Urdebatten / Urforum
Rolex Explorer, ref. 5500, årgang 1979-1980 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Rolex Explorer, ref. 5500, årgang 1979-1980 (/showthread.php?tid=66212)

Rolex Explorer, ref. 5500, årgang 1979-1980 - Peter A - 08-01-2007

Hej,

Så vil jeg starte med første indlæg i en potentiel urdatabase, med mit ny-indkøb der ankom idag:

Rolex Explorer, ref. 5500, årgang 1979-1980

Explorer ref. 5500 er blev lavet af Rolex da de stadig var i tvivl om populariteten af Exploreren. Den blev solg i det Britiske militærs PX butikker i mellemøsten og Asien som et betaleligt ur for officererne.
Explorer 5500 deler reference med Air-King og har ligeledes manuelt værk. Man skal være på vagt for re-dails, så køb kun dette ur fra folk i stoler på/i kan checke autenciteten.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Modelnavn: Explorer
Øgenavn(e): Airking Explorer
Ref.: 5500
Materiale: ss
Årgang: 1979-1980
Første fire cifre i serienr: 6271***
Værk og hack/non-hack: Manuelt precision “Hack”
Skivelayout: Malede/tryke Tritrium markeringer uden hvidguld, matte sort skive, minutmarkeringer, SWISS - T < 25
Glas: Plexi, domed
Dato: Ingen dato
Særlige ting ved skiven: Denne har “Precision” trykt over kl. 6. Findes også med “Super Precision” over kl 6 på ældre modeler.
Diameter u. krone: 34 mm
Diameter m. krone: 36,5mm
Diameter på skive: 29 mm
Afstand mellem horn: 19 mm
Afstand fra øverste til nederste hornspidser: 41 mm
Diameter på krone: 5 mm
Type krone: non triplock screwdown
Ref. lænke (og beskrivelse): Oyster ref. 78350/19 solid, 19 mm ved endestykker, 15 mm ved lås. Kort oyster lås. Lænke ikke oprindelig til uret
Ref. Endestykker (og beskrivelse): ref. 557, 19 mm
Antal sten i værket: **
oprindelsesland: Storbritaniens militære udstationeringer I mellemøsten/asien
Særlig historie: Kun lavet til det britiske militærs svar på PX i mellemøsten og Asien. Uddrag fra Dowlings artikel:
“During these early days of the Explorer, Rolex was unsure of the model's potential. As a result the name was affixed to a number of watches not immediately recognizable as Explorers. Today the name and the look are so intimately entwined it seems ridiculous to apply the name to watches which were so obviously not what we would call Explorers. But it happened, and the results are some of the rarest Explorer models known. There were two distinct variations on the theme and they seem to have been aimed at two distinct markets. The first was the so-called "Air-King" Explorer. This was an Explorer bearing the 5500 model number usually applied to the Air-King, but with an Explorer dial that is marked "Precision" rather than the "Superlative Chronometer Officially Certified" we would expect to see. There has been some doubt that these watches are real, for, if we examine the watch closely, we can see that the dial is smaller than a normal Explorer dial. But the receipt from Rolex, shown on the previous page, lists a 5500 Explorer. With this information we think we can validate these as genuine Rolex pieces. A closer examination of all of these models which have turned up with original paperwork reveals one further interesting fact. All of them were purchased from N.A.A.F.l. (the British equivalent of the PX) in the middle or far east. Whether or not the model was made as a comparatively inexpensive military style watch for officers to purchase with their own money is just one more question waiting to be resolved.”
Referencer ell. link til læsestof: Har krydschecket skive og ur med handlede ure på AQ samt med forskellige samlere rundt I verden. Læs Dowlings Explorer artikel her hvor uret beskrives: http://www.xs4all.nl/~rkeulen/watch/explorer.html
Hvad er skiftet på uret: lænke ellers er alt originalt.

