkeligt at de i forretningen ikke ved det så! Vh Benny - RunesS_phpbb3_import15750 - 17-04-2007 Vil en anti-refleks coating virke, hvis den sidder på indersiden? - McAllan - 17-04-2007 Der er reflekser på begge sider i glasset. Reflekser kommer når lys skal forcere overfladerne mellem to medier - her korund (safir) og luft. Og de reflekser kommer fra begge sider af glasset, men da glasset er så forholdvis tyndt ser man det ikke umiddelbart. Oftest så nøjes man bare med at coate indersiden da coatingen har det med at være lidt sart. Prisen er så at reflekserne kun dæmpes en smule. Altså en mellemting. Nogle vælger så at coate begge sider for at få den optimale effekt - ligesom f.eks. briller. Igen, det har bare den ulempe at coatingen på ydersiden er noget udsat. - RunesS_phpbb3_import15750 - 17-04-2007 tak for forklaringen McAllan... - Peter - 18-04-2007 Hej De fleste urfabrikanter nøjes med at coate på indersiden, da coatningen er nemmere at ridse, derfor har Sinn opfundet en noget hårdere coatning på 1800 vickers da de coater deres urglas på begge sider, ihvertfald i U serien. MVH Peter - McAllan - 18-04-2007 Det skal så sammenlignes med korund der har en hårdned på 2500 vickers. Alm. quartz har til sammenligning en hårdhed på 1000-1200 vickers. At et materiale har en større hårdhed en et andet betyder dog ikke at det er uimodtagelig for ridser af at lavere hårdheds mineral hvis der gås lidt hårdhændet til værks (afhængig af hvor stor forskel), men det lyder dog ikke til at være det der er sket her. Her lyder problemet vel nærmere til at være kemisk, ellers havde han vel beskrevet "tegnene" som ridser? Altså tynde streger. |