Urdebatten / Urforum
Hjælp en nybegynder... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hjælp en nybegynder... (/showthread.php?tid=64224)

Sider: 1 2

Hjælp en nybegynder... - brian - 18-04-2005

Hej
Jeg står overfor at investere i et nyt lækkert ur til mig selv. Jeg har kigget rundt på nettet for at finde ud af hvilke typer ure jeg kan lide. Jeg er på jagt efter et godt ur med et solidt værk som helst skal være automatisk (det gør dog ikke noget hvis det er mekanisk). Udssende, holdbarhed og nyværdi har helt sikkert noget at sige mht. mit endelige valg af hvad der skal sidde på venstre arm. Jeg må ærligt talt indrømme at jeg er lidt af en lille Tag Heuer fan hvilket i også kan se ud fra 2 af mine foreløbige favoritter, nemlig den nye Carrera Automatic Chronograph og det klassiske Monaco ur.

Tag Heuer Carrera Automatic Chronograph 16.700 kr.
[url]"http://www.tagheuer.com/watches/detail.lbl?watch=CV2010.BA0786&search=s:6;F:6;T:0;C:s;">http://www.tagheuer.com/watches/detail. ... 6;T:0;C:s;[/url]

Tag Heuer Monaco Automatic Chronograph ca. 20.500 kr.
[url]"http://www.tagheuer.com/watches/detail.lbl?watch=CW2111.FC6171&search=s:6;F:14;T:0;C:s;">http://www.tagheuer.com/watches/detail. ... 4;T:0;C:s;[/url]

Panerai Luminor Marina... pris ??
[url]"http://www.panerai.com/s_page.xpd?pag=1&id_lingua=2&id_sezione=15&id_categoria=34">http://www.panerai.com/s_page.xpd?pag=1 ... tegoria=34[/url]

Efter en tur hos Klarlund på vesterbrogade i sidste uge har jeg virkelig fået blod på tanden for de 2 Tag Heuer modeller hvor jeg prøvede begge modeller. Den flinke ekspedient, gav mig en virkelig god service på trods af at jeg kun var inde for at kigge og prøve, hvilken dejlig oplevelse Icon_smil for en nybegynder i faget. Ekspedienten var så flink at vise mig nogle Panerai modeller som ikke har gjort mit valg nemmere.

Jeg har planer om at bruge ca. 20 k på mit nye ur og her er det at Panerai modellen lander på vippen for det startede vist omkring 25k. (og så er det at jeg skal leve af havregrød lidt endnu)

Jeg har også kigget på brugt ure og kan ikke rigtigt bestemme mig for om det er det rigtige, men der kan trods alt være nogle penge at spare (i forhold til et tilsvarende nyt ur). Jeg har ikke kunne finde særligt mange brugte TH modeller, er det fordi folk ikke køber dem fra nye eller er folk bare så glade for dem at de ikke vil af med uret igen?

Nu er det jeg mangler jeres hjælp. Icon_question
Er værkerne gode og hvad skal jeg være opmærksom på ved de forskellige modeller?
Hvad ville i vælge?
eller er det nogle andre mærker/modeller (IWC, Fortis, Omega, Breitling) som skal ses og prøves inden jeg svinger dankortet?

Jeg håber at i har lyst til at give en nybegynder et par nyttige råd med på vejen.

mvh
Brian

ps: uret skal bruges til hverdag og fest, og jeg vil passe godt på min investering så det er ikke et krav at det kan noget bestemt.

pss: Icon_e_biggrin det er sku svært at fatte sig i korthed når der er så meget at fortælle og spørge om.

Det er ikke nemt at rådgive --- - Jacob H - 19-04-2005

basalt set er situationen således (hvis jeg ellers har fattet dig korrekt):

Budget: 20.000
Preference TAG Heuer
Du ser på runde ure og på firkantede.
Du er åben over for nye såvel som gamle.
Du ser på chronografer og alm. ure.

Det skal nok snævres en hel del ind Icon_e_wink

Jeg vil anbefale dig at zappe lidt rundt på nettet for at få afklaret, hvad du egentlig vil have. Generelt kan man måske sige, at langt de fleste betalbare ure (og mange fælt dyre ure) har nogenlunde samme værker. Det vil typisk være ETA modellerne 2824 og 7750 eller lignende. Du skal enten gå efter decideret vintage ure eller meget, meget dyre ure for at bryde det mønster.

Mht. TAG uge, så er deres gensalgsværdi langt fra særlig god, men dog skal det tilføjes, at de i de seneste år har relanceret mange af deres klassiske ure. problemet med TAG er måske det, at de stadig lider af et image som et overprissat modeur, med uinteressante quartz ure.

Hvis du derimod synes om hvad du ser, skal du bare gå til fadet.

Mvh JAcob H

- Greisen - 19-04-2005

Jeg ville vælge "Panerai Luminor Marina" eller et "Luminor". Dette er for øvrigt mit absolutte ønske ur Icon_e_biggrin

Tag Heuer er ikke så respekteret blandt mange samlere, da det er et "Pop-ur" som mange ville genkende. Dette bliver ofte diskuteret på timezone.com, som er et meget stort engelsk ur forum.

Men det er dig der betaler, og dig der skal være glad for uret Icon_e_biggrin

- Daniel - 19-04-2005

Hej Brian
Smid mig lige en mail.
Det er ang Panerai Icon_cool
Mvh
Daniel

- brian - 19-04-2005

Tak for jeres svar,
Jeg tænkte nok at jeg ikke var præcis nok, men det er lige at finde det rette ben at stå på når jeg nu har begivet mig ud på et område hvor jeg ikke ved om jeg kan bunde.

