Urdebatten / Urforum
Debat: kronometer vs. quartz ur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Debat: kronometer vs. quartz ur (/showthread.php?tid=66230)

Sider: 1 2

Debat: kronometer vs. quartz ur - Peter Nielsen - 10-01-2007

Hej alle!

Som ny inden for urverdenen (og ny på Vintageure.dk), er jeg meget ivrig efter at vide, hvorfor det skulle være bedre, at have et kronometer fremfor et quartz ur.

Jeg kan ikke se, at det skulle være bedre at have et kronometer i stedet for et quartz ur, da den gennemsnitlige afvigelse pr. døgn for et kronometer er større end det for et quartz ur.

Ifølge COSC må den daglige (gennemsnitlige) afvigelse for et kronometer højst ligge mellem -4/+6 sekunder.

Taber uret 4 sekunder pr. døgn, taber det altså 4*365= 1460s = 24,33h. Hvis uret vinder 6 sekunder pr. døgn løber det op på 6*365 = 2190s = 36,5h på år. Hvad godt er der ved et ur der vinder mere end et døgn på et år, eller taber et døgn på et år? Der er da ikke noget mere irriterende ved et ur, end hvis man skal gå og stille det hele tiden…

- mhca - 10-01-2007

Hej Peter

Icon_e_biggrin Det er sjovt at læse din kommentar, og grunden til at mange går med quartz ure skyldes nok prisen samt dit argument, og så også det med at quartz ure også er mere robuste normalt.

De folk der køber er mekanisk ur, gør det fordi de finder det charmerende og spændende med al den fine mekanik, der er inde i uret. Det er håndværk i de helt små størrelser, og det er jo egentlig ganske imponerende!

Som du selv siger, så er quartz uret overlegent, men det har bare ikke den samme charme, og man kan ikke blive fascineret på samme måde.

Der er selvfølgelig den ene fordel ved et mekanisk ur, at man ikke skal have skiftet batteri eller lignende. Man kan hive et 10 år gammelt ur frem og så går det, bare det lige trækkes op.

Håber det var svar nok Icon_smil

Mvh. Martin

- Peter Nielsen - 10-01-2007

Hej Martin,

Tak for dit svar.

Grunden til mit indlæg skyldes, at jeg fik at vide, inden jeg købte mit nuværende ur, at et kronometer var det mest præcise man kunne købe - men har så efterfølgende fundet ud af et quartz ur er mere præcist.

Jeg synes blot at det er ærgeligt/ en skam, at man skal stille ens kronometer, når det er at man har givet en del penge for det.

de bedste hilsener Icon_e_biggrin ,

Peter Nielsen

PS. Jeg går selv med et kronometer, et Omega Seamaster ('06).

- mhca - 10-01-2007

Hej Peter

Det glæder mig at høre, at du har dig et lækkert ur.
Det er dog ærgeligt, at du ikke er blevet vejledt korrekt...

Et chronometer certificeret værk bør også kunne justeres så det kun afviger omkring et minut over en måned, måske op til 2 min. Det er relativt overkommeligt, men kommer selvfølgelig an på, hvad man er vant til...
Jeg selv har pt. et Omega Seamaster fra 1965, der skal til service hos Bo Mølbak på lørdag, og derudover har jeg et radiostyret Casio ur. Så det kan godt være lidt svært at vænne sig til et ur der ikke er nøjagtigt på sekundet.
Jeg regner dog med at købe et mekanisk hverdags-ur, og så må jeg bare vænne mig til det.

Mit forslag er at du lærer at sætte pris på og elske dit ur for den lækre finish det har samt det utrolige kunstværk, der ligger inde i det og tikker. Det er da desuden også mega lækkert med den næsten kontinuerlige gang af sekundviseren Icon_e_biggrin
Ved at skulle stille uret engang imellem bliver du også husket på, at det er et godt og dejligt ur du har købt.

Mvh. Martin

- RunesS_phpbb3_import15750 - 10-01-2007

Peter Nielsen Skrev:Grunden til mit indlæg skyldes, at jeg fik at vide, inden jeg købte mit nuværende ur, at et kronometer var det mest præcise man kunne købe - men har så efterfølgende fundet ud af et quartz ur er mere præcist.

Jeg vil mene at det mest præcise ur, er et optisk ur... vi er nede på et sekundt hvert 1.000.000.000 år...
At det er dyrt er vel ikke overraskende, men det kan vel købes med nok penge! Icon_rolleyes

Hej Martin

Jeg mener at mit ur har en afvigelse på -9 sekunder pr. døgn... det kunne egenligt godt være, at jeg skulle henvende mig hos forhandleren, og høre dem om de ikke kunne prøve at mindske afvigelsen (jeg har lige set i manualen til mit ur, at en autoriseret Omega forhandler kan få afvigelsen til at ligge mellem -1/+6 sek. pr. døgn).

Peter Nielsen

- mhca - 10-01-2007

Peter Nielsen Skrev:Hej Martin

Jeg mener at mit ur har en afvigelse på -9 sekunder pr. døgn... det kunne egenligt godt være, at jeg skulle henvende mig hos forhandleren, og høre dem om de ikke kunne prøve at mindske afvigelsen (jeg har lige set i manualen til mit ur, at en autoriseret Omega forhandler kan få afvigelsen til at ligge mellem -1/+6 sek. pr. døgn).

Peter Nielsen

Hej Peter

Så vidt jeg er bekendt med COSC kravene, så betyder det at uret er certificeret til at gå -4 til +6 sekunder pr. døgn...
Jeg vil mene, at hvis uret er nyt og under garanti, så bør en aut. Omega forhandler kunne justere dit ur til at gå langt mere nøjagtigt, og umiddelbart vil jeg mene at det er en garanti-sag. Men ved faktisk ikke, hvordan det er med denne slags afvigelser og garanti.

Mvh. Martin

Hej Martin

Som nævnt tidligere, er mit ur købt i 2006, så garantien gælder stadig... Jeg tror lige jeg kigger forbi min forhandler i morgen, og får dem til at se på det - og ja, det er lækkert med den flydende sekundviser Icon_e_biggrin .

Peter Nielsen

- mhca - 10-01-2007

Peter Nielsen Skrev:Hej Martin

Som nævnt tidligere, er mit ur købt i 2006, så garantien gælder stadig... Jeg tror lige jeg kigger forbi min forhandler i morgen, og får dem til at se på det - og ja, det er lækkert med den flydende sekundviser Icon_e_biggrin .

Peter Nielsen

Nå ja... det overså jeg lige.

Hvis du skal have justeret dit ur præcist, så er det bedste at du stiller uret og noterer en eventuel start-afvigelse (brug evt text-tv dr1) og så går med uret i 1-2 uger og bruger uret til helt normalt brug. Noter eventuelt dagligt eller med nogle dages mellemrum afvigelsen. Hvis du fører disse data og giver det til din forhandler, så har de en bedre chance for at justere uret præcist.

Men du kan selvfølgelig godt lige tale med dem om uret uden at aflevere det i første række. Held og lykke med det hele! Icon_e_smile

Mvh. Martin

Hej Martin

Jeg prøver dit forslag - tak for det.

Peter Nielsen