Urdebatten / Urforum
Rolex newbie - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Rolex newbie (/showthread.php?tid=65369)

Rolex newbie - Kejser - 02-05-2006

Hejsa,

Jeg har nogen spørgsmål til urkenderne herinde mht Oyster professional serien og synes det er mere relevant at spørge folk med erfaring end en ivrig sælger.

Jeg har planlagt at købe et kvalitets ur op til min snarlige 30 års fødselsdag og vil hører om Rolex rent faktisk lever op til sin navn og pris for jeg har planlagt at bruge det som hverdags ur. Evt nogle negative sider jeg skal forvente/leve med.

Skulle der evt. være nogen der har bred kendskab til Rolex, hvordan er så jeres forhold til hhv. submariner, submariner date og seadweller'en?

Nu har jeg ikke planer om at købe det som en investering men er da alligevel nysgerrig om de holder prisen nogenlunde ens.

Har lagt mærke til at der er to submariner: rød 200m og 300m??

Nu er de alle automatic men jeg så en flot beskrivelse af en komplet overhaling her et sted på sitet og tænkte på om det havde nogen sammenhæng med garantien eller det kun er når folk vil have shinet et gammelt ur op og er der nogen der ved hvad sådan en omgang koster.

Nu er der vist allerede rigeligt at muntre sig med men lige en sidste på side linien og med risiko for bål og brand: Er der nogen der kender Tag Heuer Carrera Chronograf Automatic, CV20 serien?.... det var uret jeg ellers havde kik på.

Mvh Kejser

PS: jeg bor i Genève, Schweiz og til jer som virkelig værdsætter urmekanikken kan jeg varmt anbefale et smut forbi Patek Phillipe museet vis i skulle komme på de her egne.

- bengt - 02-05-2006

Icon_cool

- Mads Gjødesen - 03-05-2006

Hej Kejser
Et Rolex er et godt sted at starte, når man køber sit første dyre ur. Der er mange meninger om Rolex og jeg kan da også komme i tanke om både fordele og ulemper. Ud fra de erfaringer JEG har gjort mig kan det ret firkantet stilles således op:

Fordele:
- Meget robust og kan holde til at blive brugt
- Hører til blandt markedets mest præcise værker
- Markedets måske bedste gensalgsværdi
- In-house, med god historie
- Simpel og relativt billig at servicere
- Simpelt og velfungerende. "Hvorfor ændre på noget som fungerer perfekt" citat Rolex
- God aftersell service
- God price/value forhold
- Signal-værdi man sender med et Rolex

Ulemper:
- Fokus på holdbarhed frem for fine ur-værker
- Lænken er outdatet og virker "billig" sammenlignet med andre i samme prisklasse
- Innovation er et ord i fremmedordbogen hos Rolex. Tradition er i højsædet
- Signal-værdi man sender med et Rolex

Det var lige de første ting som faldt mig ind når vi snakker Rolex. Der er sikkert andre med andre meninger og erfaringer. Jeg ønsker ikke at starte endnu en diskussion for og imod Rolex.

Om du vælger Sub med/uden date eller Seadweller er 100 % en smagssag. Alle ure er af samme kvalitet og værkerne er stort set identiske. Lænken på Sub date og SD er dog en anelse bedre end på non date Sub´en.

Den røde Sub (200 m) er en gl. model ref. 1680. Navnet kommer af at Submariner på skiven er skrevet med rød. De blev produceret i sen 60´erne frem til først i 70´erne. Først i 80´erne blev 1680 afløst af ref. 16800 og herfra var sub´en vandtæt til 300 m. Du skal nok gøre op med dig selv om det skal være nyt eller brugt. Det kræver lidt erfaring og kendskab til Rolex hvis man kigger på vintage (+15-20 år gl.) modeller. Køber du brugte modeller, som er relativt nye (under 10 år) er risikoen for at købe katten i sækken ikke så stor. Få uret tjekket hos en aut. Rolex handler inden I handler.

Et komplet service som det der er beskrevet koster ca. 3000 kr. Det bør foretages hvert 5-8. år. Det har intet med garantien at gøre. Et service udføres for at holde uret gående præcis som du kører din bil til service.

Spørger du mig, ville jeg holde mig til Rolex i forhold til Tag Heuer. I mine øjne er prisen for høj i forhold til det produkt du får. Tag Heuer laver dog ganske fornuftige ure, men de kender også prisen.