BEKLAGER DE UREDIGEREDE BILLEDER. JEG KOMMER MED NYE OG BEDRE VED LEJLIGHED

- GTwatch - 09-01-2007

Fine billeder - og netop godt de IKKE er redigerede. Hvis billederne bliver redigeret (for meget) kan det blive svært at sammenligne. Pladsproblemer kan dog medføre, at antallet skal være mindre (da der også skal være tilsvarende billeder af fakes).

Data er også veludført. Det vil dog nok være svært at få så meget med for alle ure - men lækker research du har lavet.

Rent opsætningsmæssigt vil det vel være mest fordelagtigt med en inddeling i mærke/model (ref) - og herunder billederne i to kolonne (således at den ægte og tilsvarende fake er listet side om side med skive, bagkasse, krone og værk). Og så selvfølgelig et link til data a la det du har lavet.

Helt hvorledes sådan noget gøres bedst er dog udenfor mit kompetenceområde Icon_rolleyes

# GT

- Peter A - 09-01-2007

Hej GT,

Tak.

Det er jo ikke alle ure hvor man ligger inde med en fake, så her kunne forumet komme ind handy, hvis man lavede det i forum regi. Så kunne andre der havde billeder af fakes af pågældende model poste de billeder som svar til ens indlæg.

Men rent brugsmæssigt, syntes jeg at det ville være en stor hjælp bare at samle data og billeder om urene alene, har man billeder af en fake kan det være en bonus. Der findes så mange forskellige variationer over skiver, visere etc, at det bedste er at have så mange ure som muligt at sammenligne med.

Og jeg giver dig helt ret ang. det med at billederne skal være uredigerede. Det giver den bedste mulighed for at vurdere urene. Har bare tidligere fået at vide her på forumet at mine billeder var en mindre fornøjelse at se på fordi jeg ikke photoshoppede dem Icon_e_smile Icon_e_smile Icon_e_smile Icon_e_smile Icon_e_smile

Men dem om det

Mvh Peter

- Mads Gjødesen - 09-01-2007

Peter umiddelbart ser det meget fint ud. Så er det bare hvordan det lettest laves overskueligt. Om 14 dage er det jo nærmest forsvundet og kun en søgning kan fiske det frem igen.

Så der skal nok næsten laves et galleri i et seperat forum a la det man har på r-l-x.de. Tjek evt. ud hvordan de har lavet deres Rolex galleri. Måske man kunne låne lidt ideer derfra. Desuden er det nok vigtigt det listes alfabetisk i stedet for kronologisk. Ellers bliver det igen noget rod. Hvad med hosting af billeder? Ofte ses det at folk bruger div. gratis sider med det resultat at billederne automatisk slettes efter en md. Så er det jo ubrugeligt.

Som jeg ser det, vil det nok kræve at Jan er med på ideen og laver en seperat database. Jeg aner ikke hvordan den slags virker så jeg kan kun komme med konstruktive ideer Icon_e_confused

/Mads

- Peter A - 09-01-2007

Hej Mads,

Pga mine begrænsede tysk-egenskaber har jeg lidt svært ved at finde hvor præcis deres register er. kan jeg få dig til at sende et direkte link?

Og ja det skulle klart opdeles alfabetisk... Jeg er ved at blive sindsyg hver gang jeg skal scrolle igennem de kronologiske registre. De er vildt uoverskuelige.

Jeg ved ikke rigtig med billedhosting...

Hvis det skulle være en forum løsning ville man skulle lave seperate forums for at tingene ikke fuldstændig forsvandt. Men lige meget hvad ville det nok være en hjælp at søge på den model man søger information om.

Mvh Peter

- GTwatch - 09-01-2007

Enig - det er derfor, det skal opbygges som "Til salg"-siderne eller lignende. Hvis man gerne vil sammenligne et ur, ved man formentlig mærke og model. Eller er der jo fritekstsøgningen, hvis man f.eks. går efter værket.

Jeg er heller ikke database/web/brugerflade-ekspert. Det var derfor, jeg smed ideen op her på forummet. Men ligesom Mads kommer jeg gerne med ideer og kommentarer efter evne.

