|
Mondia - hvad mon det er??? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Mondia - hvad mon det er??? (/showthread.php?tid=64549) |
Mondia - hvad mon det er??? - Steff_DK - 19-08-2005 Hej alle, Nogen der kender noget til dette mærke, og evt. modeller. Fandt et ur, som jeg købte udelukkende på udseendet, men hvad er det egentlig værd, og hvad hedder modellen? Der står 243 på bagsiden ... Mondia - Lars - 19-08-2005 Hvad det er??? Tja, luk det op og bliv overrasket. Muligvis en tidlig ETA. Modellen hedder sandsynligvis 243 Mvh Lars - hannover_dk - 19-08-2005 Givet et af vældig mange Schweizer mærker fra en tid som jeg vil tro ligger omkring 1965. Mange ur"fabrikker" arbejde med eget navn på skiven, men var egentlig mere samlere af værker i huse med skiver som de købte ind. Der er ikke noget galt med dem, det kan f.eks sagtens være et ETA værk som sikkert vil gå udemærket i masser af år, og uret er tidstypisk fra perioden omring de 1965, sikkert 32-33-34 mm i diameter uden krone. Besværligt blir det først med hensyn til værdi, for det har ingen egentlig "nu værdi". På Ebay f.eks findes et utal af disse "generic swiss watches" ure fra noget der ligger uden for de store huse. De er gode nok, men priserne skal ikke ligge meget over 2-300 kr normalt. Visse kan være i extra fin stand og give mere, andre modsat, men tag det som et pejlemærke. ¨ Det kan være herligt at der eksisterer noget som fungerer fint, helt "tilbage" fra da Beatles sprang rundt, og armbåndsure er et område hvor det går at finde sådanne sager. Vær absolut glad for dit ur, og nyd du har noget som ikke alle andre render rundt med - ja muligheden er at det er det eneste i Danmark, p.t. for disse fabrikker var mange, men fremstillede et begrænset antal ure. (Rolex bærere med sub og SD skal dermed ikke føle sig truffet her - de har mange bærere men jo også en ret høj kvalitet:P )' vh John - Guest - 19-08-2005 Teksten siger "SEVENTEEN 17 JEWELS" OG "SWISS" Gav 125,- money-penge for det, så det er vel okay Takker for svarene M.v.h. Steff værk - Tommy Munk - 20-08-2005 Hej Værket ligner umiddelbart et AS-værk (A. Schild, staver det muligvis forkert). AS var i 50'erne og 60'erne en stor producent af Ebauch'er altså råværker som mange producenter benyttede i deres ure, ligesom mange urmærker i dag anvender ETA/Lemania/Valjoux/... værker, lad os bare nævne PANARAI, OMEGA, FORTIS, BREITLING osv osv. Værket ligner et AS 1130, et meget anvendt og forholdsvis billigt værk, fuldt på højde med dagens billige eta-værker. AS-firmaet gik til ligesom mange andre Schweiziske firmaer i 'quartz krisen' i 70'erne/starten af 80'erne. Hvad der helt præcist skete med firmaet ved jeg ikke, men enten er det blevet indlemmet i det nuværende ETA, eller også er resterne af firmaet (værker, reservedele og maskiner) blevet opkøbt af Flume i Tyskland. Flume er ret ukent, men kort beskrevet er de en meget stor fourniture handel (grossist med værktøj, værker, reservedele, og alt hvad man kan tænke sig en urmager har brug for). De danske grossister er mikroskopiske i forhold til Flume. Men af en eller anden årsag er Flume stort set ukendte i Danmark. Flume har også været igennem forandringer og hedder i dag: Beco-Technic. VH Tommy - Lars - 20-08-2005 Hej Tommy, og tak for dit supplement. AS 1130 = 13'''(Lignes) = 29,32mm Lignes er den schweitziske måle enhed for urværker 1'''=2,2559mm Værket kunne fås med skruebalance og "glatbalancekrans" Findes i flumeværksøger K3 side 9 på de hvide sider og side 55 i de gule sider (gule sider er billeder fra skivesiden) AS 1130 deler reservedele med EBERHARD 137 se Bestfit side 145 A. Shild er stavet rigtigt. Umiddelbart kan jeg ikke finde mere om AS, men har dog fundet noget om ETA: EBAUCHE År 1927 grundlagde de schweitziske urfabrikker et interessentselskab under navnet og varemærke