Urdebatten / Urforum
T-dial ??? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Panerai og Anonimo (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=72)
+--- Tråd: T-dial ??? (/showthread.php?tid=64495)

Sider: 1 2

T-dial ??? - peh - 04-08-2005

Er der på de lidt ældre modeller forskel på tritiumskiverne i samme serie?

Nu tænker jeg specifikt på en Pam 4B med tritiumskive jeg er ved at købe.
Jeg er blevet fortalt, at der findes en T-dial og en T-Swiss dial. Skivetypen skulle spille ind på prisen, idet T-Swiss skiven skulle være mere sjælden?

De fotos jeg har kunne støve op har dog umiddelbart alle T-Swiss skive.

På forhånd tak

Mvh Peter

Tritium skiver - Issing - 05-08-2005

Der findes to forskellige Tritium skiver på Panerai ure... (faktisk 3...)

T-SWISS-T skiverne (altså med bindestreg) finder man på Pre-A urerne. Dvs. ure der er lanceret under Vendome gruppen, men med skiver som lå i rodekassen fra det gamle firma, før de blev opkøbt af Cartier/Vendome. Endvidre er tallene på disse skiven en anelse mere "krogede" og ligener mest af alt en håndtegning fra en 5-årig Icon_e_wink

T SWISS T skiverne (altså UDEN bindestreg) er fra A og noget af B serien... disse ure kravler også derop ad prismæssig, men er stadig ikke i nærheden af Pre-A serien (med undtaglese af PAM00040)

Deri har du foskellen mellem de to tritium skiver.

Nu skrev jeg faktisk at der findes 3 udgaver, da der jo også findes tritium skiverne fra urerne produceret fra 1993-1995 - De såkaldte Pre-Vendome ure. Her er markeringerne af Tritum, men der står hvår hverken T SWISS T eller T-SWISS-T på skiverne i bunden...

Sidst skal man huske at nævne Submersible modellerne der stadig har T SWISS T skiver - dog ikke noget der gør dem hverken sjældne eller dyre set i forhold til andre Panerai ure med Tritium skiver...

Håber det var svar nok...

Issing

Tak for svaret - peh - 05-08-2005

det var nogenlunde det jeg søgte.

Kun nogenlunde, da den PAM 4 jeg er varm på er med en T-SWISS-T skive og det er en B model??? Hvis netop disse skiver er Pre-V burde de da så være brugt op på B modellen.

Kan det ikke være omvendt, at det er T SWISS T der er "den sjældne" tritium skive fra Pre-V, og T-SWISS-T der er den "normale"?

Endnu engang tak for hjælpen

Mvh Peter

Tritium skiver... - Issing - 05-08-2005

Det kan umuligt være en PAM4B med T-SWISS-T skive...

Hvorfor? Læs her:

Pre-A Panerai series

OP6500 without A-prefix
The last 4 digits of the serial number are the same as the last 4 digits of the millesimation number.
Example: BB970492 & 0492/1000
(starts at 0001/1000 and stops somewhere round the 0550/1000 mark - as the OP6501 Mare Nostrum doesn't have a millesimation number, it's impossible to define the precise point).

OP6502 without A-prefix
The last 4 digits of the serial number are 400 higher than the last 4 digits of the millesimation number (those 400x OP6501 Mare Nostums are responsible for that)
Example: BB971150 & 0750/1000
(starts were OP6500 stopped and stops at 1000/1000)

OP6502 with A-prefix
The last 4 digits of the serial number are 1400 higher than the last 4 digits of the millesimation number (those 400x OP6501 Mare Nostrums and those 1000 pre-A without A-prefix (OP6500 & OP6502) are responsible for that).
Example: BB971650 & A0250/1000
(starts at A0001/1000 and stops 'somewhere just below' A0300/1000)
Please note that pre-A with A-prefix always have a /1000 suffix (Luminors & Luminor Marinas). A normal A-series Luminor Marina will have the /1500 suffix and no logic in the relation between serial and millesimation number.

Reference: Dirk Grandy 2005

Altså, en Pre-A kan KUN have enten 1) intet bogstav eller 2) "A-serie" bogstav med de nævnte specifikationer...

IGEN... der findes ingen 4B modeller med T-SWISS-T skiver. Men hvis du har set et til salg kunne du evt. poste et billede?

My mistake - peh - 06-08-2005

det er selvfølgelig en 9B'er der er tale om.

Her er der et par billeder af det omtalte ur.

İmage

İmage

Hilsen og god weekend

Peter

Paneristi - Issing - 07-08-2005

Hej Peh

Synes det så lidt mistænkeligt ud... så spurgte eksperterne på Paneristi!

Tjek deres observationer i forhold til uret:

[url]"http://www.network54.com/Forum/message?forumid=353391&messageid=1123433834">http://www.network54.com/Forum/message? ... 1123433834[/url]

Tak for al - peh - 07-08-2005

hjælpen, men hvad mener du konklusionen er?

Er det bare et ur jeg skal gå efter eller skal jeg købe en anden 9'er med tritium skive (som er det ur jeg søger (må eje))?

Hilsen Peter

Prisen... - Issing - 07-08-2005

Det afhænger vel alt sammen af prisen!

Som sagt, så er A og B series ure med T-SWISS-T skiver mere sjældne end A og B serier med den alm. T SWISS T skive.

MEN... om uret så har haft denne skive fra starten af, eller om den er blevet skiftet ud af Panerai selv eller af en "snedig" samler er jo så spørgsmålet!

Så når alt kommer til alt... så er spørgmålet jo så hvor autentisk denne skive er og hvor meget mere du er villig til at betale for denne, måske lidt "usikre" skive Icon_smil

Der er kommet - peh - 08-08-2005

flere kommentatarer til tråden siden sidst. Tak for hjælpen :0)

Jeg skal give lige under 40 k for uret. Det er en seriøs sælger jeg har købt hos før, og han sælger ikke crap. Tror dog ikke at han er klar over at det er en T- skive.
Jeg anede heller ikke at der var forskel på Tritiumskiverne.

Anyway. Alt medfølger uret certifikater mm.

Og prisen er sgu heller ikke værst i mine øjne eller...???

Ha' en god dag til alle

Peter

hmm... - Issing - 08-08-2005

Umiddelbart lyder 40K som en ok handel...

Men, måske ville jeg hellere prøve at finde en rigtig Pre-A serie når nu det skal være en T-SWISS-T skive!

Jeg har set at Markus Tschopp har en Pre-A 0001 til salg til $6,5K og det er faktisk en fin pris! Men så er det jo selvfølgelig ikke en Pvd!

Anyway, med en pris på 40K (som en "normal" 9A el. B med T SWISS T skive ville koste), så kan det vist ikke gå helt galt!

Held og lykke med det, og husk nu at poste nogle billeder af dit endelige køb Icon_e_wink