Urdebatten / Urforum
Hvor præcist bør et ny serviceret ur være? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvor præcist bør et ny serviceret ur være? (/showthread.php?tid=65599)



Hvor præcist bør et ny serviceret ur være? - jensdue - 29-07-2006

Jeg har for en måned siden fået lavet fuld service på mit ur med valjoux 7750 værk. Det vinder ca. 25 sek pr. dag målt over en uge. Er det for meget? og såfremt det er det, skal urmageren så justere det uden beregning?

Hilsen Jens


Min erfaring... - RunesS_phpbb3_import15750 - 29-07-2006

Den urmager jeg kommer hos, han giver den garanti (på nye ure) at han vil med garanti kunne regulere det til ca. 1 min. i døgnet. Men så tilføjer han: "Men vi får dem normalt til at gå mere præcist."

Jeg vil sige at 25 sek. i døgnet er lige i overkanten, men alligevel acceptabel...

Jeg vil mene at han godt vil kunne få det bedre, men om han skal gøre det uden beregning, det ved jeg ikke...


- Lasse - 29-07-2006

aa


- Tommy Munk - 30-07-2006

Hej

Det burde uden det store besvær kunne nedbringes til ca. 10 sek. pr dag.
ETA 7750 er en 'moderne' konstruktion der går stabilt, forudsat at den er smurt korrekt og der ikke er slidtagefejl på balancen. 7750 plejer at være nem at justere. Få det justeret hos urmageren i stedet for at gå og irriter dig over det. Du skal dog nok ikke forvente en gang præcision bedre end 6-10 sek dag, da alle ure variere lidt fra dag til dag.

Lige en kommentar til Lasses observation. Det er lidt farligt at vælge seiko som sammenligning på grund af prisen. Seiko værker deler sig i 2 grupper, dem der bare går godt næsten uanset hvad, og så dem der aldrig kommer til at gå bare acceptabelt. Man kan aldrig vide på forhånd hvilken kategori ens seiko er i. Det er mine observationer efter at have repareret på en del stykker igennem nogle år. Men helt klart man får ganske meget ur for pengene i en seiko.

/Tommy


- Lasse - 30-07-2006

aa


- LFlex - 30-07-2006

Tommy wrote:
Det er lidt farligt at vælge seiko som sammenligning på grund af prisen. Seiko værker deler sig i 2 grupper, dem der bare går godt næsten uanset hvad, og så dem der aldrig kommer til at gå bare acceptabelt. Man kan aldrig vide på forhånd hvilken kategori ens seiko er i. Det er mine observationer efter at have repareret på en del stykker igennem nogle år.

At Seiko værker skulle dele sig i 2 grupper, hvoraf den ene aldrig kommer til at gå acceptabelt, kunne jeg godt tænke mig at se dokumenteret. Jeg har ærligt talt svært ved at forestille mig at det skulle været tilfældet selv hvis din påstand blot gælder 7S26.

Selv de steder i asien hvor et Seiko 5 ur (med 7S26) koster mindre end 40 USD er der garanti på Seiko produkter - og hvis det aldrig kommer til at gå acceptabelt er det jo ris til egen røv.


- hannover_dk - 30-07-2006

25 sek i døgnet eller ca 4 min i ugen er ikke godt nok for et nyjusteret, og jeg tror de fleste uden problem sætter i det i maskinen, måler og justerer igen - 25 sek kan man leve med, men da ikke hvis man lige har betalt for justering


- Mads Gjødesen - 31-07-2006

Jeg vil også mene dit ur uden de store problemer bør kunne trimmes ind til at gå inden for COSC kravene på -4 til +6 sec/døgn. Det kan de fleste nyere "finere" schweiziske ure justeres ind til, og 7750 plejer snildt at kunne klare disse krav, selv i den mest tavelige udgave uden modificeringer. Din urmager bør foretage denne justering uden beregning, idet det er en del af serviceringen. Det er iøvrigt ganske normalt at uret efter service lige skal efterjusteres efter det er "kørt til" igen.

Mads Gjødesen


seiko ure. - Bent Nielsen - 31-07-2006

Hej
Jeg er glad for se indlægget, jeg havde efter mange overvejelser, bestilt et ur (SLQ019) hos en seikoforhandler, men har nu annulleret handlen, da man jo ikke kan være sikker på om man modtager et "mandagsur" -
forhandleren var ikke særlig tilfreds, men jeg henviste til dit indlæg.
tak for hjælpen.



- Lasse - 31-07-2006

aa