Urdebatten / Urforum
Rengøring af stålur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Rengøring af stålur (/showthread.php?tid=65262)

Sider: 1 2

Rengøring af stålur - Bang - 29-03-2006

Jeg har et stålur, som jeg påtænker at rengøre. Hvordan gør man dette? Er det med sprit og en tandbørste og eftertøre med et blødt stykke stof? Eller er der andet der kan/skal bruges?
På forhånd tak for hjælpen.

er det vandtæt? - hannover_dk - 29-03-2006

Anvend gerne en tandbørste - evt din kones (du må godt have enkelte hemmeligheder for hende, dette er en af dem der anbefales hvis du skulle følge rådet)

Det første spørgsmål må være: Er det vandtæt? Det vil lette meget, så kan du anvende stålpudsemidler, og er det meget ridset, kan du anvende en blød pudseskive på en boremaskine eller endnu bedre en "dremmel", men pas så på kanter som ikke må pudses runde.

Jeg går ud fra vi taler om et gammelt, og ikke voldsomt værdifuldt ur, eller skal du have fat på en der har lidt forstand, men ellers:

Stålpudsemiddel, og blød pudseskive på en maskine, og lad være med at poste vand på uret, specielt vær forsigtig med den side af uret hvor kronen findes. Skulle du få lidt vand ind, vil glasset dugge, og så er det med at få moderat varme på for at få det bort igen, men vær meget forsigtig med vand, hvis det er gammelt ikke vandtæt ur.

Tandpasta kan bruges i mangel af andet til at polere glasset, hvis det er akryl.

Tag evt remmen af hvis du kan, det gør det lettere at komme til ved hornene. Vis et billede, og det bliver lettere at svare dig, men jeg prøvede.

vh John

Vand i urene... - Lars - 29-03-2006

Hej.
Det er tildels rigtig det John skriver, men afhængig af hvor meget vand der er kommet i uret, så er der ikke grund til den helt store panik, fordi hvad mange nok ikke ved, så er plastglas ikke 100% vandtætte.
Hvilket den tidligere lærer ved Den Danske Urmagerskole i Ringsted har forklaret i en aktiel i et fagblad, hvor jeg vil tage en afskrift:
Urglas
For år tilbage, hvor de fleste ure var forsynet med et flexo glas, var problemerne med kondensvand ikke helt så store, fordi et flexoglas er vandabsorberende. Det vil sige at glasset kan optage vand, og fordampe det fra overfladen. Det vil betyde, at hvis der kommer nogle få mikrogram vand ind i uret, vil de i løbet af en vis tid fordampe ud af glasset, og fugtigheds % vil være nær den samme inde i uret som uden for.
Der kan fordampe fra 50 - 200 mikrogram vand pr. døgn ud af et flexoglas.

Et mineralglas eller safirglas, som meget anvendes i dag, vil der næsten ingen fordampning være fra, og alt det vand der kommer ind i uret vil blive der inde, så en kasse med mineralglas, skal være meget mere tæt.

Og med hensyn til at polere flexoglas kan du og så bruge Brasso, det virker betydeligt hurtigere end tandpasta, og hvis du ikke fornyer Brassoen, kan det polere lige så flot.

Ellers er det ganske rigtigt det John skriver.

held og lykke med rensningen/poleringen

Mvh Lars

- Bang - 30-03-2006

Tak for svaret.
Nu er det godt nok ikke et gammelt ur. Det er et Omega Planet Ocean, det drejer sig om. Men jeg er da sikker på at der er mange der kan få glæde af svaret. Og der er jo også brugbart til nyere ure.
Men et nyt ur som mit, skal det vare have en tandbørste med lidt sprit på og derefter en tør klud?
Endnu en gang tak for svaret.

Et nyt Planet Ocean! - hannover_dk - 30-03-2006

Det skal du da ikke behøve sætte fruens tandbørste i arbejde på. Der er da forhåbentligt ikke meget slid og mærker i stål og glas allerede.

Vask - for nu ved vi jo at det er vandtæt - med sæbe og vand (pas på remmen hvis det er læder - det er flotte remme, men lidt "underligt" med læder på et dykkerur) og tør med et viskestykke, ingen tandbørste nødvendig - eller sprit eller brasso eller andet godt skal være nødvendigt for dig.

Jeg går ud fra du er sikker på det er et ægte PO. Jeg kan ex. på Ebay UK se masser af falske, som virkeligt ligner, men har du handlet i butik i DK eller fra sikker kilde, så er den god nok og uret skal ikke allerede se kedeligt ud, og så skal du ikke, med mindre du har haft et eller andet uheld med uret, behøve en polering allerede nu. Vask skal række. Tillykke med uret

vh John

- Bang - 30-03-2006

Hej John
Uret er handlet i Dk ved aut. omega forhandler. Der ser slet ikke kedelidt ur på nogle måde på nuværende tidspunkt, men i de små riller og led der er på uret kan det jo ikke undgås at der kommer lidt sæberester og fedt/svar fra hånden samt støv osv.
Så det var mere hvordan man sådan i det hele taget skal veligeholde et sådan ur. *S*
Jeg takker mange gange for jeres svar.

så lyder det som stå lænke og så¨er det let - hannover_dk - 30-03-2006

Bare vask med alm håndsæbe og vand ind imellem, en gang om ugen mindst, det har flot flot effekt på en stål lænke og et stål ur

vh John

at holde uret fast.. - baun - 31-03-2006

når jeg rengør mine gamle stålure, som jo ikke kan forventes at være særlig vandtætte sidder jeg med tøjstumper, sprit, vatpinde og tandbørste - men jeg kan ikke rigtig finde en måde at fastholde uret på - egnet skruestik eller lignende.
Jeg kunne også tænke mig at kigge indenfor men har ikke noget værktøj til at tage bagsiden af med. findes der et "basis sæt" eller lignende.

vh Baun

eaby kan - eller Lars har måske en adresse? - hannover_dk - 31-03-2006

På Ebay kan du søge efter watchmaker tools, eller bare tools under ure (om du går på Ebay Tyskland som ikke har moms når du får ting hjem, hedder det Uhrmacher Werkzeug, men du kan også nøjes med at søge Uhrmacher)

Der er masser af forskelligt værktøj til at åbne ure (forskellig om det er press up eller skrue bagside), skifte glas, skruetrækkere og pudsemidler til alt muligt.

Lars har tidligere i svar haft en eller anden i DK (pensioneret leverandør tror jeg det var, som måske også kan levere noget sådan, det kan være han kan gentage den her hvis den fungerer?

MEN - kvaliteten af det fra Ebay er ikke altid bedst - det kan være lidt "blødt" i metallet, og under alle omstændigheder skal du regne med at du kan ridste, uanset om det er en press-on bagside eller en skrue bagside du skal have af + HVIS uret trods alt stadig har en pakning der fungerer i et eller andet omfang, så skal du jo faktisk have ny pakning at lægge i - i korrekt størrelse.
Jeg åbner selv og kigger og justerer osv. så kan jeg kan i princip jo alle, bare være opmærksom på risikoen - og sid hvor der ikke er støv, der må ikke komme støv ind i maskinen.
Du kan også finde skruetvinger specielt til ure med 4 "pvc eller plast" holdere som fastgør uret uden at ridse, men det er jo ikke til at komme til at pudse der hvor holdere sidder.

vh John

Man kunne jo også bare - Chr E - 31-03-2006

gå ned til en urmager og få ham til at rense det med ultralyd