Jeg tror lige jeg vil kigge nærmere på "Panerai Luminor Marina" eller "Luminor" inden jeg træffer den endelige beslutning. Det eneste problem med Panerai er at det koster næsten 8k mere end Carrera modellen og det er jo alligevel en slat penge. Icon_e_smile

valg af ur - ogs? begynder - 19-04-2005

Hej Brian hvis du kigger på panerai og synes det er for dyrt ville jeg da overveje en Anonimo Millemetri (der er en brugt til salg her på salgssiderne)

Synes også du skulle overveje Fortis der er god value for money og de er superflotte til en fin pris

Bare mine 5 cents

John

- Guest - 19-04-2005

Anonimo Millemetri er godt nok et ur jeg ikke har hørt om men det er bestemt ikke helt uinteressant. Men jeg tror nu lige at jeg vil se Fortis moddel er i virkeligheden.

Tak for dine forslag John
mvh
brian

- Greisen - 19-04-2005

brian Skrev:Tak for jeres svar,
Jeg tænkte nok at jeg ikke var præcis nok, men det er lige at finde det rette ben at stå på når jeg nu har begivet mig ud på et område hvor jeg ikke ved om jeg kan bunde.

Jeg tror lige jeg vil kigge nærmere på "Panerai Luminor Marina" eller "Luminor" inden jeg træffer den endelige beslutning. Det eneste problem med Panerai er at det koster næsten 8k mere end Carrera modellen og det er jo alligevel en slat penge. Icon_e_smile

Jeg har en 2004 prisliste fra panerai. Der er ikke den store prisforskel på "Luminor" og "Luminor Marina", de koster begge lidt over 20k.

- Mads Gjødesen - 19-04-2005

Hej Brian
Jeg vil tage udgangspunkt i de ure du har interesse for. Udseende mæssigt er du vel gammel nok til selv at vurdere hvad det skal være. Så med fokus på værk, renomme og gensalg:

Tag Heuer Carrera Automatic Chronograph
Udstyret med værket Valjoux 7750, og fremstillet af ETA. Der er skrevet meget her på siden om værket, så lave en søgning. 7750 er et godt og solidt kronografværk, men høre ikke til de fineste. Værket sidder i 9 ud af 10 kronografure fra Schweiz. Det er et integreret kronografværk, hvilket betyder at kronograffunktionen er indbygget i værket. TH foretager ikke de store modifikationer på værket efter de får det fra ETA, men sætter det blot i uret som det er.

Tag Heuer Monaco Automatic Chronograph
Udstyret med ETA 2892. Dette værk er IKKE et integreret kronografværk, men en såkaldt lagkage-løsning, hvor man tager et alm. urværk og tilføjer et ekstra modul som indeholder kronograffunktion. Løsningen er ikke så velanset som de integrerede kronografværker som er "født" med funktionen. Her gælder samme procedure mht. finish og forarbejdning som på Carreraen. Den er ikke værd at skrive hjem om.

Jeg ville ud fra værket foretrække Carreraen frem for Monacoen, hvis det skal være et af disse to Tag. Jacob har beskrevet gensalg og renomme på Tag Heuer og det tilslutter jeg mig.
Men tag lige en kig på de gamle Heuer modeller (før TAG kom ind i billedet) fra dengang de kunne lave kronografer. I mine øjne ville et vintage Heuer Carrera eller Monaco være betydelig mere cool end de nye. Og værkerne er også klasser bedre.

Panerai Luminor Marina har også ETA værk af modellen 6497/2. Som ebauch er det ikke bedre end Tags, men Panerai foretager en betydelig forbedring af værket, inden de sætter det i uret. Derfor anser jeg Panerais værk for at være finere end Tag Heuers, selv om begge værker kommer fra samme fabrik nemlig ETA. Panerais renomme og gensalgsværdi er meget højere end TAG. Panerai er nok det mærke sammen med Rolex som har den højeste gensalgsværdi. Så man kan købe et brugt Panerai, og gå med det et par år og sælge det til et pat kilo over det man gav. Fed investering som man oven i købet får daglig glæde af.

Jeg ville helt klart købe et brugt Panerai, hvis jeg stod med valget mellem disse tre og det var mit første "dyre" ur. Nu er det ikke mit første ur, så personligt ville jeg helt klart vælge et gammelt Heuer Carrera med det legendariske Valjoux cal. 72 værk. Se det er en klassiker.

Du skulle måske kigge lidt på et brugt Zenith El Primero eller et Omega Broad Arrow. Her får du ure med super kronografværker til en overkommelig pris. Held og lykke, og husk at holde os opdateret.

Mads Gjødesen

- brian - 19-04-2005

Hej Mads,
tak for den fantastiske gennemgang af de forskellige modeller. Monaco modellen nu sorteret fra, men jeg beholder lige Carrera modellen på listen fordi jeg godt kan lide designet og prisen. De gamle Carrera modeller virker lidt for små i mine øjne.

Jeg tror vist at jeg skul ud og se lidt nærmere på nogle Panerai modeller (nyt og brugt) inden jeg bestemmer mig. Jeg må vist også lige se på Fortis (som John nævnte) og den Omega Broad Arrow du nævner.

Jeg skal nok vende tilbage med hvad det bliver til

Brian