|
Ur går i stå - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Ur går i stå (/showthread.php?tid=65139) |
Ur går i stå - Madsen - 28-02-2006 Hej Mit ur skal trækkes op ca. hver 3-4 dage, for at undgå at det går i stå, og det på trods af at det er et automatic. Mit bevægelsesmønster er ikke overdrevent aktivt, men alligevel.... Er jeres erfaringer - specielt kontornussere Uret har sidst været til service for et år siden Vh Madsen det kommer an på... - Jacob H - 28-02-2006 spørgsmålet er om det hele tiden har været sådan eller om det er noget nyt? Hvis det er noget nyt er der noget galt ellers ikke. Jeh har selv et lignende problem med mit Seiko SKX 173. Der burde være en power reserve på ca 40 timer (+/-) men efterhånden kan det knapt holde sig i 12 timer. Desværre er der på netop denne model ikke mulighed for manuelt optræk så jeg har istedet anskaffet mig en billig winder (ca. 500 kr.). Alternativet var at bruge mere end urets værdi på en urmager, så den løsning var ikke særlig god for mig. Hvis det er noget for dig, kan jeg anbefale winderen fra Sharper Image. Den er meget tyst og lidt stor men virker fint. Mvh Jacob H PS: kloge hoveder påstod, at selv med et overordentligt aktivt liv ville man aldrig nå op på mere end 40-50 % af kapaciteten så stillesidende arbejde kan være forklaringen. - klaus - 28-02-2006 hvilket ur taler du om.? ville da være noget interessant at få at vide. jeg sidder oz meget og det genspejler sig på min mave. men mine ure er nu aldrig gået i stå. det ville oz irritere mig voldsomt, hvis mit ur indirekte meddeler mig, at jeg skal motionere. det lyder som om rotoren er fast eller noget. Re: det kommer an på... - Lars - 28-02-2006 Jacob H Skrev:PS: kloge hoveder påstod, at selv med et overordentligt aktivt liv ville man aldrig nå op på mere end 40-50 % af kapaciteten så stillesidende arbejde kan være forklaringen. Sådan noget sludder, har man et ganske almindeligt job, bevæger sig rimeligt "normalt". Er der ikke noget problem, nu skal man huske at et automatiskur har slæbefjeder, d.v.s. at der ikke er noget stop, når man trækker fjederen op manuelt eller når uret gør det. Når fjederen er trukket helt op glider slæbefjederen rundt i kanten af fjederhuset og den der ved fremkommende friktion er det der får uret til at gå, dette tjekkes ved et eftersyn af urmageren og skal normalt være 6-8 omgange fra helt trukket op og til der ikke er mere kraft på fjederen. I nogle ure er der mere kraft, typisk med længere gangreserve. I tilfælde af at uret er af ældre dato, er dette en meget vigtig kontrol, som urmageren BØR/SKAL lave ved et eftersyn, idet friktionen kan være for lille eller stor og derved have forkert gangreserve eller at uret preller, balancen svinger for meget rundt (for stor amplitude). Håber dette bringer lidt forståelse Mvh Lars - Madsen - 01-03-2006 Tak for alle svar. Mht. mit ur er det et Dynamic Chronograf, årgang 99, og det blev serviceret ved en autoriseret Omegaforhandler, for et lille år tilbage Jeg gjorde ham opmærsom på mit problem efter service. Han prøvede efterfølgende at smøre uret med en anden - mere tyndtflydende olie tror jeg nok - uden effekt. Da det heller ikke hjælpede udskiftede han en mekanisk del. Jeg er ignorant når det kommer til mekanik, men mener at det var et eller andet med en balance... Derefter "nænnede" jeg ikke at komme tilbage - ned frygt for at blive stemplet som krakiler af hans chef. Så hvis jeg har siddet ned meget en dag, eller sovet længe, tager jeg altid og giver uret et par omgange manuelt. Madsen - bjorn_e58 - 01-03-2006 Jeg vil mene, at der bør kunne holde sig igang, hvis du blot har det på omkring 8-10 timer dagligt uden andet end normalt "kontornusser" aktivitet. Jeg kan holde to ure igang (Rolex'er) ved at have det ene på fra om morgenen og så skifte når jeg kommer fra job. Det gir ikke meget mere end 6-7 timer for "aften" uret. Min kones Rolex gik også i stå, og det var en ret simpel fejl ifølge Klarlund, der klarede det på nogle få dage. /Bjørn. |