ETA SA kanton Neuchatel, Schweitz, den schweitziske råværkindustris holdingsselskab. Formålet med selskabet er, at fremstille målfaste udvekselbare halvfærdige rådele til ure. Stål og messing dele blev i specielle værksteder fremstillet - EBAUCHE urdel: le blanc (fransk), i såkaldte Etablissage-værksteder bearbejdet til færdige indbygningsdele. I dag forstår man ved EBAUCHE-værk et urværk med eller uden stenlejer, men uden regulerenede anordning (kaldet echappemnet), uden fjeder, skive eller visere. År 1948 offentligjorde EBAUCHE en håndbog "Technisches Wörterbuch für Uhrenteile." 1976 blev en fuldstændig ny udgave offentliggjordt i 8 sprog, og i 1988 udkom en revideret udgave. Iflg. denne fortegnelse er følgende mærker med i denne organisation: Acvatic, Adria, Alpina, Alprosa, Angelius, Argus, Ariana, Atima, Atox, Audemars Piguet & co, Blancpain, Bulla, Buren, Calendermeto, Certina, Certo, Chs. Chronodato, Civitas, Codex, Colombe, Colombo, Cortebert, Fina, Frenca, Gala, Geneva sport, Grana, Hialeah, Hebdomas, Helvetia, Hercules, Herlis, Herta, I.W.C., Jaeger le Coultre, Jupiter, Coursier, Court Watch co, Culmina, Cyma, Damas, Datographe, Election, Enicar, Ermeto, Eros, Esta, Excelsior, Faverges, Marc Favre, Lancia, Lanco, Lavina, Le Coultre, Lemania, Leopard, Longeau, Lonville, Madame, Maire, Majic, Malaxa, Marathon, Marc Favre, Marino, Marvin, Melba, Mercure, Meteor, Minerva, Moeris, Montilier, Movado, Ulysse Nardin, Neo, Omega, Omer, Orator, Orlam, Orvie, Park, Patek Philippe & co, Perpetua, Perseo, Phenix, Pierce, Pikleur, Primor, Princia, Pulcra, Rayville, Reconvillier, Record, Recta, Rectory, Regis, Revue (Revue Thommen), Rival, Roamer, Roconis, ROLEX, Rolls, Selva, Solago, Studio, Sola, Tavannes, Tellus, Tempomatic, The Quick Train, Tiptop, Chs. Tissot & fils, Touring, Tramelan Watch co., Tropic, Ulysse Nardin, Universal-Geneve, Vacheron & Constantin Geneve, Vencedor, Veto, Vidar, Viking, Villeret Watch, Vincitore, Vulcan og Zenith En interessant liste, med nogle overraskelser indimellem, husk det var år 1948, så kan man jo tænke på hvad der er tilbage.... Det er nu sjovt at Beco er det gamle Flume, så kan man jo godt forstå nogle ting er dyre i DK...... Lars Bare lige, fra en tidligere tråd, for at huske på - hannover_dk - 20-08-2005 Eterna og ETA har et klart sammenhæng. Jeg kopierer fra en tidligere tråd et af mine indlæg med lidt ændringer for at bidrage til sammenhænget: På f.eks: [url]"http://wwp.greenwichmeantime.com/clocks-at">http://wwp.greenwichmeantime.com/clocks-at[/url], i 1980, ETA and Eterna set the absolute record for flatness for all categories with the Eterna Linea "Museum": only 0.98 mm thick! - altå en klar sammenhæng. Fra ex. timezone kan man også læse: A historical note: ETA was the movement manufacturing division of Eterna until 1932 when it split off and joined Ebauches S.A. (which included other big manufacturers like A. Schild). Eterna continued independent development of movements (which is how it came up with the 1466U/2892), although Eterna and ETA also worked jointly on some designs. Almost all (all?) ETA and Eterna automatics share the Eterna-designed automatic winding system: a ball bearing mounted rotor winding in two directions via springless twin click wheels and two reduction wheels on the locking wheel Jeg synes dermed det er ret sandsynligt at ETA navnet kommer fra at have været værk producent divisionen af Eterna og at der er en navnemæssig sammenhang. I 1932 gik ETA så egne veje, men siden har samarbejdet været meget aktivt. Det kan du læse på samme Timezone hjemmeside. Her står om tilhørsforholdet mellem ETA og Eterna helf fra i Eterna 3000 modellen med teksten: The 2892 is the most recent ETA (basic automatic) caliber and, unlike most of the other ETA's currently in production, the 2892 was derived