|
"Fjeder" til lynette ... - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: "Fjeder" til lynette ... (/showthread.php?tid=66796) Sider:
1
2
|
"Fjeder" til lynette ... - OleJ - 14-04-2007 Hvis der er nogen som ligger inde med en fjeder/bøjle til lynetten på en SeaDweller (16600) så er jeg aftager, da min er knækket eller har slidt?! spidsen af - McAllan - 14-04-2007 Hej Nu ser vi jo godt nok ikke noget billede, men er du sikker på den er knækket/slidt? Hvis du sammenligner med den side hvor de tager lynetten af en GMT så skal du huske på at SeaDweller's lynette modsat GMT's kun kan dreje én vej. Det er for at når man er ude at dykke, så kan tiden ved uheld kun blive kortere, aldrig længere. Men da rigtigt nok, for alle os andre ville det være en fordel hvis den kunne dreje begge veje. Gad vide om det er noget der bare afhænger af fjederen eller mon rillerne i lynetten også er anderledes... - mhca - 14-04-2007 McAllan Skrev:Hvis du sammenligner med den side hvor de tager lynetten af en GMT så skal du huske på at SeaDweller's lynette modsat GMT's kun kan dreje én vej. Det er for at når man er ude at dykke, så kan tiden ved uheld kun blive kortere, aldrig længere. Det er nu godt nok omvendt... Tiden kan kun blive længere. Det skyldes at man ved dyk jo har en max-tid man må være på en vis dybde, og det ville jo være noget værre noget hvis man fik drejet lynetten så man tilsyneladende kun har været nede 20 min mens man faktisk har været nede i 40 min. Mvh. Martin Update: Ahh, måske jeg misforstod dig... og at du med tiden faktisk mente den resterende tid man må være nede - hannover_dk - 14-04-2007 Nu har jeg ikke lige et af mine dykker ure her i sommerhuset, - men jeg har tit brugt det, og det må være korrekt med at den kun kan ændres til kortere. Man stiller jo lunetten eller kransen frem til det minuttal man skal dykke ud (tilbage til overfladen) på, og derfor må den kun kunne dreje så tiden kan blive kortere og ikke længere, eller må den være fejlmonteret vh John - mhca - 15-04-2007 hannover_dk Skrev:Nu har jeg ikke lige et af mine dykker ure her i sommerhuset, - men jeg har tit brugt det, og det må være korrekt med at den kun kan ændres til kortere. Man stiller jo lunetten eller kransen frem til det minuttal man skal dykke ud (tilbage til overfladen) på, og derfor må den kun kunne dreje så tiden kan blive kortere og ikke længere, eller må den være fejlmonteret Jeg må være ærlig og tilstå, at jeg aldrig selv har skulle stå for at holde øje med dykke-tiden, når jeg har været ude at dykke. Det har normalt været instruktørens ansvar. Men jeg har nu altid haft indtryk af, at man stiller drejekansen ud for minut-viseren når man går i vandet, og dermed kan man så hvor længe man har været nede. Jeg har ikke haft indtryk af at man stiller den hen til hvornår man skal op igen. Men muligvis har jeg misforstået den tiltænkte metode. Jeg vil dog mene, at det er mest interessant at vide hvor længe man har været nede fremfor hvor længe man har tilbage. Hvor lang tid man kan blive nede er helt afhængigt af dybden man dykker på samt tidligere dyk samme dag, og hvis man vælger at blive på 15 meter i stedet for 20, så kan man pludselig vælge at være nede i 60 min i stedet for måske 40 min, og så er det vel upraktisk at lynetten står til at man har 40 min tilbage. I hvert fald i mine øjne Mvh. Martin PS. Undskyld Ole for at have bragt denne debat op - McAllan - 15-04-2007 OK, i har ret... Det korte at det lange er så at jeg mener... Hvor lynetten på GMT'en kan dreje begge veje, så er den jo kun envejs på Dwelleren. Så derfor må den nødvendigvis se lidt anderledes ud på Dwelleren end på GMT'en, hvor spidsen på fjederen er rundet - netop så man også kan dreje mod fjederen. - Peter - 15-04-2007 Hej Ole Tag da ind til Møller Thorgaard i Esbjerg og få skiftet den lynettefjeder, de giver en superservice. MVH peter - OleJ - 15-04-2007 McAllan Skrev:Hej Jeg ved godt at fjederen ikke er den samme da den kun kan køre en vej på SeaDwelleren, men fjederen i min SeaDweller låser ikke ordentlig og den ser ud som om at den er slidt kraftigt (der var en del bitte små metalspåner under lynetten). - OleJ - 15-04-2007 peter Skrev:Hej Ole Det ender det nok også med, men det var lettere for mig selv at montere den end at skulle køre en tur til enten Esbjerg/Odense/Århus/Herning/Flensburg for sådan en bagatel. - hannover_dk - 15-04-2007 mhca Skrev:Men jeg har nu altid haft indtryk af, at man stiller drejekansen ud for minut-viseren når man går i vandet, og dermed kan man så hvor længe man har været nede. Jeg har ikke haft indtryk af at man stiller den hen til hvornår man skal op igen. Men muligvis har jeg misforstået den tiltænkte metode. Det kan du have ret i, hvis man ændrer sin dybde. Man kan sikkert vælge at sætte den på det minut tal man går ned, eller, som jeg, på det minut tal man skal op, så slipper man for at skulle huske noge andet end at man skal være oppe når den kommer frem til viseren, det gør jeg - det er så dumt at skulle huske et minut tal eller lave nye beregninger medens jeg er (var) nede. Det vigtigeste er at den kun kan stilles baglæns så ma ikke kan få den drejet til at give en ekstra tid ved en fejl PS. Undskyld Ole for at have bragt denne debat op |