Håber det hjalp lidt!?

Mads Gjødesen

- Guest - 03-05-2006

Hej Mads

Mange tak for venligheden det var et svar jeg kunne bruge til noget.

Har som udgangspunkt forespurgt mig om priserne hos SM der er meget anvendt på dette site som kunne oplyse mig at prisen er hhv 2890 euro for en sub basic og 3490 euro for date udgaven. Har yderligere set en bruger der fik oplyst 3490 euro en måned tilbage på en SD. Har også fundet en masse oplysninger hos rolexsamler.dk som havde et link herinde.

Jeg har dog lige fået en ven til at købe et sub date copy i hong kong i sidste uge så det har jeg tiltænkt som prøveur og for at afprøve reaktionerne hos andre som du nævnte i fordele og ulemper. Min kollega har et GMT-master II som hverdags ur uden problemer så helt fremmed er det ikke men vis jeg skal være helt ærlig er jeg vist den eneste kollega som har lagt mærke til han har et Rolex grundet min interesse for ure.

Håber der evt også var andre første gangs købere der kunne få glæde af dette og jeg ser frem til at få tygget mig igennem alt den viden der er på denne side.

Kejser

- bjorn_e58 - 03-05-2006

Anonymous Skrev:Jeg har dog lige fået en ven til at købe et sub date copy i hong kong

Det får du altså absolut ingen respekt for at gøre. For de fleste her er det at sidestille med at købe et stjålet ur eller andet ulovligt. Og hvis nogen lægger mærke til det, siger du så "det er bare en kopi medens jeg venter på det rigtige"?

Jeg synes du skal gå ind til en forhandler og prøve de forskellige modeller (og hav gerne Mads G's udmærkede liste i baghovedet), og vælg så derefter.

/Bjørn.

- Mads Gjødesen - 04-05-2006

Jeg vil nok støtte Bjørn i denne sag. At bære en kopi giver hverken fornemmelsen eller respekten af at bære et Rolex. Kopier er oftest noget daller-skrammel, som kun giver besvær og ærgenser. Og så må det være MEGET pinligt, at skulle sige det kun er en kopi, hvis nogen spørger. I mine øjne må man hellere bære et Timex end en kopi. Et ur fortæller en del om en person, og går de med en kopi, bliver det ikke dem jeg får det store samarbejde med rent proffesionelt. Hvis de prøver at udgive sig for noget de ikke er, er deres arbejde sikkert i samme dur. Hmm...kom vist ud af en tangent. Men håber du fangede pointen.

Gå ned til din Rolex handler og prøv de forskellige modeller. Vent 14 dage og prøv dem igen. Fylder tanken om at købe et Rolex stadig meget i hovedet på dig efter to-tre uger, så køb et. Jeg kender ikke nogen som har fortrudt. Tværtimod.

Mads Gjødesen

- Kejser - 04-05-2006

Hej Bjorn og Mads

Jeg var lidt overrasket over den stærke reaktion fra jer men den var alligevel forståelig nok da jeg kan se hvor meget disse ure betyder for jer. Min indgangs vinkel til Rolex skal ses ud fra min kærlighed for godt mekanisk håndværk, perfektionisme og godt design og jeg generelt er glad for ure, men i har så lige givet det en ny dimension (følelser) som jeg kun kender fra klassiske luksus biler som porsche 356 og Ferrari 250 GTO men her er Rolex da heldigvis nemmere at komme i nærheden af.

Det kan godt være jeg formulerede mig forkert men da jeg nævnte kopien havde jeg ikke kvalitet i baghovedet og jeg må straks slå fast at jeg aldrig kunne drømme om at bruge det som mit fremtidige hverdagsur eller for den sags skyld bilde folk ind det var originalt ligesom jeg heller ikke havde lyst til at eje en kitcar (replica) af de ovenstående biler jeg nævnte. Har dog indset at den dårlige oplevelse kopien (dårlig kvalitet etc.) kunne give en negativ indflydelse på mit endelige beslutning hvorfor jeg istedet har valgt at lægge den ide på is og istedet fælge jeres råd og besøge en autoriseret Rolex forhandler i nærmeste fremtid og prøve den "Ægte vare".

Mvh Kejser

- morgan - 05-05-2006

Folk der går med fake ure er den samme type som bygger kit-car's.

*lol*