Urdebatten / Urforum
Certina, hvor gammel? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Certina, hvor gammel? (/showthread.php?tid=66597)

Sider: 1 2

Certina, hvor gammel? - Speedy - 04-03-2007

Er der nogen der kan hjælpe med alderen på dette Certina Certidate.
Uret er mekanisk, på kassen står 5309 034 604577.
Hvordan ser man om der er tale om ren guld (14/18 kt.) eller om uret er guldbelagt?

İmage[/img]

İmageİmage

- Bjarne - 04-03-2007

Det ligner et ur fra 60erne, få bagkassen taget af der kan du se hvis uret er af guld, samt hvor mange ct.

Kan ikke se om bagkassen er stål eller "guld" på billederne, hvis den er af stål så lad den bare blive på, for så er uret næsten helt sikert dubble.

- Speedy - 04-03-2007

Bagkassen er guld, vil det stå inde i kassen eller er det fordi den vil være af stål indeni hvis det er double?

Ja tidlig 60'er - baun - 04-03-2007

Det er aldrig lykkedes mig at finde tabeller ea. til at datere Certinaer efter, men den ligner efter design en tidlig 60'er.

vh Baun

- Bjarne - 04-03-2007

Det vil højest sansynligt stå stemplet ind i bagkassen med ct. på bagsiden.

Du vil nok selv kunne tage den af med en lommekniv, men gør det forsigtigt det er så ærgeligt med store ridser og skrammer.

Guldure har aldrig, eller ihvertfald kun meget sjælden stålbagkasse, så derfor Icon_e_wink

- Lars - 04-03-2007

Lige en oplysning så der ikke er nogen der kommer galt afsted.

Certina har lavet guldkasser, hvor der ikke er løse bagkasser. Værket skal ud igennem glasset, hvilket kan tages med en glastang eller skydes af med deres pumpe, danner overtryk og glaset bliver "skudt af".

På dette ur er det ikke tilfældet da numrene ikke sidder helt lige, parallelt med remstiften. Så den kan tages af med "kniv".

Lars

- Speedy - 04-03-2007

Jeg kan ihvertfald ikke tage det af med en kniv. Der er ikke plads til kviven nogen steder ligesom på visse andre ure. Ville umiddelbart tro at det skal ud gennem glasset som du skriver Lars. Kan det ikke tænkes på at bagkassen ikke er sat helt lige på sidst det har været åbnet? Der er ligesom en "kappa" der går ud over bagkassen, ved ikke om det kan ses på dette billede;
İmage[/img]

Hvad betyder det for prisen om det er double eller guld?

Vh
Speedy

- hannover_dk - 04-03-2007

og med en guldfarvet bagkasse er det med 95% et guldur, og det eneste der er tilbage er at liste bagsiden af med skarp kniv. Få den ordentligt ind inden du vrikker så du ikke laver mærker, og så finder du et 18 K (750) eller 14 osv mærke

Nydeligt ur i øvrigt

vh John

- Speedy - 04-03-2007

Det bliver vist en opgave for en der har mere håndelag end mig selv, John! Icon_e_biggrin
Kan simpelthen ikke se at der skulle være plads til kniven nogen steder og har ikke lyst til at ridse mere end jeg allerede har gjort. Icon_redface Icon_redface

Vh
Speedy

- hannover_dk - 04-03-2007

Speedy Skrev:Det bliver vist en opgave for en der har mere håndelag end mig selv, John! Icon_e_biggrin
Kan simpelthen ikke se at der skulle være plads til kniven nogen steder og har ikke lyst til at ridse mere end jeg allerede har gjort. Icon_redface Icon_redface

Vh
Speedy
det kan poleres væk , men vi ses jo Torsdag så tag den med. Jeg kan godt se at den ikke ser så let ud at åbne - men vi kan jo prøve at kigge

Det afgørende hvis man vi "rive" en bagside af, er at man mærker man har kniven inde i et ordentligt hak, ellers kan det være svært. Det er dog udelukket at det er en model der skal åbnes via så vidt jeg kan se. Kunne se ud som at man skal have fat under den guld"rem" som sidder rundt om bagsiden men ??

Lars???

vh John