from an outside design, the Eterna-matic 3000, Cal. 1466-U, first released in 1963 (by Eterna). When finally made available as an ETA movement in 1976, it was very flat for an automatic with center sweep and date, had a distinct developmental history outside ETA and had accumulated a very good record of reliability in the Eterna watches. Jeg kan også referere fra et interview med Porche design direktøren (som har Eterna undersig), hvor han spørges om Eterna, og fortæller, at Eterna i mange år holdt lav profil for ikke at komme i konflikt med de mange kunder der købte ETA værker. Jeg citerer ham her: Eterna was never a brand with a truly worldwide distribution. However, it's production spin-off (ETA) was making big money with basic movements sold on a worldwide basis. It’s fair to say Eterna was the hobby of the famous Schild family and they kept it low key so as not to get in conflict with it's ETA customers. NÅ, nu var det her ikke en ETA, men da der blev en del snak om ETA i tråden, vil jeg gerne lige, via min kærlighed til Eterna, slå fast, at ETA oprindeligt har dette nære forhold til Eterna. Schild, har i øvrigt på et tidspunkt, om jeg husker ret, været en del af familien. Den gang var hovedværkerne eller de forskellige Ebauche som anvendtes af masser af fabrikker fra fra ETA, Schild, Unitas osv. og der var en stor skov af fabrikker i Schweiz med sådanne "mærkevarer". Uden at vide det, vil jeg tro vi kan tale om 1.000 forskellige virksomheder der samlede ure under forskellige navne. ' vh John ETA / ETERNA - Lars - 20-08-2005 Det jeg havde fundet om ETA var i: CLOCK & WATCH TRADEMARK INDEX. af K. Kockmann, og var en oversættelse af det hvad han skriver om EBAUCHE under overskrift ETA, jeg går ud fra han har tjekket navnet på selskabet og årstal, alle hans andre data plejer at passe.... Lars - hannover_dk - 21-08-2005 Du kan roligt kigge videre i anden litteratur. Eterna var starten af ETA. Man udskilte sig fra i hinanden, og din referant er startet på et væsentligt senere tidspunkt,k og bliver dermed ikke forkert, mangler bare en forhistorie af betydning Prøv at læse hele tråden om samme emne under (hvis det fungerer, jeg håber det gør: [url]"http://www.oysterquartz.com/bbs/viewtopic.php?t=1609">http://www.oysterquartz.com/bbs/viewtopic.php?t=1609[/url] Det er lidt svært at forstå at det er så nyt for mange, men det er for de fleste gammel viden, at ETA og Eterna var samme sag i mange år. Man kan diskutere hvem der var først og hvem der blev udskilt, men at det var en enhed inden de deltes, for længe siden, det tror jeg ikke man kan diskutere. (vil gå så langt som til at sige, VED jeg man ikke kan diskutere, jeg har læst jeg ved ikke hvor meget om det, men skidt nu med det) vh John man kan jo blive ved, men overbevise om Eta/eterna? - hannover_dk - 21-08-2005 se f.eks en fin artikkel om kalibre som ikke har historie om Eterna og ETA, den findes tidlige i denne tråd, men som drager fine paralleler [url]"http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.htm">http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.htm[/url] se også denne som giver en fin historie for mange af de store - [url]"http://www.schmuckecke.de/hersteller/eta.html">http://www.schmuckecke.de/hersteller/eta.html[/url] Og bemærk teksten: 1856 In Grenchen gründen Urs Schild und Dr. Joseph Girard eine Ebauches Fabrik - die Geburtsstätte der Firmen ETA und Eterna. Pudsigt at de dannes helt samtidigt af den gode Schile og Girard. De skilles først langt senere, og Eterna gør sig stor umage i en periode for ikke at reklamere med sammenhængen, da det i tiden ville have været umuligt at få andre urfabrikanter til at anvende værket, hvis de vidste at Eterna kunne tage æren. Sådan var det imidlertid, og helt frem i 70'erne var der tæt samarbejde, og måske også senere. vh John |