Mht. spam er det nok nødvendigt med en mærke-ansvarlig, der skal godkende billederne. Vi andre kan så komme med bidrag (dermed fik jeg også sagt, at jeg ikke har viden og kompetencer til at være høvding), og jeg surfer gerne nettet for billeder af en given model eller to.

# GT

- Peter - 10-01-2007

Hej

Rolex Explorer 5500 er ikke lavet årgang 1979 til 1980, er kun lavet i tresserene og tidlig halvfjerdserne.

MVH Peter

- Mads Gjødesen - 10-01-2007

Peter har ret mht. produktionsdatoen. Den havde jeg ikke fanget, men havde fokus på opbygningen af din beskrivelse.

Jeg er ret sikker på at Ref. 5500 med Explorer skiven kun blev lavet frem til 1970. Er du sikker på det ikke er en nyere Air-King ref. 5500 der er blevet ombygget? Ref. 5500 Air-king blev produceret frem til 1989 og var det sidste Rolex-plexi.
Det kan også være en 5500 Explorer med ny kasse? Få den lige tjekket under alle omstændigheder for der er noget som ikke helt stemmer. Hvilket værk ligger der i uret?

Jeg kan se dit har hacking værk i din beskrivelse. Det kom først i 1972 så vidt jeg husker. Explorer 5500 fås derfor ikke med hacking, så mit gæt er at det er re-dialed.

Mht. r-l-x.de skal du logge på for at få adgang til galleriet. Prøv først det. Så tror jeg du finder det.

/Mads

- Peter A - 10-01-2007

Arrrhhgggg!

Undskyld mit sprog!

Jeg er i syv sind med dette ur men er igang med at returnere det - sælger (som sidder i spanien) er gået med til det og har også fået det approved hos den store forhandler i asien som han oprindelig har købt det af, og returnerer det til dem.

Inden jeg købte det, krydscheckede jeg nemlig med bl.a. Antiquorum om der fandtes 5500 explorere så sent... Og det gjorde der, med samme kridhvide indeks etc. Men, men, men... Man kan vel lære at man ikke skal bruge antiquorum som opslagsværk. Det er tit svært at finde noget fornuftigt på nettet om modeller som rolex kun har produceret "på sidelinien".

Min mistanke blev vækket igår da jeg var ude hos den kære Bo Mølbak og han var i tvivl om skiven, da tritiummet stadig lyser en anelse, og kronen er en anelse tynd i malingen.

Hvis det er en re-dial, hvilket vel må være tilfældet, så er den VIRKELIG vellavet. Som i selv kan se, så sidder alt korrekt og finishen er virkelig ordentlig.

Jeg er glad for at sælger er en reel fyr som jeg stoler på.

Nå men så er man den erfaring klogere, og dette beviser bare hvor svært det er at handle over nettet. Man kan ikke bedømme noget før man sidder med det i hånden!

Virkelig ærgeligt, for det var virkelig et smukt ur, men man mister virkelig noget af glæden når man opdager at skiven er blevet pillet ved.

Mvh Peter

- Mads Gjødesen - 10-01-2007

Hmm...ja det er altid kedeligt at opdage at ens nyerhvervelse ikke helt er som forventet. I øvrigt et meget velkendt trick at sætte en eftertragtet skive på et knap så eftertragtet ur. Præcis det er gør det så svært at købe vintage Rolex, men for mig også er en del af fascinationen. Der er MANGE faldgrupper, og man skal gøre sin research grundigt inden man køber.

Omvendt var det da heldigt du lagde lidt billeder på med en tilhørende beskrivelse. Men også dit besøg hos Mølbak. Ellers var du jo nok ikke blevet opmærksom på problemet og havde beholdt uret.

Så et fantastisk "første eksempel" på hvor stor gavn en database kan være Icon_e_wink

Brug ALDRIG Antiquorum som reference. Højest som pejlepunkt. Det er før set at de tager fejl. Jeg vil anbefale alle at poste billeder og data på vintagerolexforum. Her sidder "nørderne" og de fanger alt.

Held med jagten på et andet 5500.

Mads Gjødesen