Urdebatten / Urforum
Submariner 5513R - tritium- eller luminova-skive? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Submariner 5513R - tritium- eller luminova-skive? (/showthread.php?tid=66400)

Sider: 1 2

Submariner 5513R - tritium- eller luminova-skive? - Gargamel - 30-01-2007

Hej alle

Disse modeller er mest værd med en tritium-skive, og på disse står der almindeligvist noget i retningen af "Swiss - 25<T" nederst på skiven.

Imidlertid har jeg kig på en model, hvor der udelukkende står "Swiss", hvorfor jeg mistænker, at skiven er blevet skiftet.

Er nogen bekendt med, at der er lavet en overgangsmodel med tritium-skive, hvor der udelukkende er påtrykt "Swiss"?

På forhånd tak for hjælpen Icon_twisted

Jeg har læst på et andet forum... - KlausM - 30-01-2007

...at matte skiver til 5513 aldrig har været Luminova og dermed aldrig benævnt "SWISS".
Iøvrigt er jeg ikke med på hvad "R" står for i "5513R"
Mvh
Klaus

- Mads Gjødesen - 31-01-2007

Jeg går ud fra vi taler om en R-serie 5513? Den er fra 1987 ca. og skal derfor have T-skive og ikke "swiss". Der er tale om en replacement skive. 5513 er ikke lavet med swiss skive. Swiss-skive modellerne kom omkring overgangen i 1998-2000. Der blev 5513 ikke produceret mere men var afløst af 14060.

Det bør prisen afspejle på dette 5513 og et afslag på et par tusinde er ikke helt urealistisk. Jeg ville ikke købe det hvis det er som samleobjekt. Swiss-skiverne er ikke i høj kurs hos samlere. Her skal det være T-skiver.

/Mads

- Peter - 31-01-2007

Hej

Der er ekstremt mange gamle 5513 der har fået udskiftet skiven med en senere luminova skive, eller før luminova også tritium skive bare den blanke med hvidguldsmarkeringer, så den højeste værdi er de helt gamle skiver uden hvidguldsmarkeringer.

MVH Peter

- Peter A - 31-01-2007

Kan du ikke poste et billede af uret?

Hvis det er fra starten af 60erne kan det godt have en swiss skive og tritium, men hvis det er senere så er der noget der ikke stemmer. F.eks at det er en 5513 med en skive fra en a-serie 14060M...

- Gargamel - 31-01-2007

Mads Gjødesen Skrev:Jeg går ud fra vi taler om en R-serie 5513? Den er fra 1987 ca. og skal derfor have T-skive og ikke "swiss". Der er tale om en replacement skive. 5513 er ikke lavet med swiss skive. Swiss-skive modellerne kom omkring overgangen i 1998-2000. Der blev 5513 ikke produceret mere men var afløst af 14060.

Det bør prisen afspejle på dette 5513 og et afslag på et par tusinde er ikke helt urealistisk. Jeg ville ikke købe det hvis det er som samleobjekt. Swiss-skiverne er ikke i høj kurs hos samlere. Her skal det være T-skiver.

/Mads

Lige præcis.

Uret er fra 1989, og derfor er skiven - som jeg mistænkte - ikke original. Tak for svaret.

- KlausM - 31-01-2007

Peter A Skrev:Hvis det er fra starten af 60erne kan det godt have en swiss skive og tritium, men hvis det er senere så er der noget der ikke stemmer. F.eks at det er en 5513 med en skive fra en a-serie 14060M...

Ikke tritium Peter, men radium.
Mvh
Klaus

- Peter A - 31-01-2007

KlausM Skrev:
Peter A Skrev:Hvis det er fra starten af 60erne kan det godt have en swiss skive og tritium, men hvis det er senere så er der noget der ikke stemmer. F.eks at det er en 5513 med en skive fra en a-serie 14060M...

Ikke tritium Peter, men radium.
Mvh
Klaus

Tak Klaus! Du har fuldstændig ret

- Peter - 01-02-2007

Hej

Det er cirka 50 år eller mere siden de gik fra radium til tritium.

MVH Peter

- Peter A - 01-02-2007

peter Skrev:Hej

Det er cirka 50 år eller mere siden de gik fra radium til tritium.

MVH Peter

Hej Peter,

Radium skiverner er set helt op til 64, selv om de officielt gik ud af produktion tidligere...

Se evt. VRF's serial number project hvis du vil vide mere:)